ماجرای تعویق پر سر‌و‌صدای قورباغه!

ماجرا با اعلام خبر پخش انحصاری سریال «قورباغه» جدیدترین ساخته هومن سیدی آغاز شد و بعد خبر رسید که پخش آن به تعویق افتاده است و همین موضوع باعث شد سازندگان این سریال اظهار ناراحتی کنند و احتمال توقیفش را بدهند. هومن سیدی در صفحه اینستاگرامش در واکنش به این تاخیر صراحتا از مسوولان ارشاد این پرسش را مطرح کرد که «لطفا بفرمایید در این لحظه سریال «قورباغه» توقیف شده است یا خیر؟»

او همچنین توضیح داده بود که «قورباغه» مدتی است آماده پخش شده و بنا به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده است. به گفته سیدی، پخش سریالش به آبان موکول شده بود؛ اما باز به دلایلی ارشاد از گروه سازنده درخواست کرده است که تاریخ پخش را به آذر ماه موکول کنند؛ اما تهیه‌کننده اعلام کرده است که امکان پخش در آذر هم وجود ندارد و باید به خواسته ارشاد پخش را به اول دی ماه موکول کنند.

به گزارش «ایسنا» سیدی در بخشی از متن خود نوشته است: «یک تیم تمام حرفه‌ای برای رسیدن یک نتیجه قابل قبول تمام تلاششون رو کردن تا سریالی در شأن و شخصیت مخاطب رو بسازند. اینکه موفق بوده‌ایم یا خیر، بحثی موکول به بعد از پخش است و اما پخش. قابل ذکر است که در جریان باشید این سریال مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده. به هر ترتیب اعلام رسمی پخش به «آبان» موکول شد که باز به دلایلی ارشاد از ما درخواست کرد که تاریخ پخش را به «آذر» موکول کنیم که در نهایت دلخوری به حق مخاطبان را در پیش داشت که تیم سریال را بی‌برنامه خطاب کرده‌اند.»

هرچند در پی این اظهارات، سازمان سینمایی بلافاصله در خبری زمان پخش سریال «قورباغه» را ۲۴ آذر ماه اعلام کرد؛ اما از آن زمان تاکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره ممانعت پلت‌فرم رقیب برای به تعویق افتادن سریال «قورباغه» هم مطرح شده است.دو سامانه وی‌اودی «نماوا» و «فیلیمو» در رقابت با یکدیگر، مدتی است که تصمیم به جدا کردن محتوای پخش گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد سریال «قورباغه» هم براساس چنین رویکردی، قرار است به‌طور انحصاری از «نماوا» پخش شود. «فیلیمو» هم این روزها پخش سریال‌های «ملکه گدایان»، «خوب، بد، جلف» و «مرداب» را به‌طور اختصاصی در اختیار دارد و انیمیشن طنز «دیرین دیرین» را هم دو روز در هفته منتشر می‌کند. «نماوا» هم قرار است علاوه بر «قورباغه» برنامه «هم‌رفیق» با اجرا و کارگردانی شهاب حسینی را هم در انحصار پخش خود بگیرد.

این درحالی است که پیش از این محتوای منتشرشده توسط این دو وی‌اودی تقریبا یکسان بوده و تفاوت چندانی با هم نداشت.

سریال‌های «دل»، «هم‌گناه» و «آقازاده» و برنامه «شام ایرانی» از اشتراکات پخش «فیلیمو» و«نماوا» بوده‌اند هرچند پیش‌تر هم سریالی مانند «نهنگ آبی» ابتدا از پلت‌فرم فیلیمو پخش شد و سپس به نماوا رسید. یا برای مثال نماوا پخش سریال «رقص روی شیشه‌ها» را انحصارا در اختیار داشت. البته در فضای مجازی یک عده دلیل تعویق این سریال را به سریال آقازاده ربط داده‌اند.

با این همه در شرایطی که باز شدن گره کور مجوز ساخت سریال‌های نمایش خانگی از سوی ارشاد یا صداوسیما، انسجام بیشتر فعالان این حوزه را طلب می‌کند، به نظر نمی‌رسد آغاز مناقشه‌ای دیگر در این بخش، چندان به نفع پروژها و هنرمندانی باشد که به سریال‌های شبکه خانگی به‌عنوان روزنه‌ای جدید برای کسب درآمد و دیده شدن نگاه می‌کنند. درحالی‌که چالش مهم فرآیند دریافت مجوز برای ساخت سریال‌های شبکه خانگی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بسیاری از پروژه‌ها پس از ادعای مالکیت صداوسیما، ناامید از اخذ پروانه ساخت بلاتکلیف مانده‌اند، در این بین تعدادی از سریال‌ها هم که قبلا مجوز ساخت را از وزارت ارشاد گرفته‌اند یا به شرایط جدید برای دریافت مجوز از ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر «ساترا») تن داده‌اند، با چالش‌هایی مواجهند و در شرایط دشوار کرونا و درحالی‌که هر روز خبری جدید از ابتلای بازیگران یا دیگر عوامل ساخت فیلم و سریال‌ها به گوش می‌رسد، به کار تولید مشغولند.

در این بین نحوه پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی از پلت‌فرم‌ها نیز موضوع جدیدی است که این روزها حاشیه‌ساز شده است.