پشت‌بند هزارپا، فیلمی دیگر با همان رویکرد در کمدی‌سازی نوروز امسال به نمایش درآمد و تنها در یک ماه نمایش، به فروش ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیونی رسید؛ «رحمان ۱۴۰۰» که هفته گذشته به دلیل آنچه اکران نسخه تاییدنشده عنوان شد، از پرده پایین آمد و توقیف شد. توقیف این فیلم زمینه را برای افزایش فروش فیلم «متری شیش و نیم» بیشتر فراهم کرد. آخرین فیلم سعید روستایی تا امروز نزدیک به ۲۰میلیارد تومان فروش داشته و در رده‌های بالایی جدول پرفروش‌های تاریخ سینمای ایران برای خودش جا باز کرده است، این نخستین بار است که فیلمی غیر کمدی در میان صدرنشینان فیلم‌های پرفروش حضور دارد. اتفاقی که در سال‌های گذشته و با رونق بازار سینماها کمتر رخ داده است. این امکان وجود دارد که با ادامه اکران فیلم متری شیش و نیم و افزایش استقبال مردم از آن، این ساخته روستایی به رده دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران برسد.

«رحمان ۱۴۰۰» تازه‌ترین فیلم منوچهر هادی است که یک‌تنه بازار سینمای نوروز ۹۸ را در اختیار گرفته بود و می‌رفت تا رکورد هزارپا را هم بشکند. گویا قصه این بوده که برداشتن برخی از پلان‌ها و سکانس‎‌‎های فیلم به کام سازندگانشان خوش نیامده و آنها تصمیم گرفته‌اند با اکران نسخه سانسور شده فیلم در سینماهای حوزه هنری و اکران نسخه‌ای بدون سانسور در دیگر سینماها،‌ قانون را دور بزنند و فیلمشان را بفروشند. اگرچه در این باره حرف و حدیث‌های فراوانی هست و هرکسی برای کاری که کرده، دلیل‌های خودش را بیان می‌کند اما همچنان اصل موضوع چندان آشکار و پیدا نیست. به هر روی پس از توقیف فیلم رحمان ۱۴۰۰، بلافاصله فیلم «تگزاس ۲» روی پرده رفت تا هر شک و شبهه‌ای درباره اکران دوباره فیلم رحمان ۱۴۰۰ به کناری برود. اما به هر حال اکران نوروزی امسال، فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ ایران را بالا و پایین کرد. رحمان ۱۴۰۰ در همان یک ماه اکران، خودش را به بیخ گوش هزارپا رساند و جایش را در رده دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ کشور ما محکم کرد. اما پس از این فیلم، آخرین ساخته سعید روستایی با نام «متری شیش و نیم» نیز با فروش بسیار خوبی که داشته خودش را به رده‌های بالایی جدول رسانده است.

دیگر فیلم‌ها

همچنان که پیش‌بینی هم شده بود، فروش فیلم‌ها در نوروز امسال، رکوردشکنی کرد و کشش بازار برای اکران فیلم‌های تازه بیش از سال گذشته شد. فروش بیش از ۵۰ میلیاردی فیلم‌ها در سه هفته آغازین سال ۹۸ نوید سالی پر رونق برای سینمای ایران دارد. فیلم تگزاس ۲ به کارگردانی مسعود اطیابی در سه روز از آغاز اکران خود حدود یک میلیارد تومان فروش داشته که به نظر می‌رسد بتواند جزو فیلم‌های پرفروش سال ۹۸ قرار بگیرد. شاید شکست بزرگ، سرنوشت فیلم «تختی» و «زندانی‎ها» باشد که به ترتیب یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون و ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون فروخته‌اند.

21 (1)