شانس‌های اکران نوروز در سینما

به گزارش خبر آنلاین، شورای صنفی نمایش امسال خلاف سال گذشته لیستی از فیلم‌هایی که نامزد اکران نوروزی هستند اعلام نکرد و طبق گفته غلامرضا فرجی سخنگوی کارگروه اکران تنها گزینه قطعی اکران نوروزی سال ۹۸، فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی است که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره سی و هفتم به دست آورده است.  به گفته فرجی امسال ۲۱ فیلم متقاضی اکران نوروزی سینما هستند و هفت سرگروه برای اکران نوروزی اعلام می‌شوند که براین اساس تنها هفت فیلم شانس این را دارند تا در نوروز روی پرده بروند.

گزینه‌های قطعی

نخستین گزینه‌هایی که اکرانشان در نوروز قطعی به نظر می‌رسد دو فیلم «متری شیش و نیم» و «شبی که ماه کامل شد» هستند.  دومین ساخته سینمایی سعید روستایی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و به مذاق تماشاگران مردمی خوش آمد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. این فیلم گزینه قطعی اکران نوروزی است. به نظر می‌رسد اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار هم قطعی باشد. این فیلم توانست در جشنواره خوش بدرخشد و جوایز مهم این رویداد سینمایی را از آن خود کند و با دریافت شش سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن و مرد، بهترین نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی در تاریخ ماندگار شود.

این چند فیلم شانس بالا

فیلم‌هایی که اینجا معرفی می‌شوند احتمالا شانس بیشتری خواهند داشت تا در عید به نمایش در بیایند. موفقیت نسبی فیلم سینمایی «سلام بمبئی» در اکران به مذاق قربان محمدپور آن‌قدر خوش نشست که یک فیلم دیگر هم در همان حال و هوا ساخت. محمدپور در این فیلم هم سراغ چهره‌های مطرح سینمای هند همچون جکی شروف و ایشا روات رفته و در کنار آنها از حمید فرخ‌نژاد و محمدرضا شریفی‌نیا هم بازی گرفته است. با صدور مجوز نمایش «دختر شیطان» به نظر می‌رسد این فیلم نیز با توجه به حال و هوایی که دارد از گزینه‌های محتمل اکران نوروزی سینما باشد. موفقیت زوج امیر جعفری و جواد عزتی در فیلم کمدی «اکسیدان» حامد محمدی را مجاب کرد تا در تازه‌ترین فیلم سینمایی خود بار دیگر به سراغ این دو بازیگر رفته و با این ترکیب که برگ برنده او بودند، فیلم جدیدش «چهار انگشت» را مقابل دوربین ببرد. این فیلم جزو گزینه‌هایی به شمار می‌آید که پروانه نمایش دریافت کرده و از این جهت در اولویت شورای صنفی نمایش به منظور اکران نوروز ۹۸ قرار دارد.

مجید صالحی هم امسال اولین تجربه سینمایی‌اش را با عنوان «زیر نظر» ساخت اما در جشنواره حضور پیدا نکرد و از همان ابتدا عزمش را برای اکران در نوروز جزم کرد. تهیه‌کننده این فیلم رامبد جوان و محمد شایسته هستند که امسال رویکرد جدیدی را در پیش گرفتند و با سرمایه‌گذاری خود توانستند چهار فیلم از هم‌نسلانشان را جلوی دوربین ببرند.  «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم فیلمی است که احتمال اکرانش بالاست. تازه‌ترین ساخته مهدویان ادامه‌ فیلم پیشین اوست که داستان عملیات مرصاد و فعالیت منافقین را به تصویر می‌کشد. این فیلم در جشنواره فجر از دستیابی به جوایز اصلی بازماند و نتوانست موفقیت قسمت اول خود را تجربه کند و تنها سه سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه، طراحی لباس و جلوه‌های ویژه میدانی را از آن خود کرد. «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی فیلمی بود که در جشنواره بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. این اثر در جشنواره توانست دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی را کسب کند و احتمال حضورش در بین گزینه‌های نهایی بالاست.

