ماجراهای انتخابات آمریکا در سینما

شاید تماشای برخی از مهم ترین فیلم‌های انتخاباتی آمریکا در این روزها خالی از لطف نباشد. مرور چنین  فیلم‌هایی تکرار تاریخ را به تصویر می‌کشد و شناخت‌نامه خوبی است برای واکاوی جامعه آمریکایی. در فیلم «تغییر بازی» که ۲۰۰۸ ساخته شد، مک‌کین در آن دوران به همراهی سارا پیلین در پی شکست دادن باراک اوباما و جو بایدن بود که درنهایت اوباما پیروز شد. در فیلم «بازشماری» هم ماجرای بازشماری آرای ایالت فلوریدا به تصویر کشیده می‌شود.

 بهترین مرد 

فیلم «بهترین مرد» به کارگردانی فرانکلین جی. شافنر در سال ۱۹۶۴ ساخته شده است. این فیلم ماجرای رقابت دو نامزد ریاست‌جمهوری را حکایت می‌کند؛ یکی فردی پیرو اصول اخلاقی و دیگری با شخصیتی متضاد وی. فیلم، کنوانسیون خیالی ملی دموکراتیک را به تصویر می‌کشد؛ جایی که رقابت برای ریاست‌جمهوری به هنری فوندا در مقام مردی اصولگرا و اشراف‌زاده و کلیف رابرتسون، در مقام «مرد مردم» کم‌کننده مالیات رسیده است. هنری فوندا، کلیف رابرتسون، ادی آدامز و مارگارت لیتون در این فیلم بازی کرده‌اند.

 ۵۳۷ رای

تقریبا ۲۰ سال پیش بود که جورج دبلیو بوش برای رسیدن به کاخ سفید پا به میدان گذاشت و مقابل ال گور قد علم کرد. رقابت انتخاباتی این دو چهره از جنجالی‌ترین رای‌گیری‌های تاریخ آمریکا بود. از تاخیر در اعلام برنده این دوره از انتخابات آمریکا شگفت‌زده شده‌اید؟ در آن دوره هفته‌ها مشخص نبود که کدام‌یک از این ۲ نامزد برنده انتخابات شده‌اند. کلا انتخابات به شمارش آرای یک منطقه کوچک در فلوریدا وابسته شده بود. فیلم «۵۳۷ رای» محصول جدید شبکه اچ‌بی‌او به تعداد آرایی اشاره دارد که راه ال‌گور را برای رسیدن به کاخ سفید سد کرد. این فیلم با روایتی سرگرم‌کننده رویدادهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ در آمریکا را به تصویر کشیده است. در این فیلم مستند به کارگردانی بیلی کوربن بسیاری از چهره‌های سیاسی تاثیرگذار در آن دوران جلوی دوربین رفته‌اند.

 بازشماری 

فیلم «بازشماری» به کارگردانی جی روچ هم که درباره انتخابات آمریکا ساخته شده است، اتفاقا مساله تقلب و بازشماری آرا در فلوریدا را به تصویر می‌کشد که درنهایت بوش پیروز شد. این فیلم وقایع هفته‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۰ را بازگو می‌کند و بی‌شباهت به ماجراهای این روزها نیست. کوین اسپیسی، باب بالابان، دنیس لیری و اد بگلی جونیور در این فیلم بازی کرده‌اند.

 رنگ‌های اصلی

«رنگ‌های اصلی» به کارگردانی مایک نیکولز یکی از فیلم‌های مشهور درباره انتخابات آمریکا است و پرتره‌ای از کمپین‌ تبلیغاتی بیل کلینتون در انتخابات سال ۱۹۹۲ مقابل جورج بوش پدر را به تصویر کشیده است. این فیلم که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته جو کلین ساخته شد، در جلب نظر مخاطبان ناکام بود و در گیشه شکست خورد. داستان فیلم درباره «جک استنتن» است که درگیر مبارزات انتخاباتی برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات است؛ اما در زندگی سیاسی و خصوصی خود دچار مشکلات بسیاری شده است... جان تراولتا، اما تامسون، بیلی باب تورنتون، ادرین لستر و... در این فیلم بازی کرده‌اند.

 تغییر بازی

فیلم تغییر بازی به کارگردانی جی روچ هم یکی از مشهورترین آثار درباره انتخابات آمریکا به حساب می‌آید و روایتی است درباره ماجرای کمپین تبلیغاتی جان مک‌کین در انتخابات سال ۲۰۰۸. مک‌کین در آن دوران به همراهی سارا پیلین در پی شکست دادن باراک اوباما و جو بایدن بود که در نهایت اوباما پیروز شد. داستان فیلم «تغییر بازی» اقتباسی سینمایی از کتابی به همین نام نوشته جان هیلمن و مارک هالپرین است. اد هریس، وودی هارلسون و جولین مور در این فیلم بازی کرده‌اند.

 نیمه ماه مارس 

«نیمه ماه مارس» به کارگردانی جورج کلونی که در سال ۲۰۰۸ ساخته شده هم درباره انتخابات آمریکا است. 

داستان از این قرار است که مایک موریس، نامزد ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات برای به‌دست آوردن بلیت حزب با مدیر ارشد کمپین خود، پل زارا مشغول مبارزه انتخاباتی است. استفن مییرز که از کارمندان ارشد کمپین موریس است با مدیر ارشد کمپین دیگر نامزد مخفیانه ملاقات می‌کند، زمانی که قضیه لو می‌رود زارا، مییرز را از کمپین اخراج می‌کند. رایان گاسلینگ، جورج کلونی، فیلیپ سیمور هافمن، پل جیاماتی، ایوان ریچل وود و مریسا تومه از بازیگران این فیلم هستند.