نامزدهایی که به آرای باطله در انتخابات باختند/ رکورددار بیشترین میزان آرای باطله مشخص شد

بررسی اقتصادنیوز حکایت از آن دارد که انتخابات ریاست جمهوری هفتم کمترین سهم آرای باطله در ادوار انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص داده است؛ انتخاباتی که طی آن سید محمد خاتمی به کرسی ریاست قوه مجریه رسید و مشارکت مردم با بیشترین سهم آرای صحیح به ثبت رسید. به عبارتی از ۲۹ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۵۴ رای ماخوذه در سال ۷۶، تعداد۲۴۰ هزار و ۹۹۶ رای، باطل اعلام شد است. ازجمله ویژگی های این دور از انتخابات، صعود معنادار مشارکت مردمی پس از ۳ دوره افت مشارکت بود که گفته می شود یکی از دلایل اصلی این رخداد، اعلام شعارهایی مبتنی بر «تغییر وضع موجود» بوده است. 

با این همه اگرچه در دوره هفتم ریاست جمهوری در سال ۷۶، همزمان با افزایش مشارکت، کمترین سهم آرای باطله نیز به نام این دور از انتخابات به ثبت رسید اما  می‌توان به دوره‌هایی اشاره کرد که تعداد آرای باطله به طرز چشمگیری رشد کرده است. آنچنان که گفته شد، نمونه بارز آن انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم است که از میان ۲۸ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۵۲۹ رای انداخته شده در صندوق، سه میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۸۸ رای باطله بوده‌اند؛ یعنی حدود ۱۳ درصد از کل آرا. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «جدال سخت نامزدها با رقیب پنهان؛ بازندگان بزرگ به رای باطله+ جدول و نمودار» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.