رونق فروش در اکران زمستانی

فروش قابل‌توجه با اکران محدود

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» که سومین هفته اکرانش را تجربه می‌کند، بیش از۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشته و توانسته معادلات اکران در زمستان را تغییر دهد. در هفته گذشته فیلم امیریوسفی بیشتر از ۶۶۰ میلیون تومان درآمد داشته است. این در حالی است که سینماهای حوزه هنری اکران این فیلم را تحریم کرده‌اند و تلویزیون از پخش تیزر تبلیغاتی آن جلوگیری کرده است. اما این همه ماجرا نیست. برنامه نقد سینما با اجرای بهروز افخمی که قرار بود نخستین قسمت برنامه‌اش بعد از جشنواره فجر را با بررسی فیلم امیریوسفی روی آنتن ببرد، نتوانست از سد ممانعت تلویزیون برای حضور کارگردان فیلم بگذرد. امیریوسفی با تایید این خبر گفته است: «قرار بود جمعه شب در برنامه سینمایی نقد سینما در مورد فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با آقای افخمی صحبت کنم ولی شب گذشته تهیه‌کننده محترم برنامه اطلاع دادند که از طرف تلویزیون اجازه حضور در این برنامه به من داده نشده است.

این در حالی است که آذرماه من در برنامه زنده میزانسن شبکه ۵ در مورد بحث پروانه ساخت صحبت کردم ولی شاید چون آن موقع بی‌کار و فقط به دنبال اکران فیلمم بودم، خطری برای تلویزیون وجود نداشت ولی الان به علت اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» فیلمسازی خطرناک شده‌ام! متاسفانه پیش از این هم از پخش تیزر تلویزیونی محروم شدیم و توجهی به درخواست ما نشد. ولی واقعیت این است که بعد از شش سال توقیف و در فصل بد اکران مردم استقبال غیرمنتظره‌ای از «آشغال‌های دوست‌داشتنی» کردند و این استقبال بدون حمایت تلویزیون بود و همین نشان می‌دهد که فیلم ما نیازی به تلویزیون ندارد ولی سوال من این است تلویزیونی که کتک خوردن چندباره زن از شوهر را عادی جلوه می‌دهد و گفت‌وگو درباره مسائل خصوصی اسطوره‌ای مثل تختی را مثل آب خوردن بیان می‌کند، چگونه است فیلمی را که مورد استقبال مردم قرار گرفته و صدرنشین اکران اسفندماه شده این‌چنین کنار می‌گذارد؟!»

بازار فروش

دیگر فیلم‌های روی پرده هم فروش قابل‌توجهی را در بازار زمستانه تجربه می‌کنند. البته با نزدیک شدن به روزهای آخر اسفند، افت محسوسی در روند فروش فیلم‌ها به‌وجود آمده که البته طبیعی است. بعد از فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی که این هفته ۶۰۰ میلیون تومان فروخت، فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی قرار دارد که این هفته با فروش ۵۸۰ میلیون تومانی در رده دوم پرفروش‌های هفته قرار گرفته است. نکته مهم درباره اکران این فیلم آن است که در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، نمایش فیلم در بسیاری از سینماها محدود شد. این فیلم در مجموع ۶ هفته نمایش در ۱۰۴ سالن سینما، فروش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. فیلم سینمایی «پارادایس» درباره طلبه‌ای جوان و دوست اوست که در اینستاگرام با دختری آلمانی آشنا می‌شوند و برای دیدن او راهی آلمان می‌شوند. رتبه سوم فروش این هفته در اختیار فیلم سینمایی «قانون مورفی» ساخته رامبد جوان است که ۴۰۰ میلیون تومان فروخته و فروش کل آن به آستانه فروش ۱۰ میلیارد تومانی نزدیک می‌شود. فیلم جوان در ۱۲۲ سالن اکران شده و ششمین هفته اکرانش را می‌گذراند.

دیگر فیلم‌های روی پرده

فیلم سینمایی «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی نیز در این هفته با نمایش در ۸۵ سالن سینما فروشی بهتر از ۱۲۰ میلیون تومان نداشته است. این فیلم به تهیه‌کنندگی مهرداد فرید در مجموع نیز اقبال چندانی در گیشه نداشته و فروش ۸۰۱ میلیون تومانی را تجربه کرده است. فیلم سینمایی «جن زیبا» درباره «یدالله» است که یک سال از درگذشت همسرش می‌گذرد. او حالا شب‌ها در خانه بزرگ و قدیمی‌اش غمگین و تنهاست تا اینکه اتفاق جدیدی برایش رخ می‌دهد. «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی هم در هفته اخیر تنها ۱۱۰ میلیون تومان فروخته است. هت‌تریک به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی بعد از دو هفته نمایش در ۹۷ سالن سینما در مجوع نیز به فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی رسیده است. فیلم سینمایی «تخته گاز» نیز بر خلاف اسمش فروشی کاملا آرام داشته و این هفته نیز بهتر از ۸۵ میلیون تومان نفروخته است. این فیلم به کارگردانی محمد آهنگرانی و تهیه‌کنندگی مشترک سیدمحسن جاهد و مسعود تکیه در مجموع ۸ هفته نمایش در ۱۱۶ سالن سینما ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سلیمان» قطار خنده را به قصد اثبات مرد بودنش در خانواده و جامعه تخته گاز می‌راند چراکه به هزار و یک دلیل زیر سوال قرار گرفته شده و خود او نیز به این امر واقف شده و درصدد رفع نواقص برآمده است و در این بین فضای شاد و مفرحی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد و فراز و نشیب‌هایی را پشت‌سر می‌گذارد و در ایستگاه‌های مختلف خنده توقف می‌کند.