پایان المپیک فرهنگی هنری پولیتزر

در این میان، رویدادهای هنری و فرهنگی در مقایسه با جشنواره‌ها مشکلات کمتری برای برگزاری دارند. رویدادهای هنری صرفا با معرفی برگزیدگان در جلوی دوربین و انتشار آنلاین این رویدادها می‌توانند به کارشان خاتمه بدهند. کاری که اخیرا برگزارکنندگان جایزه پولیتزر انجام دادند و برندگان جوایز پولیتزر، امسال سرانجام پس از دو هفته تاخیر به‌دلیل کرونا، به‌صورت آنلاین اعلام شدند.

کلسن وایتهد (Colson Whitehead)، نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی به‌خاطر نوشتن رمان پسران نیکل (The Nickel Boys) موفق شد تا برای بار دوم جایزه ادبی پولیتزر را از آن خود کند. این نویسنده ۵۰ ساله، سه سال پیش نیز با رمان راه‌آهن زیرزمینی موفق به کسب جایزه پولیتزر شده بود. در تاریخ ادبیات، به استثنای وایت‌هد، تاکنون تنها سه نویسنده از جمله ویلیام فاکنر و جان آپدایک افتخار دریافت بیش از یک جایزه پولیتزر را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

رمان «پسران نیکل»، داستان دو نوجوان سیاه‌پوست در یک مدرسه دارالتادیب به نام آکادمی نیکل را روایت می‌کند که در آن با وعده آموزش فیزیکی، فکری و اخلاقی به بزهکاران جوان، دانش‌آموزان مورد ضرب و شتم و سوءاستفاده جنسی قرار می‌گرفتند.هیات داوران پولیتزر، این رمان را به‌عنوان حکایتی قدرتمند از پشتکار، شان و رستگاری انسانی تحسین کردند. جان آپدایک، با خواندن کتاب اندیشمند از آثار وایتهد در مجله نیویورک، این نویسنده را بلندپرواز و بسیار برجسته نامید. رمان اندیشمند وایتهد به‌عنوان رمان مشترک در موسسه فناوری روچست نامزد شد. مقالات و بررسی‌های وایتهد در نشریات متعددی از جمله نیویورک‌تایمز، نیویورکر، گرانتا و‌هارپر منتشر شده‌است.

همچنین رمان راه‌آهن زیرزمینی وایتهد در سال ۲۰۱۶ توسط باشگاه کتاب اپراه انتخاب شد و همچنین توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از پنج کتاب در لیست خواندن در تعطیلات تابستانی انتخاب شد. در ژانویه ۲۰۱۷، مدال کارنگی را در کنفرانس زمستانی انجمن کتابخانه آمریکایی GA در آتلانتا، دریافت کرد. این جایزه به‌خاطر اوج تعالی در داستان به این اثر وایتهد داده شد.

جایزه پولیتزر امسال در بخش موسیقی به‌خاطر اپرای سنترال پارک ۵ (Central ۵Park) به آنتونی دیویس اعطا شد. این اپرا همان‌طور که از نامش پیداست به ماجرای ناعدالتی در حق چند جوان رنگین‌پوست در آمریکا اشاره دارد. در این ماجرا، ۵ جوان سیاهپوست و لاتین‌تبار به جرمی که اساسا مرتکب نشده‌ بودند، محکوم شدند. ماجرا از این قرار بود که این جوانان در سال ۱۹۸۹ حوالی سنترال پارک نیویورک حضور داشتند، آن‌هم در شرایطی که کمی آن‌طرف‌تر یک زن سفیدپوست مورد تعرض جنسی قرار گرفته بود. دونالد ترامپ یکی از مشوقین مجازات سنگین برای این جوانان بود و حتی ۸۵ هزار دلار صرف تبلیغات مطبوعاتی در نیویورک‌تایمز کرد تا این جوانان بیگناه اعدام شوند.هیات داوران پولیتزر از این اپرا به‌عنوان اجرایی شجاعانه که مثالی ننگین از بی‌عدالتی معاصر را به عاملی که مایه همدلی و امید است، تبدیل می‌کند، تقدیر کردند.

جایزه گزارش صوتی که امسال برای نخستین‌بار به جمع جوایز پولیتزر اضافه شده است نیز به‌خاطر گزارش‌ها از تاثیر شخصی سیاست‌های دولت ترامپ در قبال پناهجویان مکزیکی، به‌طور مشترک به مولی اوتوله از لس‌آنجلس‌تایمز و امیلی‌گرین اهدا شد. پولیتزر عکاسی نیز برای عکسبرداری از سرکوب‌ها در کشمیر هند به خبرگزاری آسوشیتدپرس تعلق گرفت.پولیتزر تاریخ برای طعم شیرین آزادی به کیلب‌مک‌دانیل رسید و بنیامین موزر نیز به‌خاطر کتاب «زندگی و آثار سوزان سانتاگ»، جایزه پولیتزر بیوگرافی را کسب کرد.برندگان جوایز پولیتزر امسال قرار بود ۲۰ آوریل اعلام شوند اما این مراسم به‌دلیل بحران کرونا با تاخیری دو هفته‌ای و به‌صورت آنلاین برگزار شد. جایزه‌ ادبی پولیتزر (Pulitzer Prize) به‌ افتخار جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی، نام‌گذاری و تاسیس شده است. جوزف پولیتزر از حامیان مالی و بنیان‌گذاران مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا بود.