بازارهای مکاره هنری در مناطق زلزله‌زده

در کنار کمک‌های کالایی و نقدی، بسیاری از هنرمندان نیز سعی کردند با حضور در منطقه و اجرای برنامه‌های تئاتر، موسیقی و نقاشی روی کانکس‌های مردم زلزله‌زده، به آنان امید بدهند و انگیزه زندگی دوباره را در وجود مردم زنده کنند. حجم این کمک‌ها به قدری بود که ساکنان مناطق زلزله‌زده در پاسخ به این یاریگری، بارها و بارها پلاکاردها و دست‌نوشته‌‌هایی را به نشانه تقدیر و تشکر از یاری‌رسانان در دست گرفتند و تصاویرش را در همه رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. با وجود این هنوز مردم این مناطق نیازهای متعددی دارند که باید تامین و برطرف شود. در این میان اما کسانی هم هستند که به فکر درآمدزایی هستند و قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.  اخیرا عده‌ای سعی کرده‌اند از نام مردم زلزله‌زده سوءاستفاده کنند و به بهانه برگزاری کلاس بازیگری برای جوانان مناطق زلزله‌زده، چهره‌های مطرح سینما و تئاتر را راضی به حضور در منطقه کنند و از سویی دیگر روایت‌ها از انتشار فراخوان عام برای این کارگاه بازیگری و دریافت هزینه ۲۵۰ هزار تومانی برای حضور در این کارگاه حکایت می‌کند.

این خبر را به تازگی مجید مظفری، بازیگر مطرح سینمای کشور در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرده است. گویا برگزارکنندگان این دوره‌های آموزشی بازیگری با انتشار بیلبوردهایی در سطح شهر کرمانشاه تلاش کرده‌اند از علاقه‌مندان بازیگری به این شهر دعوت و برای خود  درآمدزایی کنند. آنها در متن تبلیغی خود برای این کلاس‌ها بدون اشاره به خیریه بودن یا اختصاص آن به زلزله‌زدگان عنوان «اولین جشنواره آموزش بازیگری» را انتخاب کرده‌اند و نوشته‌اند: «کارگاه بازیگری در کرمانشاه با حضور مطرح‌ترین بازیگران سینمای ایران؛ فرصت طلایی برای همه مردم علاقه‌مند به سینما در همه رده‌های سنی». بیلبوردهای تبلیغاتی این کلاس‌ها نیز در تعدادی از خیابان‌های شهر کرمانشاه روی عرشه پل‌های عابر پیاده هم نصب شده و بنر آن نیز در نقاط مختلفی از شهر کار شده است.

گلایه مجید مظفری از سوءاستفاده به نام زلزله‌زدگان

مجید مظفری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اعتراض به برخی سوءاستفاده‌ها از تصاویر بازیگران به بهانه برگزاری کلاس‌های بازیگری آن‌هم در مناطق زلزله‌زده به «ایلنا» گفت: روزی فردی از کرمانشاه با من تماس گرفت و گفت ما قصد داریم تعدادی از جوانانی را که در زلزله اخیر کرمانشاه دچار آسیب شده‌اند دورهم جمع کنیم و برای آنها به مدت یک هفته کلاس‌های بازیگری و آشنایی با سینما و بازیگران سینما برگزار کنیم. وی ادامه داد: این فرد از من نیز دعوت کرد تا به‌عنوان مدرس در این کلاس‌ها حضور پیدا کنم؛ البته من به‌دلیل آنکه مشغول تمرین تئاتر هستم و همچنین اینکه اعتقادی به این موضوع ندارم که یک بازیگر لزوما می‌تواند به‌عنوان استاد در هر آموزشگاهی تدریس کند زیرا آموزش بازیگری فنون خاصی دارد، اعلام کردم که نمی‌توانم به مدت یک هفته حضور پیدا کنم به همین دلیل قرار شد یک روز از صبح تا شب در این دوره شرکت کنم؛ ولی درنهایت جواب مثبتی به ایشان ندادم. مظفری ادامه داد: برگزارکنندگان این کلاس‌ها اصرار زیادی بر حضور بنده داشتند و حتی اعلام کردند که حاضرند سکه بهار آزادی به‌عنوان دستمزد نیز بدهند که من مخالفت کردم و گفتم اگر کار خیریه است نیازی به پرداخت وجه و سکه نیست.

وی ادامه داد: از من اجازه خواستند تا تصویرم را در بیلبوردها و تبلیغات استفاده کنند؛ اما مخالفت کردم زیرا اگر امکان سفر فراهم نمی‌شد، بدقولی محسوب می‌شد و کسانی که در این کارگاه ثبت نام کرده بودند، ناراحت می‌شدند و من نمی‌خواستم علاوه‌بر ناراحتی آنها از مصیبت‌های زلزله باعث ناراحتی مضاعفی شوم. بازیگر فیلم «کفش‌هایم کو» افزود:‌ چند روز پیش متوجه شدم که بیلبورد بزرگی در شهر کرمانشاه نصب شده و تصویر من در کنار تعداد دیگری از بازیگران سینما نصب و اعلام شده که گروهی از بازیگران قرار است در این شهر کارگاه بازیگری برگزار کنند و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام مراجعه کنند. از قرار معلوم از هر نفر ۲۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: این مساله از نظر من یک سوءاستفاده بزرگ است و من فوری این مساله را از طریق وزارت ارشاد و حراست وزارتخانه پیگیری کردم. متاسفانه گروهی در حال سوءاستفاده از زلزله کرمانشاه و زلزله‌زدگان هستند و باید به هر طریق به هموطنانمان هشدار بدهیم که در دام تبلیغات دروغین گرفتار نشوند و دستگاه‌های دولتی نیز باید با این شکل رفتارها برخورد کنند. مظفری تاکید کرد: براساس آخرین پیگیری‌ها قرار شده بیلبورد نصب‌شده جمع‌آوری شود و خبر برگزاری کارگاه نیز توسط خودِ برگزارکنند‌گان تکذیب شود. اگر این کار صورت نگیرد، قطعا من شکایت حقوقی خواهم کرد.

واکنش مهران رجبی

مهران رجبی، ‌بازیگر سینما و تلویزیون نیز در گفت‌وگویی که در این باره با «دنیای اقتصاد» داشت، گفت: روز جمعه کسی با من تماس گرفت و گفت قرار است جشنی برگزار شود که در آن کارگاه بازیگری برای زلزله‌زدگان راه بیندازیم، من هم گفتم اگر جشن است که کارگاه نیست،‌کلاس بازیگری اولا که دوره‌ای است و زمان می‌برد و ثانیا من بلد نیستم بازیگری درس بدهم. اما اصرار کرد و حتی بغض کرد و گفت شما حتی اگر شده یک شب بیایید و چند سکه می‌خواهید و... من هم گفتم الان درگیر کار سریال ۸۷ متر آقای عیاری هستم فرصت ندارم. تاکید هم کردم آنقدر از نام زلزله‌زدگان استفاده نکنند، بد است، خوبیت ندارد که سر هر قضیه‌ای از نام آنان سوءاستفاده شود. قبول نکرد و مدام اصرار کرد و من گفتم حالا بعدا تماس بگیرید. البته آن فرد گفت که در کنار مردم زلزله‌زده، از چند نفر هم پول گرفته‌اند و کلاس را برگزار می‌کنند. رجبی همچنین گفت: این موضوع را با آقای علی دهکردی، رئیس انجمن صنفی بازیگران هم مطرح کردیم و ان‌شاءالله پیگیر خواهد شد تا بدانیم قضیه از چه قرار است.