کوهکن: بازگشت به برجام، تاکتیک انتخاباتی بایدن است/ انتخابات آمریکا، هیچ تاثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ در ایران ندارد

چند روز بیشتر تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقیمانده است، انتخاباتی که یا مهر تایید دوباره بر ریاست جمهوری ترامپ زده خواهد شد یا بایدن سکانداری کاخ سفید را از ترامپ تحویل خواهد گرفت. در این میان اما نگاه سیاسیون ایرانی به این انتخابات جالب توجه است. سوال این است که برای اصلاح طلبان و اصولگرایان آیا تفاوتی بین ریاست جمهوری یک جمهوری خواه چون ترامپ یا یک دموکرات مثل بایدن وجود دارد؟ آیا ریاست جمهوری بایدن به معنای بازگشت به برجام و بهبود روابط بین دو کشور است؟ و ...

محسن کوهکن، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است فرقی بین ترامپ و بایدن نیست، اهداف یکی است اما تاکتیک ها متفاوت است. او معتقد است برای جریان اصیل اصولگرا و اصلاح طلب فرقی نمی کند چه کسی سکاندار کاخ سفید شود.

محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا،در پاسخ به این سوال که روی کار آمدن کدام یک از ۲ نامزد انتخاباتی آمریکا به نفع ایران است، به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: ساده لوحی است بین ترامپ و بایدن فرق عمده و قابل توجهی را قائل شد. شورای عالی راهبردی آمریکا، مواضع این کشور و حاکمیت‌شان را در مسائل مهم مشخص می کند. شایدن این ۲ نامزد انتخاباتی روش متفاوتی را داشته باشند اما در هدف مشترک هستند. بنابراین برای مقایسه این ۲ نفر، باید تاکتیک‌شان را بررسی کرد و به تغییر استراتژی آنان در مقابل جمهوری اسلامی ایران توجهی نکرد.

تفاوتی بین بایدن و ترامپ نیست

وی ادامه داد: در رژیم صهیونیستی هم ۲ حزب وجود دارد که اهداف یکسان اما روش های متفاوتی دارند. یکی از این احزاب می گوید باید با روش قلدرمأبانه پیش رفت و دیگری بر اساس تاکتیک مسالمت آمیز حرکت می کند.هیچگونه اختلافی بین ترامپ و بایدن وجود ندارد. با توجه به مناظره های انتخاباتی آمریکا، مشخص است که این ۲ نفر فقط به دنبال این هستند تا گوی سبقت را از طرف مقابل بربایند. 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به وضعیت اسفناک شیوع کرونا در آمریکا گفت: کرونا، وضعیت وحشتناکی را برای مردم آمریکا رقم زده است. بایدن از این موضوع علیه ترامپ استفاده می کند و رئیس جمهور آمریکا نیز از خود دفاع می کند. یا درباره مهاجرین و فسادهای طرفین با یکدیگر مجادله می کنند. در همین راستا، مشاورانشان به آن ها خواهند گفت که سبدِ رای‌شان ریزش داشته است یا بالعکس. 

تاثیر رئیس جمهور شدن ترامپ یا بایدن تغییری در سیاست خارجی ایران

وی گفت: تنها فرقی که بین ترامپ و بایدن وجود دارد، همان تغییر تاکتیک است. یکی بر اساس سیاست هویج و چماق حرکت می کند و دیگری با روشی دیگر جلو می رود. این تفکر که رئیس جمهور شدن ترامپ یا بایدن؛ تغییر قابل توجهی در سیاست خارجی ایران، ایجاد می کند، اشتباه  و ساده لوحی است. 

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: در کارنامه دموکرات ها نیز لکه سیاه تحریم هایی را که طی چند سال اخیر علیه ایران اعمال شده را می توان مشاهده کرد. بنابراین چه ترامپ روی کار بیاید و چه بایدن، بر اساس سیاست های شورای عالی راهبردی عمل می کنند و استراتژی آنان تغییر نمی کند. اما این که تاکتیک آنان در برابر ایران تغییر کند، طبیعی است. 

این فعال سیاسی اصولگرا خاطر نشان کرد: اگر روش آمریکایی ها تغییر کرد، باید از آن استفاده کرده و تهدیدات علیه کشور را به فرصت تبدیل کرد. اما نهایتا لکه سیاهی که نشان از زیاده خواهی و تجاوز به حقوق ملت ها است، همیشه در ماهیت امریکا خودش را نشان می دهد. 

