درآمد سالنهای سینما در یک ماه اخیر ۵/ ۳ میلیارد تومان بوده است
آبباریکه سینماها در مسیل اکران
نکته دیگر آن است که استقبال عمومی از نمایش فیلمها در سینماها آنقدری هم نیست که نگرانکننده باشد. معمولا تعداد بسیار کمی از سینمادوستان برای تماشای فیلمها در دوران کرونا به سینما رفتهاند. گزارش فروش فیلمها مصداق عینی این نکته است. حدود ۵۰ سینما از اوایل تیرماه تا امروز در کشور فعال بودهاند که این تعداد مجموعا نزدیک به ۸۰ سالن را در اختیار تماشاگران فیلمها قرار دادهاند. این سالنها در طول نزدیک به یک ماه کمتر از ۵/ ۳ میلیارد تومان درآمد داشتهاند. در واقع سینماها در طول این یک ماه هر روز کمی بیشتر از صد میلیون تومان فروش داشتهاند. به تعبیر دیگر، هر روز حدود ۲ میلیون تومان و هر ماه ۶۰ میلیون تومان به ازای هر سینما! رقمی که کفاف هزینههای سینماها را هم چندان نمیدهد؛ اما دستکم میتواند بخشی از حقوق پرسنل را پوشش دهد.
چنان که در گزارشهای فروش آمده است، در یک ماهی که از بازگشایی سینماها میگذرد، «شنای پروانه» همچنان پیشتاز گیشه است؛ هر چند این فیلم و دیگر آثار سینمایی روی پرده، با توجه به همهگیری کرونا حتی نتوانستهاند یک دهم فروش پیشبینی شده در شرایط عادی خود را کسب کنند.
حال و هوای سرد حاکم بر سالنهای سینمای کشور، امری طبیعی است؛ در شرایط همهگیری کرونا، اگر غیر از این بود، مایه شگفتی میشد. آن روزهای ابتدایی بازگشایی سینماها، بهویژه وقتی «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف: ارتش سری» اکران شدند، چهارم تا ششم تیر، بلیتفروشی یکباره رونق گرفت و در بسیاری از سانسها، سالنها پر شدند و کار حتی به سانس فوقالعاده هم کشیده شد؛ اما با اوجگیری دوباره کرونا، این استقبال رو به افول گذاشت و فروش، به کف خود رسید.
با اینکه دخل و خرج سینماها در این روزها، با هم جور در نمیآید، اما بهنظر میرسد بیشتر مدیران پردیسها و سالنها، ترجیح میدهند با همین شرایط، کجدار و مریز پیش بروند تا اینکه کرکرهها را پایین بکشند و مجبور به تعدیل نیرو شوند؛ اتفاقی که بازگشایی دوباره سینماها را بسیار مشکلتر از پیش خواهد کرد.
اما در مورد فیلمها، به نظر میرسد تهیهکنندگان و پخشکنندگان اگرچه تا حالا از پشتیبانی و کمکهای سازمان سینمایی و شهرداریها تا حدودی بهرهمند شدهاند، اما نیازمند امتیازهای بیشتری هستند تا برای اکران در چنین شرایطی، رغبت پیدا کنند.
برای نمونه، دو فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی، بیگمان در شرایط عادی، توان جذب تماشاگرانی دهها برابر وضعیت فعلی را خواهند داشت. «شنای پروانه» در جشنواره سی و هشتم فجر، بهعنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد و «خوب، بد، جلف: ارتش سری»، در همان سه روزی که قبل از شیوع کرونا روی پرده سینماها رفت، خیلی زود میلیاردی شد.
این دو فیلم با توجه به توانایی واقعیشان برای جذب مخاطب، در این شرایط بحرانی هم، بیشتر از بسیاری از آثار سینمایی ایران در شرایط عادی، بلیت فروختهاند؛ از یاد نبریم که ۲۰ فیلم اکران شده در سال ۹۸، با فروشی زیرِ یک میلیارد تومان، به اکران خود پایان دادند.
«شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، تهیهکنندگی رسول صدرعاملی و بازی جواد عزتی، طناز طباطبایی و امیر آقایی، در ۲۵ روزی که از اکرانش گذشته، تا پایان ۲۸ تیر، ۱۳۴ هزار و ۲۲۸ تماشاگر و بیش از ۲ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان فروش داشته است.
«خوب، بد، جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی، تهیهکنندگی محسن چگینی و بازی سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی و ریحانه پارسا، از چهارم تیر تا دیروز، ۶۷ هزار و ۴۶۴ تماشاگر را جذب و گیشهای بیش از یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون تومان داشته است. این فروش، جدا از آن یک میلیارد تومانی است که فیلم پیمان قاسمخانی در اسفند سال گذشته کسب کرده است. کمدی «زنها فرشتهاند۲» به کارگردانی آرش معیریان، تهیهکنندگی محمدحسین فرحبخش و بازی محمدرضا شریفینیا، نیوشا ضیغمی، سحر قریشی و نسرین مقانلو، تازهترین فیلمی است که به چرخه اکران ۹۹ وارد شده. این فیلم که از چهارشنبه هفته گذشته (۲۵ تیر) روی پرده رفته، در مدت چهار روز، با سه هزار و ۱۴۸ تماشاگر، نزدیک به ۵۷ میلیون تومان فروش داشته است.
رتبههای بعدی جدول فروش فیلمهای اکران سال ۹۹، به ترتیب از آنِ «جهان با من برقص»، «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «یلدا»، «چهل و هفت»، مستند «جایی برای فرشتهها نیست»، مستند «صحنههایی از جدایی» و ... است.
تا زمانی که موج دومِ همهگیری کرونا فروکش نکند، نمیتوان امیدی به افزایش فروش فیلمهای روی پرده داشت. در این شرایط، حتی افزوده شدن فیلمهای تازه به اکران، نخواهد توانست اعداد گیشه را خیلی جابهجا کند؛ چرا که هیچکدام از آثار در صف نمایش مانده، مانند «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف: ارتش سری»، توان جذب مخاطب را ندارند.