عصیان شبانه شاعر سرشناس

به گزارش «ایسنا» فرهاد پیربال پیش‌تر در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: «پیش از این به این کتاب‌فروشی گفته بودم که پنج کتاب مرا بدون اجازه و بدون هیچ‌گونه قرارداد قانونی چاپ کرده و با فروش هر کتاب ۱۵ هزار دیناری، چیزی در حدود ۷ هزار دینار را برای خود برمی‌دارد. از آنها خواستم این کار را تکرار نکنند. خواستم کتاب‌هایم را پس بدهند، در غیر این صورت کتاب‌فروشی آنها را آتش خواهم زد. آنها از من خواستند شکایت خود را به دادگاه ببرم.» در مقابل صاحب کتاب‌فروشی می‌گوید:‌ «ما دو کتاب از ‌پیربال‌ منتشر کرده‌ایم. با او ملاقات کردیم و حداقل سه نویسنده می‌توانند ادعای ما را تایید کنند. ما برای او احترام قائل شدیم و به او گفتیم قصد داریم کتاب‌هایش را به چاپ برسانیم. او موافقت کرد و حتی قدردان این موضوع هم شد.

مسوول این کتاب‌فروشی با اشاره به اینکه ‌پیربال‌ دو روز پیش از آتش زدن کتاب‌فروشی‌ آنها را تهدید کرده بود، اظهار می‌کند: «من این موضوع را به مسوولان شهر اطلاع دادم و از آنها خواستم دو مامور به کتاب‌فروشی بفرستند؛ اما آنها مرا نادیده گرفتند و ماموری برای محافظت از کتابخانه نفرستادند.»  گویا فرهاد پیربال شاعر مطرح کرده پیش از این دو کتاب خود را در این انتشاراتی به چاپ رسانده و حتی برای بزرگداشت او در همین کتاب‌فروشی مراسمی هم برگزار شده است. اما این روایت صاحب نشر است. روایت پیربال چیز دیگری است. او معتقد است که ناشر از نام، آثار و درآمد حاصل از فروش کتاب‌هایش سوءاستفاده کرده است. پیربال ساعت ۲ بامداد سه روز پیش با استفاده از خلوت بودن شهر در نیمه شب کافه کتاب وه‌فایی را به آتش کشیده است.

این شاعر پست‌مدرن کرد همزمان فیلمی از آتش‌سوزی فروشگاه را نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. پس از این رخداد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه در میان فعالان بازار کتاب در ایران به این ماجرا واکنش نشان داده‌اند. پلیس هه‌ولیر روز گذشته از دستگیری این شاعر برجسته خبر داده و او را «بیمار» خوانده است. فرهاد پیربال مدرک‌ دکترای تاریخ ادبیات کردی خود را از دانشگاه «‌سوربن» فرانسه دریافت کرده و تاکنون بیش از ۴۳ کتاب به چاپ رسانده و به‌عنوان یکی از نامدارترین چهره‌های ادبیات کرد شناخته می‌شود.