سفیران کارتونی هنر ایران

انیمیشن‌سازی در ایران در سال‌های اخیر رونق بسیاری گرفته و اگرچه جشنواره‌های داخلی اهمیت چندانی برای این حرفه جدید قائل نیستند اما موفقیت انیمیشن‌سازان ایران در جهان چشمگیر است. در حالی که بسیاری از فیلم‌های پرفروش بازار سینمای جهان انیمیشن هستند، در کشور ما توجه چندانی به این صنعت پیشرو و انعطاف‌پذیر نمی‌شود. با این حال انیماتورهای جوان کارهای خود را به جشنواره‌های خارجی می‌فرستند و هر روز جایزه دیگری را به گنجینه جوایز صنعت انیمیشن در ایران اضافه می‌کنند. اخیرا یعنی در کمتر از یک ماه اخیر دو انیمیشن ایرانی توانسته‌اند جوایز معتبری به دست بیاورند و چند انیمیشن دیگر به جشنواره‌های معتبر جهانی راه پیدا کرده‌اند.

دو جایزه تازه

انیمیشن کوتاه دخترک «آت آشغالی» ساخته مشترک محمد زارع و شلاله خیری که در دو سال گذشته جوایز متعددی را به‌دست آورده است، در آخرین حضور خود که در همین تابستان بود موفق به کسب جایزه بهترین انیمیشن کوتاه از جشنواره The Lebanese Independent Film Festival LIFFلبنان شد. این انیمیشن یک برداشت آزاد از شعر «مرگ غم‌انگیز پسرک صدفی» نوشته تیم برتون، شاعر و فیلمساز برجسته آمریکایی است. همچنین انیمیشن «والیبال» به کارگردانی «کاوه سیستانی» همین دو، سه هفته پیش جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فروزن آمریکا را دریافت کرد. انیمیشن والیبال در جشنواره فیلم کوتاه سال اسپانیا به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و «ماهی قرمز» هم جایزه «آتی‌فا» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را از آن خود کرد.موضوع این انیمیشن کوتاه سه دقیقه‌ای درباره دو سرباز است که در کنار مرز، قسمتی از سیم خاردار را برداشته و به جای آن تور والیبال گذاشته‌اند.

هفت انیمیشن ایران در راه

هفت انیمیشن ایرانی به نخستین جشنواره جهانی فیلم‌های فصلی «شنندوا» آمریکا که ماه آینده برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند. «محراب آرامش» ساخته زیبا ارژنگ،‌ «بالانس» ساخته برزان رستمی، «در باد می‌وزد» ساخته هژیر اسعدی، «کلاس» ساخته رضا گلچین،‌ «هزار افسان» ساخته افسانه بخشی،‌ «ایکی» ساخته پرستو کاردگر و «هیچ‌کس» ساخته الهام طرقی به نمایندگی از ایران در این رویداد حضور دارند. همچنین بالانس به جشنواره Full Bloom راه یافت که ۱۳ تا ۱۵ سپتامبر در آمریکا برگزار می‌شود.

مثل یک پروانه در کره‌جنوبی

انیمیشن ۱۳ دقیقه‌ای «مثل یک پروانه روی قلب» در پنجمین حضور بین‌المللی خود به چهاردهمین جشنواره فیلم و موسیقی چجان کره‌جنوبی می‌رود. «مثل یک پروانه روی قلب» به کارگردانی مریم خلیل‌زاده از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش خانواده این جشنواره‌ بین‌المللی از روز گذشته روی پرده رفته و قرار است تا ۲۳ مرداد نمایش داده شود. جشنواره بین‌المللی فیلم و موسیقی چجان اولین بار در سال ۲۰۰۵ در شهری با همین نام در کره‌جنوبی آغاز به کار کرد. شماری از فیلم‌های منتخب جشنواره با اجراهای موسیقی زنده در فضاهای باز و در کنار دریاچه چونگ پانگ هو معرفی می‌شوند.

حضور «آلفابت» در چهار جشنواره خارجی

دیگر انیمیشن سینمای ایران که حضور موفقی در جشنواره‌های مختلف داشته است «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی است که به چهار جشنواره خارجی می‌رود. این فیلم به یازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در سانفرانسیسکو راه یافت که ۲۲ و ۲۳ سپتامبر برابر با ۳۱ شهریور و اول مهرماه در آمریکا برگزار می‌شود. همچنین «آلفابت» در سومین دوره جشنواره «اسلمانی‌ای اف اف» عراق نیز به نمایش درمی‌آید. این جشنواره از ۱۰ اکتبر برابر با ۱۹مهرماه آغاز خواهد شد. این انیمیشن در بخش مسابقه سومین دوره جشنواره «ریوولشن می» در آمریکا نیز حضور پیدا می‌کند. این جشنواره از ۲۱ تا ۲۳ سپتامبر برابر با ۳۰ شهریور تا اول مهرماه در نیویورک برگزار خواهد شد. «آلفابت» در بخش مسابقه دهمین جشنواره فیلم «الکساندر ترانر» در مجارستان نیز به نمایش در می‌آید.  این جشنواره از ۱۴ تا ۲۰ اکتبر برابر با ۲۲ تا ۲۸ مهرماه برگزار خواهد شد.