کتاب‌درمانی در روزهای کرونایی

به گزارش خبرگزاری «ایبنا»، وی درباره اینکه خواندن کتاب در اوضاع بحرانی شیوع کرونا در عصر تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی متعدد چگونه می‌تواند مفید باشد توضیح داده است: «یک جمله بسیار معروف از نمایشنامه «پسران تاریخ» نوشته الن بنت نقل می‌کنم که می‌گوید «بهترین زمان‌ها برای خواندن کتاب زمانی است که با چیزی مثل یک فکر یک احساس یا یک بحران روبه‌رو می‌شوید» شاید فکر کنیم که آن مشکل خاص منحصرا مختص به شما است اما با خواندن کتاب می‌بینید که دیگر یا دیگرانی نیز این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند. مطالعه می‌تواند راهی برای گریز از مواقع سخت و بحرانی باشد و همچنین می‌تواند باعث شود احساس تنهایی کمتری کنید و نیز روشنایی بر وضعیت و شرایط فعلی شما می‌افکند. خواندن یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش احساس همدلی و درک و فهمیده شدن است. عبارت «بی‌خبری خوش‌خبری» کاملا صحیح است و با بمباران خبری از سوی رسانه‌های مختلف بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم به کتاب پناه ببریم.» این روزها که مدرسه‌ها تعطیل شده و بچه‌ها زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند دغدغه بسیاری از والدین این است که چطور می‌توان توجه بچه‌ها را از بازی‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های متعدد به کتاب معطوف کرد. این کتاب‌درمانگر در این زمینه توصیه می‌کند: «خواندن با صدای بلند تجربه‌‌ای زیبا و الفت‌بخش میان انسان‌ها چه پیر و چه جوان است و کتاب‌خواندن دسته جمعی و با صدای بلند نه‌تنها کودکان را با قدرت قصه‌گویی آشنا می‌کند بلکه سبب می‌شود زمانی که کودکان همراه والدین‌شان سپری می‌کنند دارای کیفیت و ارزشمند شود. اما در این میان مهم این است که اجازه دهیم کودکان هر کتابی را که دوست دارند انتخاب کنند. اگر والدین کودکان خود را مجبور به خواندن کتاب‌هایی کنند که خودشان می‌خواهند هیچ وقت نباید انتظار داشته باشند که عشق و علاقه ماندگار و مستمر به کتاب در آنها شکل بگیرد. قدرت انتخاب به کودکان خود بدهید؛ سپس خواهید دید که چطور عشق و علاقه به خواندن در آنها بیدار می‌شود.»

 رابطه کتاب و موفقیت تحصیلی

هم‌اکنون که مدارس در کشورمان تعطیل هستند شاید نگرانی اولیا از افت تحصیلی فرزندان، خود به ایجاد بحرانی جدید کمک کند؛ به ویژه افزایش مطالعات غیر‌درسی ممکن است موجب شود این تصور برای آنها ایجاد شود که رقیبی جدید برای کتاب‌های درسی پیدا شده است. خوشبختانه چندان جای نگرانی نیست زیرا اغلب روان‌شناسان بر تاثیر مثبت مطالعه غیر‌درسی بر روح و روان کودکان و نوجوانان اتفاق‌نظر دارند و حتی بر این باورند که افزایش خلاقیت و تخیل موجب پیشرفت تحصیلی آنها می‌شود. اما سوال اینجاست که آیا همه انواع کتاب‌ها در این زمینه تاثیری یکسان دارند؟ نتایج یک مطالعه جدید و گسترده نشان می‌دهد نوع کتاب‌های غیر‌درسی که کودکان و نوجوانان روزانه برای خواندن انتخاب می‌کنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقیما تاثیر می‌گذارد. براساس یک مطالعه جدید و بزرگ که توسط دانشگاه مالاگا و کالیفرنیا لس‌آنجلس (UCL) انجام شده است، چیزی که کودکان و نوجوانان در خارج از مدرسه می‌خوانند، مستقیما بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیرگذار است.

این تحقیق شامل بررسی بیش از ۴۳ هزار دانش‌آموز است که یک بار در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی و دوباره در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی، شواهد قابل توجهی را ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه دانش آموزانی که از خواندن کتاب‌های با کیفیت بالا به شکل روزانه لذت می‌برند، در آزمون‌های مدرسه نمره بالاتری می‌گیرند و میانگین نمرات دانش‌آموزانی که کتاب می‌خوانند، به‌طور چشمگیری بالا رفته است. اما این مطالعه هیچ مزیت مشابهی را برای دانش آموزانی که روزانه روزنامه، کتاب‌های مصور یا مجلات می‌خواندند، نشان نداد و تاثیر خواندن کتاب‌های باکیفیت تنها با خواندن داستان‌های کوتاه مشابهت‌هایی داشت. این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای والدین، معلمان و سیاست‌گذاران آموزشی دارد و این گروه تحقیقاتی بین‌المللی توصیه می‌کند که جوانان وقت مطالعه خود را صرفا به کتاب‌های باکیفیت اختصاص دهند.