سال سیاه ترامپ در جامعه هنری

از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری که ۲۰ ژانویه سال گذشته بود تا امروز صدها هنرمند به‌طور رسمی علیه او موضع گرفته‌اند و حتی برخی از آنها اعلام کردند که با ادامه ریاست جمهوری او در خاک آمریکا نخواهند ماند. ۱۲۰ چهره برجسته هالیوودی همچون جولیان مور، مگ رایان و وودی هارلسون و همچنین کارگردان‌هایی از جمله لنا دانهام و مایکل ماندر سال گذشته میلادی از انتخاب ترامپ اظهار نارضایتی کردند. افزون بر آن در دومین ماه از ریاست جمهوری ترامپ، ۶۵ نویسنده و هنرمند بزرگ در نامه‌ای، تصمیمات مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا را تخطئه کردند. در کنار این دو اعتراض پرشمار، ‌بسیاری دیگر از هنرمندان آمریکایی و حتی غیرآمریکایی و به‌ویژه در کشورمان ایران در یک‌سال گذشته علیه ترامپ واکنش‌های اعتراضی داشته‌اند.

در مجموع و با احتساب همه اعتراض‌های رسانه‌ای شده می‎توان گفت در یک‌سالی که از ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد، به‌طور میانگین هر روز یک هنرمند شاخص جهان علیه رئیس‌جمهور آمریکا موضع گرفته و او را با لقب‌هایی همچون دیوانه، ابله، روانی، ضدصلح و ضد حقوق بشر، نژادپرست و... نواخته است. سخنرانی عجیب و توهین‌آمیز ترامپ در هفته گذشته علیه برخی کشورها و «چاه توالت» خواندن آنان، یک بار دیگر خشم عمومی مردم را در جهان برانگیخت و باز هم بسیاری از چهره‌‍‌های شاخص حوزه‌های مختلف را به واکنش واداشت. با وجود اینکه یک روز پس از آن صحبت ترامپ سعی کرد استفاده از اصطلاح یادشده را انکار کند؛ اما حرف‌های او ازسوی چند سناتور و رسانه‌ها تایید و باعث شد از سراسر جهان انتقادهای شدیدی به او وارد شود. در میان هنرمندان و فعالان فرهنگی، آمریکایی‌ها و آمریکایی‌تبارها از دیگر هم‌صنف‌هایشان پیشی گرفته‌اند و به مراتب با ادبیاتی تندتر و صراحت لهجه بیشتر ترامپ را خطاب نقدهایشان قرار داده‌اند. در این مدت سینماگران پیشتاز انتقاد از ترامپ بوده‌اند جدی‌ترین منتقدان رئیس جمهور دردسرساز کشورشان به شمار می‌آیند.

  اقدام جالب یک کتابفروش

در همان روزهای نخست که ترامپ به کشورهای آفریقایی و لاتین و... توهین کرد و اصطلاح «چاه توالت» را به‌کار برد، یک کتابفروش آمریکایی اقدام جالبی انجام داد و با چیدن میزی با عنوان «نویسندگان اهل چاه فاضلاب» از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال‌های اخیر آمریکا که نویسندگانش از این سرزمین‌ها هستند واکنش نشان داد و توجه عمومی را به خود جلب کرد. این اقدام کتابفروش، در رسانه‌های آمریکایی به‌عنوان بهانه‌ای برای شرمنده کردن ترامپ تفسیر شد و بسیاری از مخاطبان بازار کتاب از آن استقبال کردند. اگرچه هنوز آماری از افزایش فروش آثار نویسندگان آفریقایی در آمریکا منتشر نشده اما به نظر می‌رسد پس از توهین ترامپ، میزان فروش این آثار بیشتر شده باشد.

  شان پن علیه ترامپ

از سویی دیگر شان پن، بازیگر و کارگردان آمریکایی نیز دونالد ترامپ را به‌دلیل  بی‌احترامی به مردم هائیتی دشمن بشریت و شفقت خواند. بازیگر برنده جایزه اسکار که خود سازمانی برای حمایت از مردم هائیتی پس از زلزله ویرانگر کارائیب در سال ۲۰۱۰ تاسیس کرده، سه روز پس از سخنرانی عجیب ترامپ در بیانیه‌ای که برای مجله تایم نوشت: ترامپ را دشمن آمریکایی‌ها، جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها، مستقل‌ها و هر نوزاد تازه متولد شده خواند. شان پن که دو جایزه اسکار در کارنامه دارد، در بیانیه خود از مهاجران به عنوان شهروندان آمریکایی یاد کرد که حضورشان بیش از هر چیز به آمریکا اعتبار و بزرگی بخشیده است. وی سخنان رئیس جمهور آمریکا در نامیدن این مردمان را زشت‌تر از ملی‌گرایی خواند و گفت معنایی که به اندازه کافی شرم‌آور باشد در این مفاهیم استاندارد وجود ندارد.

