برپایی جایزه مهرگان در فضای مجازی

براساس بیانیه هیات داوران، گروه داوری پس از مطالعه ۱۰۲۴ رمان و داستان منتشرشده در سال‌های ۹۶ و ۹۷، از میان هفت رمان راه یافته به مرحله نهایی هیات داوران با اکثریت آرا رمان کتاب «خَم» نوشته علیرضا سیف‌الدینی از نشر نیماژ را به دلیل انتخاب زاویه دید متفاوت و منحصر به فرد متشکل از راوی مخفی یا خطاکار، بازنمایی معناهای متعدد خمیدگی و بازنمایی همزمان عنصر تقصیر و اعتراف، به‌کارگیری نثری هماهنگ با ضرب‌آهنگ حوادث بیرونی و احساس‌های درونی، شکستن مناسبات میان مراد و مرید، بهره‌گیری از ژانرهای مختلف ادبی و نمایشی با زیرساختی واحد، ایجاد مناسبت بینامتنی با برخی از آثار مهم جهان، تلفیقی خلاقانه میان محتوا و فرم با زوایای پنهان زندگی روزمره، تاریخ و ادبیات، به‌عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب، جایزه نقدی و لوح تقدیر دانسته است.

همچنین هیات داوران با اکثریت آرا رمان «آتشِ زَندان» نوشته ابراهیم دمشناس از نشر نیلوفر را به‌دلیل بهره‌گیری از بن‌مایه‌های بومی در هم‌پیوندی میان اسطوره، تاریخ و ادبیات، نقیضه‌سازی موفق در ترسیم سیمایی تازه از یک شخصیت حماسی در وضعیتی تاریخی و تراژیک، بومی‌سازی مقبول از کسان و محیط و... به‌عنوان نخستین رمان تحسین‌شده هیات داوران انتخاب و شایسته دریافت لوح تقدیر جایزه مهرگان ادب دانست.

همچنین هیات داوران با اکثریت آرا رمان «شکوفه عناب» نوشته رضا جولایی از نشر چشمه را به‌دلیل ارائه زبانی روان و آمیخته به تخیل در بازنمایی فضای استبدادزده دوران مشروطه، نمایش سرگشتگی انسان‌ها با عبور از دل تاریخی که مدام تکرار می‌شود و... به‌عنوان دومین رمان تحسین‌شده هیات داوران انتخاب و شایسته دریافت لوح تقدیر جایزه مهرگان ادب دانست. 

هیات داوران علاوه بر رمان «کوچ شامار» رمان «ط» نوشته زاهد بارخدا از نشر افراز را نیز به‌عنوان دومین رمان تقدیرشده انتخاب و شایسته دریافت لوح تقدیر جایزه مهرگان ادب معرفی کرده است.