بازگشت به برجام، تاکتیک انتخاباتی بایدن است

کوهکن در خصوص تحریم ها و فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران و شعار انتخاباتی بایدن درباره بازگشت به برجام، خاطر نشان کرد: بازگشت به برجام یا اجازه ورود ایرانیان به خاک آمریکا، یک تاکتیک انتخاباتی بوده و به معنی تغییر استراتژی حاکمیت این کشور نسبت به جمهوری اسلامی نیست. زمانی که بایدن بخواهد به برجام بازگردد؛ اگر از او پرسیده شود چرا این کار را انجام می دهد، بایدن می گوید آمریکا تنها با این شیوه می تواند جمهوری اسلامی را کنترل و محدود کند. یعنی آن ها تعبیر دیگری از تحریم دارند و این همان حرف های اوباما و جان کری است. 

تفاوت ترامپ و بایدن در تاکتیک است اما در هدف مشترک هستند

وی ادامه داد:  تفاوت ترامپ و بایدن در تاکتیک‌شان بوده و در هدف مشترک هستند. بایدن می گوید خروج آمریکا از برجام به صلاح‌شان نبود چرا که باعث شد تا ایران به سلاح های هسته‌ای نزدیک تر شود که این موضوع از دیدگاه آنان است. به همین دلیل می خواهد به برجام برگردد تا از طریق اعمال اختیارات و برنامه های توافقی با جمهوری اسلامی؛ ایران را کنترل کند. 

کوهکن درمورد هدف مشترک دو نامزد انتخاباتی آمریکا خاطر نشان کرد: اگر این ۲ کاندیدای انتخابات هدف های مختلفی را دنبال می کردند، آن گاه باید به انتخابات آنان توجه می‌شد. با این حال کشور نباید فرصت‌ها را از دست بدهد. دولتمردان باید در سیاست خارجی هنر داشته و هر یک از آقایانی که به عنوان دولت آینده روی کار آمدند؛ باید چالش های پیش رو را به فرصت تبدیل کرده و بر اساس ۳ اصلِ جلودار سیاست خارجی، از آن ها به نفع کشور استفاده کنند. 

انتخابات آمریکا، هیچ تاثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ ندارد

نماینده سابق مجلس با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰، گفت: انتخابات آمریکا هیچ گونه تاثیری بر انتخابات سال آینده ایران ندارد. آمریکایی ها زمانی که از یک جریانی حمایت می کنند دیدگاهشان دیدگاه حمایت از خوب در مقابل بد نیست، تحلیل آنان بر این است که از پیش از انتخابات بر اساس سیاست تحریم انتخابات جلو می روند، زمانی که شوراهای تصمیم گیر و اتاق فکرشان این سیاست را بی‌تاثیر می بینند و مردم ایران انتخابات را تحریم نکنند، آن گاه به این که فرد انتخابات شده به نفع یا ضررشان است؛ توجه می کنند. 

آمریکا از مردم ایران خواهد خواست انتخابات ۱۴۰۰ را تحریم کنند

وی افزود: پیش بینی ما از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به این صورت است که آمریکا از مردم بخواهد انتخابات را تحریم کرده و پای صندوق های رای حاضر نشوند. با این حال در زمان انتخابات یکی از کاندیداها را بر اساس دیدگاه های خودشان حمایت می کنند. البته این دیدگاه آنان است و کاری به این که واقعیت دارد یا خیر ندارم. 

روی کار آمدن ترامپ یا بایدن برای اصلاح طلبان و اصولگرایان فرقی نمی کند

کوهکن در پاسخ به این سوال که از نظر شما کدام یک از ۲ نامزد انتخابات آمریکا  به نفع جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی است، گفت:  من هیچ کدام از این ۲ را به نفع یا به ضرر جریان اصیل اصولگرایی و اصلاح طلبی نمی دانم. یک بخش و یک لایه ای از جریان اصلاح طلبی که عملا در ارتباط با سیاست خارجی و در مقابل غربی ها و دشمنان به ورطه وادادگی افتادند؛ مبنایی برای نتیجه گیری نیست. بنابراین به اعتقاد من، روی کار آمدن ترامپ یا بایدن برای جریان اصیل اصلاح طلب که زیر سایه حاکمیت بوده و مرعوب قدرت ها نشده است؛ همچنین جریان اصیل اصولگرایی هیچ فرقی نمی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.