  ترامپ زیر ضرب «رابرت دنیرو» و «جیم کری»

روز گذشته نیز در ادامه اعتراض‌های متعدد علیه ترامپ، دوبازیگر شناخته شده دیگر نیز اعتراضشان را به بی‌احترامی‌های مکرر و متعدد ترامپ اعلام کردند. رابرت دنیرو، بازیگر سرشناس در یک برنامه رسمی اهدای جوایز سینمایی با شدیدترین الفاظ دونالد ترامپ را کوبید و صفاتی جدید به وی داد. همچنین جیم کری، کمدین مطرح در گفت‌وگویی جداگانه به سیاست‌های جنگ‌طلبانه رئیس‌جمهوری آمریکا تاخت. به گزارش خبرگزاری مهر در مراسم معرفی برندگان جوایز هیات ملی نقد آمریکا که به تازگی برگزار شد، رابرت دنیرو، دونالد ترامپ را با نثار کردن صفاتی بی‌پرده بمباران کرد.

بازیگری که ۲ جایزه اسکار در کارنامه دارد ترامپ را یک دیوانه و نوزاد نامید و درحالی‌که از مریل استریپ دعوت می‌کرد تا روی صحنه بیاید و جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کند، از فرصت کوتاهی که برای ادای سخنانش داشت استفاده کرد و ترامپ و جمهوری‌خواهان را زیر سوال برد. بعد از همه این حرف‌ها دنیرو افزود: برای ترامپ که از توهین‌ها لذت می‌برد، یک لقب جدید در نظر گرفته است. این بازیگر سرشناس گفت: دولت امروز ما، با پشتیبانی از رئیس‌جمهوری نوزادمان -من او را فرمانده ابله می‌خوانم- رسانه‌ها را مورد حمله قرار داده و از طریق حملات و دروغ‌هایی خارق‌العاده سعی می‌کند از اعتبار آنها کم کند و آنها را به تمسخر بگیرد. جیم کریف بازیگر و کمدین سرشناس نیز که سیزدهم ژانویه در سواحل هاوایی بود با شنیدن پیام هشدار خطر فکر کرد در اثر حادثه مرگباری که در حال به وقوع پیوستن است، به‌زودی می‌میرد.

با پخش شدن پیام هشداری مبنی بر اینکه «هشدار اضطراری: حمله بالستیک هاوایی را تهدید می‌کند. به سرعت پناهگاهی بیابید. این یک مانور نیست» این تصور برای کری پیش آمد. هیچ‌کس نمی‌دانست که این پیام به صورت تصادفی منتشر شده و ۳۸ دقیقه طول کشید تا روشن شود این پیام اشتباهی بوده و خطری جان کسی را تهدید نمی‌کند. این بازیگر مثل خیلی‌های دیگر که در حال گذراندن تعطیلات بودند، تصور کرد به خط پایان رسیده است. وی بعد از تمام شدن این ماجرا در توییتر نوشت: امروز صبح در هاوایی از خواب بیدار شدم و دیدم ۱۰ دقیقه برای زندگی کردن وقت دارم. این یک هشدار اشتباه بود؛ اما یک هشدار واقعی روانی محسوب می‌شد.

کری در عین حال ترامپ و حزب سیاسی را برای فراهم آوردن آتش چنین تفکراتی سرزنش کرد و نوشت: اگر ما به این مرد و کنگره فاسد جمهوری‌خواه اجازه بدهیم تا به بیگانه ساختن جهان با ما ادامه دهند، خود ما هستیم که به سمت رنجی فراتر از تصور حرکت خواهیم کرد. به خاطر سیاست‌های ترامپ در برابر کره‌شمالی، هاوایی از مناطقی است که به صورت جدی در معرض خطر احتمالی از سوی کره‌شمالی قرار دارد و به همین دلیل جیم کری ترامپ و سیاست‌های وی را مسبب چنین رویدادهایی خواند.کری بعد از آن هم یک توییت دیگر منتشر کرد و در اشاره به رابرت مولر که مسوول پرونده بررسی ارتباط کمپین ترامپ با روسیه است، نوشت: حالا که بحث تمیزکاری شد، آقای مولر عزیز لطفا این لکه زشت را از روی پرچم‌مان پاک کن قبل از اینکه بتواند آسیبی دائمی به رنگ‌ها و اصالتش بزند. این توییت او همراه با عکسی از ترامپ بود که در حال لبخند زدن پرچم آمریکا را در آغوش کشیده است.