هیجان‌انگیزترین‌ فیلم‌های سینمایی جهان

کدام یک از آنها بیش از همه باعث افزایش ضربان قلب ما شدند؟ به تازگی نشریه معروف فوربس سعی کرده به چنین پرسشی پاسخ دهد. طی آزمایش‌هایی که فوربس نتایج آن را منتشر کرد، فیلم «مد مکس» بیش از هر فیلمی باعث افزایش هیجان و ضربان قلب مخاطبان می‌شود. طبق آزمایشی که انجام شده فیلم سینمایی «مد مکس: جاده خشم» تنش‌زاترین فیلم تعقیب و گریزی بوده است. یک گروه محقق روی ۱۰۰ داوطلب آزمایش کرده و با وسایل اندازه‌گیری ضربان قلب و بررسی میزان پالس مخاطبان در زمان مشاهده فیلم‌های مختلف به این نتیجه رسیده است. بعد از انجام این آزمایش‌ها و احتساب ضربان قلب در ثانیه (BMP) این گروه تحقیقاتی متوجه شدند که سکانس تعقیب و گریز فیلم «مد مکس» باعث افزایش ۳۳ درصدی ضربان قلب مخاطبانش می‌شود و به‌صورت میانگین آن را از ۶۴ مورد در دقیقه به ۸۵ مورد در دقیقه می‌رساند. افزون بر این فیلم‌های «سریع و خشن ۶»، «خشن ۷» و «رونین» در جایگاه‌های بعدی از این رده‌بندی فوربس قرار دارند. در این آزمایش همچنین نتایج دیگری نیز اعلام شد. در واقع رکوردها برای چند شاخص دیگر نیز ثبت شده است برای مثال فیلم «خشن ۷» با ۵/ ۱ میلیارد پوند، پرفروش‌ترین فیلم هیجان انگیز در فهرست فوربس بوده است. همچنین طولانی‌ترین سکانس تعقیب و گریز را فیلم «سرقت در ۶۰ ثانیه» به مدت ۴۰ دقیقه به نام خود ثبت کرده است، بیشترین میزان ضربان قلب مربوط به فیلم «مد مکس: جاده خشم» با ۸۵ ضربان در دقیقه بوده و سرانجام فیلم «ماتریکس: بارگذاری مجدد» نیز با منهدم کردن ۳۰۰ اتومبیل بیشترین تخریب را در بین فیلم‌ها داشته است.

این مطالعه همچنین نشان داد فیلم‌های پرتحرک با بازی دواین جانسون ۹ درصد بیشتر برای تماشاگران هیجان‌انگیز بوده است. همچنین براساس رتبه بندی سایت

آی.ام.دی.بی ۴/ ۹ درصد با استقبال بهتر روبه‌رو شده و در فروش هم به طرز بسیار قابل توجهی در گیشه ۳۰۹ درصد بهتر از فیلم‌های بدون او دخل داشته است. در واقع با احتساب اثربخشی شاخص‌های دیگر، افزودن دواین جانسون به مجموعه تیم سازندگان فیلم، میانگین ضربان قلب را ۶ BPM افزایش می‌دهد، ۶/ ۰ درصد به امتیازات تماشاگران اضافه می‌کند و ۵۶۵ میلیون پوند اضافی برای دخل فروش هر فیلم به ارمغان می‌آورد.

فیلم مد مکس یا با نام دقیق‌تر «مکس دیوانه: جاده خشم» یک فیلم پسارستاخیزی و اکشن، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جورج میلر و نویسندگی جورج میلر، برندن مک‌کارتی و نیکو لاتوریس است. این فیلم چهارمین قسمت از سری فیلم‌های مکس دیوانه و ریبوت آن به‌شمار می‌آید. این فیلم توانست در سال ۲۰۱۶ شش اسکار تدوین صدا، صداگذاری، طراحی صحنه، تدوین، گریم و آرایش مو و طراحی لباس را دریافت کند. پیش‌تولید جاده خشم از سال ۱۹۹۷ آغاز شده بود و سال‌ها در همین مرحله باقی مانده بود. در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ تلاش‌هایی برای شروع فیلمبرداری آن صورت گرفت، اما به‌خاطر حملات ۱۱ سپتامبر و جنگ عراق به تعویق افتاد. اما سرانجام در سال ۲۰۰۹، میلر اعلام کرد فیلمبرداری اوایل سال ۲۰۱۱ آغاز خواهد شد. اما باز هم زمانش به تعویق افتاد و فیلمبرداری نهایتا در ژوئیه ۲۰۱۲ شروع شد و در نوامبر ۲۰۱۳ پایان پذیرفت.

 در ۱۴ می ‌۲۰۱۵ این فیلم به‌صورت دوبعدی، سه‌بعدی، سه‌بعدی آی‌مکس و ۴دی‌اکس اکران جهانی شد و با تحسین قابل توجه منتقدان مواجه شد و برخی آن را یکی از بهترین فیلم‌های اکشن ساخته‌شده در تاریخ سینما خواندند. این فیلم در مجموع ۳۷۴ میلیون دلار فروش داشت که آن را به پرفروش‌ترین فیلم در سری مکس دیوانه تبدیل کرد.