در واقع از آنجا که سه‌چهارم فقیرترین مردم در روستاها زندگی می‌کنند، گردشگری روستایی می‌تواند فرصتی برای حمایت از فعالیت‌های سنتی از جمله کشاورزی، صنایع دستی و... باشد.  پرسش مهم این است؛ آیا توسعه گردشگری روستایی می‌تواند به عنوان راهی برای توزیع مزایای صنعت گردشگری و بهبود درآمد خانوارهای مناطق روستایی تلقی شود؟ نتایج یک پژوهش در دانشگاه الزهرا که ازسوی میرحسین موسوی، زمزم سادات اصل و لاله سادات اصل انجام شده، نشان می‌دهد توسعه زیربخش‌های گردشگری روستایی اثرات مثبتی بر توزیع درآمد خانوارهای روستایی دارد. براساس این پژوهش، در ساده‌ترین شکل، تاثیر اقتصادی گردشگری روستایی از طریق تفاوت در اندازه‌گیری رفاه اقتصادی بین سطوح درآمدی بدون وجود فعالیت‌های گردشگری و سطوح درآمدی با وجود فعالیت‌های گردشگری مشخص می‌شود. اگر صنعت گردشگری بتواند در مناطق روستایی با عمل کردن به‌صورت مشارکت گسترده در فرآیند توسعه روستایی توسعه یابد، در این صورت اثرات صنعت گردشگری بر بهبود توزیع درآمد تقویت می‌شود.

اما نتایج برآورد ضرایب فزاینده درآمد خانوارهای روستایی و تجزیه آنها در پژوهش مذکور نشان داد که در بین بخش‌های تولیدی گردشگری نه تنها به لحاظ پتانسیل بالا در ایجاد اشتغال در خود بخش و در سایر بخش‌های اقتصادی در خور توجه است، بلکه به دلیل آنکه بخش قابل توجهی از آثار توسعه این بخش بر ایجاد درآمد خانوارهای روستایی ظاهر می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه نتایج برآورد ضرایب فزاینده درآمدی نیز بازگو‌کننده این واقعیت است که توسعه بخش گردشگری نه تنها توان بالایی در افزایش درآمد خانوارهای روستایی دارد، بلکه از جهت ایجاد درآمد برای گرو‌ه‌های کم و متوسط درآمد روستایی و کاهش شکاف درآمدی نسبت به بخش خدمات حمل‌ونقل‌ و صادرات کالا دارای اولویت است.  این نتایج به خوبی جایگاه بخش گردشگری را در بین سایر بخش‌های اقتصادی به ویژه زیربخش‌های صنعتی، از لحاظ پتانسیل بالا در کاهش معضل بیکاری و نابرابری توزیع درآمد آشکار می‌سازد.

این نتایج می‌تواند راهنمایی برای هدایت کارآی سرمایه در توسعه بخش‌های اقتصادی باشد و به این ترتیب سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور را در جهت دستیابی به بخشی از اهداف برنامه‌های توسعه یاری بخشد.  محققان در این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بخش خدمات و به ویژه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به‌طور عام و گردشگری روستایی به‌طور خاص در اولویت سیاست‌های دولت قرار گیرد و در این میان ایجاد مراکز بهداشت و امکانات ارتباطی و حمل‌ونقل‌ مناسب در نواحی روستایی یکی از مهم‌ترین‌ اقدامات در راستای فرآیند توسعه روستایی خواهد بود.