فیلم دیگری که برای اکران نوروزی پیشقدم شده «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی است. این فیلم با نظرات متناقضی رو‌به‌رو شد و برخی از فیلم به شدت رضایت داشتند و برخی نیز با آن ارتباط برقرار نکردند و در جشنواره فجر نیز جز دو سیمرغ بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه، جایزه دیگری نصیب این فیلم نشد. مسعود ده‌نمکی هم با فیلم جدید خود «زندانی‌ها» متقاضی اکران نوروز است. او سراغ سوژه‌ای اجتماعی در بستر کمدی رفته و سعی کرده تا تاثیر معنویات را بر زندانیان به تصویر بکشد. ده‌نمکی نیز از جمله کارگردانانی بود که پس از انصراف از جشنواره فیلم فجر خواستار اکران فیلمش در نوروز ۹۸ شده بود.

کم‌شانس‌ها

در بین متقاضیان اکران نوروزی چند فیلم شانس کمتری برای حضور در جمع گزینه‌های نهایی دارند؛ «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی یکی از همان‌ها است. او پس از تجربه موفقی که با فیلم سینمایی «تگزاس» در اکران داشت، بار دیگر به سراغ ژانر کمدی رفته تا شانسش را دوباره امتحان کند. «سال دوم دانشکده من» تازه‌ترین ساخته رسول صدرعاملی است که پس از ۹ سال دوری از سینما بار دیگر نامش را سر زبان‌ها انداخت. فیلمی که فیلمنامه آن را پرویز شهبازی نوشته و با واکنش‌های مختلفی همراه شد. منوچهر هادی از جمله کارگردانانی است که تجربه‌های متنوعی در سینما داشته است. «رحمان ۱۴۰۰» نیز فیلم جدید این کارگردان است که ابتدا از متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر بود اما چندی بعد انصراف خود را اعلام کرد. حضور بازیگرانی همچون مهران مدیری و محمدرضا گلزار در این فیلم این احتمال را بالا می‌برد که ساخته جدید هادی در صورت انتخاب اکران موفقی را پشت سر بگذارد.

فیلم «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی پس از گذشت یک سال از نمایش آن در جشنواره سال گذشته متقاضی اکران نوروز ۹۸ است. این فیلم به معضلات جامعه در زمینه کار و مهاجرت می‌پردازد و به نظر می‌رسد شانس زیادی برای اکران نداشته باشد. یکی از فیلم‌های خبرساز این روزهای سینمای ایران بدون شک «ژن خوک» تازه‌ترین فیلم سینمایی سعید سهیلی است که حاشیه‌های زیادی هم داشته است. سهیلی ابتدا از حضور در جشنواره فجر انصراف داد اما پس از مدتی تصمیمش را تغییر داد و خواستار حضور در این رویداد شد اما فیلمش انتخاب نشد. سهیلی پیش‌تر با فیلم‌های «گشت ارشاد» و «گشت ۲» تجربه اکران نوروز را داشته است. «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی دیگر فیلم حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود که متقاضی حضور در اکران عید است.فیلمی که نظرات متفاوتی در‌باره‌اش مطرح شده و برخی موافق و برخی مخالفش بودند. این فیلم رقیبان سختی دارد و احتمال اکرانش در عید کم است.

تنها گزینه کودکان

فیلم «پیشونی سفید ۳» ساخته سیدجواد هاشمی تنها فیلم در ژانر کودک است که متقاضی حضور در اکران نوروز شده و شانسش برای اکران آن در عید بسیار بالاست تا کودکان هم از گیشه ۹۸ سهم داشته باشند. به نظر می‌آید برای ساخت این فیلم مانند دو قسمت‌ پیشین هزینه زیادی شده باشد.