مهمانان نوروزی سینماها

فراری

فرهنگ و هنر

«فراری» آخرین فیلم علیرضا داوودنژاد است. این کارگردان شناخته شده سینما، این بار فیلم‌نامه‌ای از کامبوزیا پرتوی را جلو دوربین برده است. داوودنژاد که کارنامه ساخت فیلم‌هایی چون مرهم، مصائب شیرین، بچه‌های بد و... را در دست دارد در این فیلم که قدری از آثار او متفاوت است سراغ یک سوژه جالب اما تقریبا تکراری سینما رفته است. در قصه فیلم فراری گلنار در پی یافتن یک ماشین فراری قرمز به تهران می‌آید تا شاید به آرزوهای خود برسد. نادر با آگاهی از موقعیت گلنار تلاش می‌کند او را به واقعیت‌های زندگی برگرداند اما.... محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، محمدرضا داوودنژاد، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد و... در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.فراری در جشنواره سال گذشته فیلم فجر توانست جوایز بسیار قابل توجهی را دریافت کند. تنابنده برای بازی در این فیلم سیمرغ بهترین بازیگری را گرفت و کامبوزیا پرتوی هم سیمرغ بهترین فیلم‌نامه را به خانه برد. فراری همچنین جایزه ویژه هیات داوران فجر را هم دریافت کرد.

به وقت شام

فرهنگ و هنر

فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا که امسال سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد، درباره دو خلبان ایرانی در جنگ سوریه و داعش است. این دو خلبان در یک ماموریت ویژه دچار اتفاق‌های هولناکی می‌شوند. این فیلم تحسین گران و منتقدان زیادی داشت. منتقدان روند و روایت فیلم‌نامه را دستمایه نقد قرار دادند و تحسین‌کنندگانش هم کارگردانی فیلم را. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند. تعدادی بازیگر ایرانی به همراه جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش می‌کنند. صحنه‌های پربرخورد و پرتحرک این فیلم به‌خوبی پرداخت شده‌اند و اضطراب و دلهره سکانس‌ها در آن به‌خوبی به نمایش درآمده است. این فیلم در جشنواره امسال فیلم فجر در ۸ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست ۳ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی و بهترین صداگذاری را دریافت کند.

  لاتاری

فرهنگ و هنر

محمدحسین مهدویان که در دو، سه سال گذشته با ساخت آثاری همچون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز توانسته بود شهرت و محبوبیت بسیاری برای خود دست و پا کند امسال به یک سوژه جدید دست زد و فیلمی متفاوت ساخت. او که پیش‌تر با ساخت فیلم مستند شناخته می‌شد و در ماجرای نیمروز هم که فیلمی داستانی بود، رویکردهای ساخت فیلم مستند را دخالت داده بود، امسال فیلمی کاملا داستانی ساخته است. لاتاری قصه قاچاق دختران ایرانی به کشورهای خلیج‌فارس را بازگو می‌کند. فیلم‌نامه فیلم لاتاری را محمدحسین مهدویان با همکاری ابراهیم امینی نوشته است. این فیلم قرار بود با تهیه‌کننده دیگری پروانه ساخت بگیرد؛ اما مجوز نگرفت و سپس سیدمحمود رضویان که سال گذشته فیلم ماجرای نیمروز مهدویان را تهیه کرده بود، پذیرفت تا این فیلم را نیز تهیه کند. لاتاری در جشنواره فیلم فجر امسال با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه‌رو شد؛ اما نتوانست در بخش جوایز موفق باشد. این فیلم تنها در بخش جلوه‌های ویژه بصری نامزد شد که البته جایزه‌اش را هم نگرفت.

  مصادره

فرهنگ و هنر

احتمالا پرفروش‌ترین فیلم نوروز امسال همین اثر باشد. فیلمی که با حضور رضا عطاران به‌عنوان بازیگر نقش اول و با کارگردانی مهران احمدی، خندیدن با صدای بلند را برای تماشاگرانش به ارمغان می‌آورد. این اولین فیلمی است که مهران احمدی کارگردانی کرده است. علی فرقانی نویسنده و محمدحسین قاسمی نیز تهیه‌کننده مصادره هستند. «مصادره» یک کمدی قصه‌گو است. این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک ساواکی با بازی رضا عطاران است که درگیر ماجراهایی می‌شود.

در کنار رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی و... هم در مصادره نقش ایفا کرده‌اند. البته خود مهران احمدی هم در بخش‌هایی از فیلم بازی کرده است. فیلم مصادره که به گفته منتقدان یک کمدی قابل قبول است عمدتا در ارمنستان فیلمبرداری شده است. اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر هم با استقبال زیاد مخاطبان همراه شد. نشست خبری فیلم هم با شوخی هنجارشکنانه کارگردان فیلم همراه بود که انتقادهای زیادی را برانگیخت.

خرگیوش

فرهنگ و هنر

خرگیوش فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مانی باغبانی و تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی محصول امسال است. در این فیلم کمدی بازیگران مطرحی همچون بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، ملیکا شریفی‌نیا، امید روحانی و... بازی کرده‌اند. در خلاصه داستان فیلم خرگیوش تنها یک جمله نوشته شده است. آن هم اینکه «هیچ شبی مثل امشب نیست...» این اولین فیلم بلند مانی باغبانی است. اما او پیش از این به خاطر نوشتن فیلمنامه‌ فیلم کمدی و پراستقبال «نهنگ عنبر» نامش بر سر زبان افتاده و خود را به سینمای ایران معرفی کرده بود.

لونه زنبور

فرهنگ و هنر

فیلمی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، نویسندگی محسن کیایی و تهیه‌کنندگی سعید خانی است که امسال تولید و تدوین شده است. نیک‌نژاد پیشتر فیلم‌های کمدی ساخت ایران ۲ و زاپاس و... را کارگردانی کرده بود. او در تلویزیون نیز تجربه دردسرهای عظیم و پنچری را در کارنامه دارد و از این حیث کارگردان شناخته شده‌ای برای مخاطبان سینما و تلویزیون است. لونه زنبور داستان دو سارق خرده‌پاست (جمشیدی و کیایی) که با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند. در این فیلم پژمان جمشیدی، محسن کیایی، بهاره کیان افشار، رعنا آزادی‌ور، هومن برق نورد، ‌فرید سجادی حسینی و سیاوش چراغی پور ایفای نقش کرده‌اند.

فیلشاه

فرهنگ و هنر

فیلشاه یک انیمیشن سینمایی ایرانی به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری است. این انیمیشن سینمایی، محصول جدید گروه هنر پویا پس از انیمیشن پرطرفدار شاهزاده روم است انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به عنوان تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با ۲۲ اثر سینمایی دیگر به رقابت پرداخت اما به طرز غافلگیرکننده‌ای مورد توجه داوران قرار نگرفت.داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود...