در این میان برخی‌ها به نظرسنجی‌های دیگری که به موازات آمار دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر انجام می‌شود استناد می‌کنند‎؛ برای مثال بعضی‌ها براساس اعلام نظرسنجی حوزه هنری از فیلم‌های سه روز نخست جشنواره، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» را در صدر می‌دانند و رتبه دوم را به «تنگه ابوقریب» اختصاص می‌دهند. بعضی دیگر هم نتیجه نظرسنجی فیلمیران را معتبر می‌دانند و از نظرشان «عرق سرد» تا اینجا رکورددار است. با همه اینها سرنوشت سیمرغ آرای مردمی سوژه داغ این روزهاست. در همین رابطه «سلام سینما» گزارشی منتشر کرد و نوشت با افت و سفارشی شدن داوری‌ها در این سال‌ها، اهمیت سیمرغ مردمی سال به سال افزایش یافته که امسال با شیوه جدیدی که برای شمارش آرای مردمی در نظر گرفته شده، امیدی به نتایج آرای مردمی نیست. مسوول ستاد آرای مردمی هم در برابر تمام گلایه‌های مطرح شده به این جمله بسنده کرد افرادی که بلیتی را می‌خرند، یک حق رای دارند. چه فیلم را ببینند و چه آن را نبینند. از سوی دیگر محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان در جمع خبرنگاران حاضر در پردیس ملت در پاسخ به این سوال که به تازگی حواشی درباره آرای مردمی ایجاد شده است و این حواشی از عدم نظارت‌های لازم در بخش آرای مردمی حکایت دارد، چه کارهایی برای نظم بخشیدن به این بخش انجام شده است، گفت: مسوولان این بخش خانه سینما هستند، ولی آن چیزی که مربوط به سیاست‌های این بخش است را عرض می‌کنم. تاکید ما بر بخش دریافت آرای مردمی بر حرفه‌ای‌تر برگزار شدن بوده است. این بخش، بخش مهمی است، چرا که فیلم برگزیده مردم طی آن انتخاب می‌شود. اختلالاتی که در این بخش وجود دارد، مانند تمامی مشکلات در همین جشنواره برطرف خواهد شد؛ از همه رسانه‌ها می‌خواهم که همچنان پیگیر این بخش باشند تا مشکلات برطرف شود. من همین امشب بار دیگر از خانه سینما درباره این موضوع گزارش خواهم گرفت و از آنها می‌خواهم که سریع‌تر رفع نقص کنند. تمام تلاش‌ها به‌خاطر این است که امانتدارانه‌تر این بخش جلو برود.

 

عزتی

تنگه ابوقریب

دفاع مقدس

کارگردان: بهرام توکلی

تهیه‌کننده: سعید ملکان

بازیگران: جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی

خلاصه داستان: داستان مقاومت گردان عمار در تنگه‌ای به همین نام است. در این حمله که در سال ۶۷ اتفاق افتاد دشمن حمله وسیعی در سراسر جبهه جنوب انجام داد و قصد داشت با گرفتن این تنگه به اکثر شهرها و جاده‌های کشور دسترسی پیدا کند.

نکته: از نکات حائز اهمیت نشست فیلم سینمایی تنگه ابوقریب می‌توان به تشویق قابل توجه خبرنگاران در سالن نشست اشاره کرد. اهالی رسانه به محض ورود عوامل به‌صورت متوالی آنها را تشویق کردند. در نشست خبری فیلم تنگه ابوقریب، «بهرام توکلی» کارگردان اثر، جواد عزتی، مهدی پاکدل، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، امیر جدیدی و میثم مولایی تدوینگر، حامد ثابت آهنگساز، امیرحسین قاسمی صدابردار و سایر عوامل اجرایی حضور داشتند.

نگاه کارگردان: بدون شک بهترین منبع برای ما و ساخت این فیلم مستندهای زمان دفاع مقدس بود. شاید فیلم‌های هالیوودی گرته‌هایی در ذهن هر شخص می‌گذارد اما فضای جنگ و دفاع مقدس در ایران از همه جا متفاوت بود زیرا در ایران همه داوطلبانه به میدان می‌روند.

نگاه بازیگر (جواد عزتی): فیلم تنگه ابوقریب ادای دین دوستان گروه به گمشده‌های دفاع مقدس است. «تنگه ابوقریب» جزو معدود فیلم‌هایی بود که دوست داشتم در فیلم نبودم و می‌نشستم گوشه‌ای زار می‌زدم.

download

اتاق تاریک

اجتماعی

کارگردان: روح‌الله حجازی

تهیه‌کننده: روح‌الله حجازی

بازیگران: ساره بیات، ساعد سهیلى، محمد امامى، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایى، رضا احمدى با معرفى بازیگر خردسال؛ سید علیرضا میرسالارى

خلاصه داستان: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد.

نکته: سید روح الله حجازی کارگردان فیلم اتاق تاریک با اشاره به اینکه لحظات خنده‌دار در این فیلم را نمی‌توان کمیک دانست در مورد زبان خاص اتاق تاریک توضیح داد.

نگاه کارگردان: به خاطر مسائل ممیزی نمی‌توان یکسری مسائل را اساسا مطرح کرد و فیلمساز باید به یک زبانی برسد تا بتواند دغدغه خود را بیان کند. سعی کردم مساله تجاوز در این فیلم در سطح نماند. کودک بازیگر ما از بین بیش از ۲۰۰ بچه انتخاب شد. کار با بچه خیلی سخت است. من سر کار با بچه سر و کله می‌زدم و وقتی هم به خانه می‌رفتم با بچه خودم سر و کله می‌زدم.

سابقا برخی رسانه‌ها مضمون را نقد می‌کردند و امروز تکنیک را نقد می‌کنند. مشکل بعضی مجموعه‌ها این است که با مردم فاصله دارند و فکر می‌کنند این‌گونه فیلم‌ها نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند درحالی‌که من واکنش‌های مردم را می‌بینم که این سینما را دوست دارند.

نگاه بازیگر (ساعد سهیلی): یکی از جذابیت‌های این فیلم تجربه پدر بودن و همچنین همسری بزرگ‌تر از خود داشتن بود.

 

هایلایت 2

هایلایت

اجتماعی

کارگردان: اصغر نعیمی

تهیه‌کننده: ساسان سالور

بازیگران: پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، لیلی فرهادپور، شیوا طاهری، یزدان فتوحی و جمشید هاشم‌پور

خلاصه داستان: یک درام عاشقانه است.

نکته:بازیگران فیلم در نشست خبری از اینکه با جمشید هاشم‌پور ستاره سال‌های گذشته سینمای ایران همبازی بودند ابراز خوشحالی کردند.

نگاه کارگردان: اصلی‌ترین چالش من در زمان نگارش و ساخت این فیلم این بود که چگونه در مواجهه با یک اتفاق، می‌توان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس این درام از مضمونش شروع شد که برای من ارزشمند بود. این فیلم نوعی دعوت به گفت‌وگو و درک کردن طرف مقابل است. اینکه در مواجهه با این چالش‌ها چه تصمیمی بگیریم. ما در جامعه واکنش‌گری زندگی می‌کنیم. پایان «هایلایت» دعوتی است برای گفت‌وگو. اگر در جاهایی از فیلم لبخندی روی لب مخاطب می‌آید ناخواسته نبوده. جذابیت این موقعیت و کشمکش آنقدر غیرمعمول است که در جاهایی موجب خنده مخاطب می‌شود. در سینماهایی که فیلم را با مردم دیدیم واکنش‌ها قابل انتظار بود.

نگاه بازیگر(پژمان بازغی): این فیلم دو نسل مرد را به تصویر می‌کشد. دغدغه آقای نعیمی در به تصویر کشیدن این دو نسل و یک فضای گفتمان جدید بود. سینما به سراغ سوژه‌هایی می‌رود که در جامعه رشد و نمو ندارند. این فیلم با پایانش شروع می‌شود. سینمای مستقل به کسانی نیاز دارد که سرمایه‌گذاری کنند و خیلی به فکر گیشه نباشند.

 

32 (6)

جشن دلتنگی

اجتماعی

کارگردان: پوریا آذربایجانی

تهیه‌کننده: علی قائم‌مقامی

بازیگران: بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته‌آ پناهی‌ها، ساغر قناعت و...

خلاصه داستان: درباره فضای مجازی است که تقریبا همه افراد جامعه با آن درگیر هستند.

نکته: برخی خبرنگاران معتقد بودند که اکران این فیلم در سینماها باعث شده است تا حوصله برخی تماشاگران سر برود که کارگردان اثر گفت از یک سالن ۲۰۰ نفری، بیرون رفتن هفت، هشت نفر خیلی عجیب نیست.

نگاه کارگردان: فکر می‌کنم نوع استفاده ما از فضای مجازی علاوه‌بر همه خوبی‌هایش، مضراتی دارد. آدم فکر می‌کند کلی انسان در کنار او هستند، اما در واقعیت این‌طور نیست. در میهمانی‌های ما هم وضعیت همین است و واقعا به مساله مهمی تبدیل شده و فکر کردیم خیلی بامزه است چنین قصه‌ای تعریف کنیم و آینه جلوی آدم‌ها بگیریم تا آنها بدانند که چنین وضعیتی وجود دارد. نام فیلم را از داستان عباس معروفی گرفتم. من فکر می‌کنم فضای مجازی میهمانی است که میوه آن در نهایت تنهایی خواهد بود. نمی‌توانی در این فضا حرف بزنی و هر کاری کنی، پیش‌قضاوت‌هایی وجود دارد. من نمی‌خواستم نگاهم سیاه و سفید باشد و از قصه‌هایی که شنیدم، گرته‌برداری کردم و کمترین دخل و تصرف را در این داستان‌ها انجام دادم.

نگاه تهیه کننده: دوست داشتم اوج، فارابی، حوزه هنری و... پشت سر ما می‌آمدند. اول هم به فارابی رفتم جلسات مکرر گذاشتم و ۴۵ روز پیگیری کردیم و اول گفتند مشارکت می‌کنیم بعد گفتند وام می‌دهیم و در نهایت هیچ اتفاقی رخ نداد. بعد از اکران خواهم گفت که چه کردند که جلوی فیلم گرفته شود.

 

32 (7)

سرو زیر آب

اجتماعی

کارگردان: محمد علی باشه آهنگر

تهیه‌کننده: سید‌حامد حسینی

بازیگران: بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر‌پور، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، حسین باشه آهنگر، فرخ نعمتی و...

خلاصه داستان: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز، خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی‌گناهی‌اش و بازگشت آرامش سفر بلندی را آغاز می‌کند. سفری که پایانش زندگی بسیاری از آنها را تغییر می‌دهد.

نکته: خبرنگاری از مینا ساداتی پرسید که در چهار کار آخر با بابک حمیدیان کار کرده‌اید و چه دلیل دارد که ساداتی گفت این سوال ربطی به فیلم ندارد و ما هم از این مساله عصبانی هستیم که چرا همیشه ما را با هم دعوت می‌کنند.

نگاه کارگردان: در حین ساخت این فیلم مرا بسیار اذیت کردند؛ به طوری که می‌خواستند ببینند من بیشتر ملی‌گرا هستم یا شیعه؟! واقعا نمی‌دانم بگویم یا نه. دو تا از اسامی فیلم یعنی سیاوش و جهانگیر را می‌گفتند باید عوض کنیم. من نمی‌دانم چرا باید این کار را بکنم؟ مساله دیگر کار بحث ادیان ما بود. من ۶ سال قبل هم بحث ادیان در کشور را مطرح کردم. این کشور برای همه ما است.

نگاه تهیه‌کننده: فیلم ما خیلی هم گران تمام نشد. اگر آن را با سایر آثاری که در این زمینه در سال‌های اخیر تولید شده است، مقایسه کنیم؛ دکور سنگین و پروداکشن سنگینی داشتیم؛ اما با توجه به اشل فیلم، بازهم ارزان تمام شد. ما یک لوکیشن داشتیم که ریل قطار بود و ما قطار را در کوچه آوردیم و فیلم‌برداری کردیم و این اصلا آسان نبود. زمان تولید هم طولانی نبود و عاقلانه کار کردیم.

 

32 (8)

ماهورا

اجتماعی

کارگردان: حمید زرگرنژاد

تهیه‌کننده: علیرضا جلالی

بازیگران: ساعد سهیلی، کامران تفتی، بهاره کیان‌افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان و مالک سراج

خلاصه داستان: در روستایی مرزی زیباترین دختر به‌عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می‌دزدد.

نکته: در جایگاه مرحوم حمید آخوندی، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی عکسی از او قرار دادند و جلالی دیگر تهیه کننده فیلم گفت ایشان برای این کار زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیستند که نتیجه زحمات‌شان را ببینند.

نگاه کارگردان: این فیلم بر اساس یک مستند ساخته شد و نگارش فیلم‌نامه آن چهار سال زمان برد. من مستندی به نام «حلقه در خاک» دراین روستا ساخته بودم و همیشه فکر می‌کردم پتانسیل ساخت یک فیلم سینمایی بلند را دارد. از آنجا که نگه داشتن مخاطب برای یک فیلم 90 دقیقه‌ای مشکل است با وسواس فیلم‌نامه آن را نوشتم.

نگاه بازیگر (کامران تفتی): در مورد فیلم خودمان حرف زدن جایز نیست. من قبل از صحبت درباره ماهورا از دو فیلمی که دیدم تعریف می‌کنم. «تنگه ابوقریب» که اشکم را درآورد و «مغزهای کوچک زنگ زده». برخی آدم‌ها به‌دلیل اینکه اول جنگ حضور داشتند و برخی که پایان جنگ بودند اسم‌شان از قلم افتاده است. همین که آقای زرگرنژاد سراغ کسانی رفت که نادیده گرفته شده‌اند بس بود که در این فیلم حضور داشته باشم. ما در شرایط هیچ چیزی نداشتن این فیلم را ساختیم و حتی به ما یک فشنگ ندادند.