پایان مردی شبیه موسیقی عكس: مهر

بی‌حاشیه، بی‌هیاهو و نجیب سال‌ها در گوشه‌ای می‌نشینند و کارشان را می‌کنند و قلب هزاران آدم را با آثارشان به تسخیر درمی‌آورند. ‌تورج شعبانخانی مرد آرام موسیقی پاپ ایران یکی از همان‌ها بود. در کارنامه‌اش ده‌ها آهنگ خاطره‌ساز وجود دارد که تقریبا به گوش طیف وسیعی از آدم‌های این سرزمین رسیده و زمزمه لحظه‌های شادی و غم‌هایشان بوده است. ترانه‌هایی با صدای فریدون فروغی، سیمین غانم، ناصر عبداللهی و خیلی‌های دیگر که حالا از آنها به‌عنوان آوازخوان آن طرف آب نام می‌برند. آهنگساز بود اما چند ترانه هم با صدای خودش خواند که از میان آنها دو ترانه به خاطره جمعی مردم راه یافته است؛ ترانه «بهار بهار» و «دیگه دیره».

شعبانخانی تا آخرین روزهای زندگی با موسیقی نفس کشید و به‌خاطر حضور در یک برنامه به همدان رفت و مرگ همان‌جا یقه‌اش را گرفت و راهی بیمارستانش کرد و پس از چند روز که در کما به‌سر می‌برد سرانجام دوشنبه گذشته تسلیم شد. مراسم وداع دیروز برگزار شد و علاقه‌مندانش جمع شدند تا او را به سوی خانه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه کنند. دیروز از هنرمندان سرشناس و سلبریتی‌ها خبری نبود و بیشتر مردمی حضور داشتند که سال‌ها با کارهایش نفس کشیده بودند و این دستاورد کوچکی نیست.از محمدعلی بهمنی شاعر قطعه معروف «بهار بهار» گرفته تا دخترخاله‌اش سیمین غانم که راوی آهنگ‌هایش هم بود درباره ویژگی‌های اخلاقی‌اش حرف زدند ونقطه مشترک تمام حرف‌ها مهربانی و نجابت بود و بی‌اعتنایی شعبانخانی به دنیا.

محمدعلی بهمنی گفت: بزرگ و عزیزی را از دست دادیم که در وجود ما وجود خواهد داشت. او انسان خوب و مهربانی بود. شما می‌دانید که چه ظرفیت‌هایی در موسیقی داشت. صدای دلنشینی داشت که وقتی ترانه «بهار بهار» من را خواند دیدیم که چگونه ماندگار شد. او شیفتگی‌های بسیاری داشت به همین دلیل وقتی خبر رفتنش را شنیدم، واقعا غمگین شدم.

ویگن داوودی آهنگساز و صدابردار و دوست قدیمی شعبانخانی گفت من به‌عنوان یک صدابردار که تقریبا از دهه ۴۰ یا ۵۰ با هنرمندان فعالیت داشته‌ام باید بگویم هنرمندان دارای دو چهره در داخل استودیو و خارج استودیو بودند. تورج شعبانخانی فردی بود که در داخل و خارج یکی بود. آنقدر انسان خوب و پاکی بود که سال‌ها بدون هیچ مشکلی در کنار هم بودیم. عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرا و شاعر نیز در این مراسم به نکته مهمی اشاره کرد وگفت: خیلی اوقات فکر می‌کردم هنری که ما هنرمندان داریم چه طور می‌تواند نردبان سلوک ما باشد که به این پاسخ رسیدم که بی‌تعارف خیلی ازما این چنین نیستیم.اما می‌خواهم تورج شعبانخانی را از این ماجرا استثنا کنم که در دو دوره تاریخی با آثاری که ساخت جاودانه و ماندگار شد. او شبیه به هنرش بود و به او علاقه زیادی داشتم اما متاسفانه فرصت نشد که این علاقه را اعلام کنم.

سیمین غانم هم یادداشتی نوشته بود و گفت: من و مرحوم تورج شعبانخانی علاوه بر نسبت فامیلی که با هم داشتیم از لحاظ روحی نیز با هم نزدیک بودیم. او با وجود مشکلات، همواره برای هنری که داشت ارزش قائل می‌شد. آثار ماندگاری را خلق کرد اما یادم می‌آید آخرین‌بار گفت دلم از روزگار گرفته چون آثارم در جامعه آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. سیدعباس سجادی شاعر، ترانه‌سرا و مدیرعامل بنیاد نیاوران آخرین کسی بود که در این مراسم در رثای تورج شعبانخانی حرف زد. او گفت: امروز شخصیتی را تشییع می‌کنیم که‌ اخلاق و هنر را با هم آمیخت. او فردی بود که یک شخصیت داشت. متاسفانه شرایط اجتماعی ما به گونه‌ای شده که هنرمندان با آنچه که می‌بینیم و می‌شنویم تفاوت دارند. او انسانیت، صمیمیت و شفافیت را به اوج رساند. درک عمیقی از هنر و فرهنگ این کشور داشت و کارهای زیادی برای موسیقی ما انجام داد. افرادی بودند که آثارش را بدون اجازه او خواندند و در حق او ظلم کردند. البته او تنها با چند کار توانست در موسیقی ایران جادوانه شود. او با یک ساز و آواز کار یک ارکستر را می‌کرد. هنر همیشه به داشتن ارکستر و سیاهی لشکر نیست و هنرمند می‌تواند به تنهایی کارش را انجام دهد و این به شخصیت، اصالت و شناخت تورج شعبانخانی از هنر بازمی‌گردد. متاسفانه امروز سلبریتی‌هایی روی کار آمده‌اند که آثار سخیفی را با واژه‌های بد به خورد مخاطبان خود می‌دهند. دیروز پایان زندگی یک هنرمند ۶۹ ساله بود که آهنگ‌های خاطره‌سازش شاید صد سال دیگر هم زندگی کنند. او سال گذشته در یک مصاحبه تصویری خطاب به مسوولان وزارت ارشاد گفته بود ما کلا شش نفر بودیم که چهار نفرمان مردند؛ حداقل دو نفر باقی‌مانده را دریابید.در ظاهر می‌گویند هوای هنرمندان را داریم اما همه یکی‌یکی از غصه در حال مرگ هستند.سیدعباس عظیمی، شهرام صارمی، عبدالجبار کاکایی، امیرعباس ستایشگر، غلام علمشاهی، آرش نصیری، مهدی افضلی، خشایار اعتمادی، علی ثابت‌نیا، محمدعلی بهمنی، منصور ضابطیان، محمد اله‌یاری، نیما جوان، آرش نصیری، عباس سجادی، کامران همت‌پور و مجید فروغی از جمله افرادی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد تورج شعبانخانی حضور داشتند.