آفت چینی در بازار فرهنگی جهان

در ایران نیز نمایشگاه کتاب به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده و برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر هم با اما و اگرهای زیادی روبه‌روست. این جشنواره به حضور سینماگران خارجی معتبر است و اگر هم برگزار شود احتمالا با رکود حضور خارجی‌ها روبه‌رو خواهد بود و عملا برگزاری‌اش کان‌لم یکن خواهد بود.  اما در دو روز گذشته بسیاری از رخدادهای مهم فرهنگی جهان تحت‌تاثیر شیوع بیماری تنفسی جدید به حاشیه رانده شده است. یکی از مهم‌ترین این رویدادها تعطیلی موزه لوور است. جالب این که کمتر از یک هفته پیش خبر رکوردشکنی بازدید از نمایشگاه داوینچی در موزه لوور در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان بازتاب پیدا کرده بود. اما با افزایش نگرانی‌ها از گسترش شیوع کرونا در فرانسه، مدیران این موزه تصمیم گرفتند که درهای لوور را به روی همگان ببندند.موزه لوور ازروز یکشنبه و به دنبال آنکه کارکنانش تقاضای برگزاری نشستی فوری درخصوص شیوع ویروس کرونا را مطرح کردند، تعطیل شد. اگرچه خبرهایی نیز درباره بازگشایی موزه درروزهای نزدیک آینده به گوش می‌رسد اما به نظر می‌رسد که دولت فرانسه برای پیشگیری از گسترش بیماری به‌ویژه با فعالیت مراکزی مانند موزه لوور که شهروندان بسیاری از کشورهای جهان را به فرانسه می‌کشد، از این اقدام پیشگیری کند. اما این همه ماجرا نبود. در حالی که در فرانسه تاکنون تنها ۴۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت رسمی شده است، برگزاری نمایشگاه کتاب پاریس نیز تعطیل شد. ونسان مون‌تاین، رئیس اتحادیه ملی نشر فرانسه و رئیس نمایشگاه کتاب پاریس، در مصاحبه با لوموند از لغو برگزاری نمایشگاه کتاب پاریس به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خبر داد.این تصمیم بر اساس مصوبه دولت فرانسه گرفته‌ شده است. بر اساس مصوبه ابلاغی دولت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تمام اجتماعات بالای پنج‌هزار نفر در فرانسه لغو شده است. نمایشگاه کتاب پاریس قرار بود از تاریخ اول تا ۴ فروردین سال آینده برگزار شود. این نمایشگاه در دوره قبل ۱۶۰هزار بازدیدکننده داشت و بر اساس ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته، قرار بود ۵۰ کشور نیز در این دوره از نمایشگاه حضورداشته باشند. هند مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بود.

 بازار سینما

اگرچه همه تعطیلی‌ها در مراکز مختلف فرهنگی و هنری جهان لوکال یا منطقه‌ای است و اثرات منطقه‌ای نیز دارد اما بازار سینما به‌عنوان بازاری بدون مرز، آثار جهانی در فروش فیلم‌ها به‌جای می‌گذارد. در هفته گذشته نیز بسیاری از سینماها با کاهش مخاطب روبه‌رو بودند و گیشه جهانی سینما از این نظر روزها بحرانی را طی کرد.فیلم «سونیک خارپشت» در حالی در صدر فروش گیشه بین‌المللی سینما قرار گرفت که با ترس از ویروس کرونا، همچنان میزان مخاطبان سینما رو به کاهش است. این فیلم علمی-تخیلی و فانتزی به کارگردانی جف فاولر با فروش ۸/ ۲۶ میلیون دلار برای سومین هفته پیاپی در صدر جدول فروش هفتگی گیشه بین‌المللی قرار گرفت. گرچه اکران این فیلم در چین و ژاپن به سبب شیوع ویروس کرونا همچنان تاریخ مشخصی ندارد، فروش بین‌المللی قسمت جدید «سونیک» بالغ بر ۱۳۷ میلیون دلار است. انتظار می‌رفت کره‌جنوبی پنجمین بازار بزرگ فروش فیلم‌های سینمایی در جهان پس از موفقیت تاریخی اخیر با فیلم «اَنگل» در جوایز اسکار افزایش فروش چشمگیری در سالن‌های سینمای تجربه کند اما شیوع ویروس کرونا موجب شد چندین فیلم کمتر از انتظارات در گیشه این کشور آسیایی فروش داشته باشند. خبر شیوع این ویروس که همزمان با سال نوی چینی به‌صورت رسمی اعلام شد در همان روزهای نخست به تعطیلی ۷۰ هزار سالن سینما در چین انجامید و نیمی از سینماهای ایتالیا نیز برای مقابله با شیوع این ویروس تعطیل شدند.

فیلم «مرد نامرئی» که در اولین هفته نمایش خود در سینماهای آمریکا با فروش ۲۹ میلیون دلاری پرفروش‌ترین فیلم هفته نام گرفت، در گیشه بین‌المللی نیز ۲۰ میلیون دلار از محل اکران در ۴۷ کشور کسب کرد و فروش جهانی خود را در هفته نخست اکران به ۴۹ میلیون دلار رساند. این فیلم که در ژانر سینمای وحشت ساخته شده و گفته می‌شود تنها ۷ میلیون دلار هزینه تولید آن بوده است در آخر هفته میلادی که گذشت ۹/ ۲ میلیون دلار در بریتانیا، ۲/ ۲ میلیون دلار در فرانسه، ۸/ ۱ میلیون دلار در مکزیک و ۲/ ۱ میلیون دلار در آلمان به‌عنوان بهترین بازارهای خارجی‌اش فروخت.  فیلم ماجراجویانه «دولیتل» با فروش ۴/ ۷ میلیون دلاری در سینما مجموع فروش جهانی خود را به ۲۱۷ میلیون دلار ارتقا داد و درام جنگی «۱۹۱۷» نیز تاکنون به فروش جهانی ۵/ ۲۰۶ دست یافته است.  «آوای وحش» که اقتباسی از رمان معروف نوشته «جک لندن» است هم در دومین هفته اکران ۲/ ۲۴ میلیون دلار به فروش جهانی خود افزود تا مجموع فروش ۳/ ۷۹ میلیون دلار را تا به امروز ثبت کرده باشد. این فیلم ماجراجویانه با بازی «هریسون فورد» تاکنون بهترین عملکرد خارجی را با ۶ میلیون دلار در سینماهای فرانسه داشته و بریتانیا و مکزیک نیز هر کدام ۳ میلیون دلار برای این فیلم فروخته‌اند.