سه نماینده سینمای ایران در ونیز

فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و نویسندگی مشترک مجیدی و نیما جاویدی است که اولین نمایش خود را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تجربه کرد و سیمرغ بهترین فیلم و فیلم‌نامه را گرفت و داستانش درباره  علی کودک دوازده ساله‌ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک، زندگیشان را می‌گذرانند تا اینکه با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می‌شوند.در این فیلم جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی  و... بازی کرده‌اند.

فیلم جدید شهرام مُکری با عنوان «جنایت بی‌دقت» مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی‌درباره آن حرف می‌زنند و با شروع ماجراها بر پرده سینما، داستان‌ آنها و قصه فیلم با هم یکی می‌شود.

بابک کریمی، راضیه منصوری، ابوالفضل خانی و... بازیگران این فیلم  هستند. «دست خاموش» ساخته احمد بهرامی‌ نیز به شرایط دشوار کاری و روابط انسانی پیچیده چند خانواده می‌پردازد که در یک محیط کارگری زندگی می‌کنند. علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج و ... در این اثر نقش آفرینی کرده‌اند.

امسال «کیت بلانشت» بازیگر استرالیایی برنده اسکار رئیس هیات داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی  است و در کنار او

 «ورونیکا فرانز» کارگردان و فیلم‌نامه نویس اتریشی، «جوانا‌هاگ» کارگردان و فیلم‌نامه نویس انگلیسی، «نیکولا لاجیویا» نویسنده ایتالیایی، «کریستین پتزولد» فیلمساز آلمانی، «کریستی پوییو» کارگردان رومانیایی و «لودیواین سانیه» بازیگر فرانسوی دیگر اعضای تیم داوری بخش رقابتی ونیز ۷۷ را تشکیل می‌دهند. هفتاد و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز اولین رویداد مهم سینمایی است که پس ازبحران جهانی کرونا به صورت فیزیکی  از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) برگزار می‌شود و فیلم ایتالیایی «روابط» ساخته «دنیله لوکه‌تی» افتتاح‌گر جشنواره خواهد بود.