کشتی بنکسی برای پناه‌جویان

بنکسی پس از خریدن این کشتی روی تمام قسمت‌های آن از عرشه گرفته تا بدنه آثار هنری خلق کرده است. این هنرمند بریتانیایی کشتی‌ای را خریداری کرده که دارای سیستمی است که از رهگیری مقامات در امان بماند. گاردین فاش کرد که بنکسی هنرمند خیابانی انگلیسی این کشتی را برای نجات پناهجویانی که قصد دارند از شمال آفریقا به اروپا بروند، خریداری کرده است.

این کشتی پس از آنکه آنارشیست فمینیست فرانسوی در ۱۸ آگوست از بندر اسپانیایی «بوریانا»، در نزدیکی والنسیا، در آن مخفی شد، «لوئی میشل» نام گرفت و اکنون در مدیترانه مرکزی است که در روز پنج‌شنبه، ۸۹ نفر از جمله ۱۴ زن و ۴ کودک را در شرایطی خطرناک نجات داد و اکنون به‌دنبال بندری ایمن برای پیاده کردن مسافران یا انتقال آنها به یک کشتی ساحلی اروپایی است. این خدمه، متشکل از فعالان اروپایی با تجربه طولانی در عملیات جست‌وجو و نجات، پیش از این نیز در دو عملیات نجات ۱۰۵ نفر شرکت داشتند که هم‌اکنون در کشتی ناوگان غیردولتی «Sea-Watch ۴» حضور دارند.

فعالیت‌های اجتماعی این هنرمند خیابانی باعث شده است تا موج حمایت از او در کشورهای مختلفی شکل بگیرد و البته برخی دولت‌های اروپایی را نیز از این موضوع نگران کند. بنکسی در چهار سال اخیر با آثار اعتراضی که بر دیوارهای شهرها کشیده، خود را به‌عنوان یک شهروند معترض به سیاست‌های دیگری‌سازانه و محدودکننده دولت‌های اروپایی معرفی کرده است.

هنر خیابانی او طعنه‌آمیز و هجویه‌هایش خرابکارانه است. هنر او آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است که با تکنیک گرده‌برداری ویژه‌ای خلق می‌شود. آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها و پل‌ها در شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمده ‌است.

بنکسی در سال ۱۹۷۴ در بریستول به دنیا آمد و درهمین شهر بزرگ شد. او فرزند یک تکنیسین دستگاه فتوکپی بود. او مدتی شاگرد قصاب بود اما سرانجام طی دوران «شکوفایی اسپری» در اواخر دهه ۸۰ در بریستول با گرافیتی آشنا شد. کسانی که کارهای او را می‌دیدند متوجه بودند که آثار او به بلک له رت شباهت دارد. له رت در سال ۱۹۸۱ کار با تکنیک گرده برداری را در پاریس آغاز کرد. به‌نظر می‌رسید کارهای بنکسی از آثار اعضای گروه آنارکو- پانک به نام کرَس هم متاثر باشد.