گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن محور برنامه‌های ۹۰ را، اشتغال و تولید اعلام کرد. در این راستا، این وزارتخانه بخش قابل توجهی از اعتبارات را به صنعت و پروژه‌های عمرانی اختصاص خواهد داد. نوسازی و بازسازی صنایع از دیگر برنامه‌های وزارت صنایع و معادن در سال ۹۰ است. وزیر صنایع و معادن در حاشیه سفر هیات دولت به استان کرمانشاه اعلام کرد: «مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنایع و معادن در سال ۹۰، گسترش سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی، ایجاد اشتغال و تکمیل طرح‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن؛ «علی‌اکبر محرابیان» با بیان این مطلب افزود: «در سال جهاد اقتصادی و با توجه به اینکه اعتبارات قابل توجهی برای بخش صنعت و معدن کشور پیش‌بینی شده است، با اجرای برنامه‌های یاد شده حمایت از تولید ملی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.»وی افزود: «در بخش صنعت استان کرمانشاه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که به بهره برداری رسیده است و طرح‌های جدیدی هم به ارزش دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست که در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»«محرابیان» کارخانه‌های کاشی و سرامیک، پتروشیمی، فولاد، پلیمر، کاغذسازی، الیاف تایر و نان صنعتی را از جمله این طرح‌ها برشمرد.وی با اشاره به اینکه امسال، سال اشتغال و تولید است، افزود: «بخش قابل توجهی از اعتبارات در سال ۹۰، در اختیار صنعت و پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرد و در کنار آن اصلاح نظام بانکی برای حمایت از تولید ملی و صنعتگران نیز ادامه خواهد یافت.»

وزیر صنایع و معادن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بیشتر برنامه‌های وزارت صنایع و معادن در سه ماه ابتدایی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها توجه به سیاست‌های جبرانی بوده است، افزود: «در سال جهاد اقتصادی علاوه بر این، نوسازی و بازسازی صنایع و افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی در اولویت است.»وی ادامه داد: «امسال عمده ترین محور فعالیت دولت ایجاد اشتغال است و از آنجا که بخش صنعت و معدن مهم ترین دستگاه اجرایی کشور در ایجاد اشتغال پایدار و در واقع موتور محرک رشد اقتصادی در کشور است این وظیفه سنگین برعهده ما است.» به نظر کارشناسان، صنعت در سال ۹۰ باتوجه به برنامه نوسازی و بازسازی صنایع، هزینه‌های زیادی را صرف خواهد کرد که به طور طبیعی این هزینه‌ها از رشد اشتغال به شکل مقطعی جلوگیری خواهد کرد و ممکن است به نسبت نوع تکنولوژی جهت نوسازی و بازسازی صنایع، این کندی رشد اشتغال تشدید شود.صنایع و تکنولوژی‌های درون کشور، اغلب صنایع فرسوده و قدیمی هستند که برای نوسازی و بازسازی آنها نیاز به صرف هزینه‌های گزاف ثابت و متغیر خواهد بود.

از سوی دیگر، باید در نظر داشت که تکنولوژی‌های جدید موجود در جهان، تکنولوژی‌های اغلب سرمایه بر هستند. حال باید توجه کرد که صرف هزینه‌ها در بخش صنعت برای نوسازی و بازسازی صنایع و جبران آن برای صنعتگران، به سمت تکنولوژی‌های سرمایه‌بر خواهد رفت یا اینکه تکنولوژی‌های بیشتر کاربر جایگزین خواهد شد؟ نوسازی و بازسازی صنایع با تکنولوژی‌های سرمایه بر می‌تواند زمینه ساز کاهش اشتغال نیز شود. باید توجه کرد که نوسازی تکنولوژی در کنار ورود و داشتن فناوری، در جهت کاهش هزینه‌های صنایع لازم می‌نماید. بدون شک صنایع کشور نیاز به نوسازی و بازسازی دارد و ورود فناوری همراه آن نیز آینده بهتری را برای صنایع رقم خواهد زد.