ایده‌های حمایت از کتابفروشی‌ها

همچنین هنوز تاریخ برگزاری سی و سومین نمایشگاه هم مشخص نشده است. از طرفی حدود یک هفته از بازگشایی کتابفروشی‌ها در ایران می‌گذرد و بسیاری از مالکان این بنگاه‌های فرهنگی معتقدند که بازگشایی‌ها نتوانسته انتظارات حداقلی را هم برآورده کند. برخی کتابفروشان که در کنار کتاب، محصولات فرهنگی و آموزشی نیز عرضه می‌کنند، می‌گویند در زمانی که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند، مردم احساس نیازی به خرید محصولات فرهنگی و کمک‌آموزشی ندارند و خرید و فروشی اتفاق نمی‌افتد. برخی دیگر از کتابفروشان که به‌صورت انحصاری عرضه‌کننده کتاب هستند معتقدند که فروش به‌قدری کاهش یافته که هزینه‌های جاری فروشگاه‌ها به سختی ممکن است تامین شود. اما در این میان برخی از کتابفروشی‌های بزرگ نیز رضایت نسبی از بازگشایی فروشگاه‌ها دارند و استقبال عمومی از این بازگشایی را رضایت‌بخش توصیف کرده‌اند. با این همه هنوز گزارشی از وضعیت بازگشایی کتابفروشی‌های شهرستان‌ها منتشر نشده است. اما گمان می‌رود که وضعیت آنها نیز همچون بسیاری از کتابفروشی‌های پایتخت، وضعیت دشوار و نیازمند حمایتی باشد. دراین‌باره بسیاری از رسانه‌ها سعی کرده‌اند که ایده‌هایی برای حمایت از صنعت نشر ارائه کنند و برخی نیز دستاوردها و الگوهای حمایتی کشورهای توسعه‌یافته را مطرح کرده‌اند که شاید بتواند سنگ‌بنایی برای حمایت‌های بیشتر در داخل کشور باشد.در بریتانیا کمپین‌های بسیاری از زمان شروع دوران قرنطینه خانگی به خاطر همه‌گیر شدن ویروس کرونا به راه افتاده است که آخرین و جالب‌ترین آنها فروش تیشرت‌های تبلیغاتی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حمایت از کتابفروشی‌ها و خرده‌فروشان کتاب است. سایت بوکشاپ (bookshop.org) یک سازمان غیرانتفاعی کمپین فروش کالاهای تبلیغاتی برای کمک به کتابفروشی‌ها را آغاز کرده است.

در سایت این سازمان تاکنون بیش از ۸۰۰هزار پوند برای کمک به کتابفروشان مستقل در این کشور جمع شده است که بیشتر کالاهای آن تیشرت‌های تبلیغاتی با شعار «کتابفروشی‌ها در انتهای دنیا هستند» است که مردم با خرید این تیشرت‌ها به حیات کتابفروشان مستقل کمک می‌کنند.

سازمان‌دهندگان این کمپین می‌گویند در شرایط کنونی خرید تیشرت تبلیغاتی بهتر از خرید خود کتاب‌هاست. آنها برای تامین هزینه‌های خود با مشکل روبه‌رو هستند. این شعار کمی اغراق‌آمیز است ولی باید بدانیم که در صورتی که به کتابفروشی‌ها کمک نکنیم باید انتهای دنیا را انتظار داشته باشیم.