رشد بخش صنعت 1/8 بخش معدن 7/9 درصد

گروه صنعت و معدن- رییس مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت در سال ۱۳۸۵ را ۱۲/۸درصد اعلام کرد.

به گفته، دکتر محمد مدد، اما رشد بخش معادن (منهای نفت) به ۷/۹درصد در سال گذشته رسید.

طی ۸ماه و اندی که از شروع سال ۸۶ می‌گذرد، اختلاف‌نظرهای متعددی راجع به رشد بخش صنعت عنوان شده است. این امر حتی به یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل وزارت صنایع و معادن دوره علیرضا طهماسبی تبدیل شده بود. اما دکتر مدد رییس مرکز آمار ایران در شماره جدید هفته‌نامه برنامه، نرخ واقعی و قابل استناد را اعلام کرد.

پیش از این دکتر پرویز داوودی در اواخر مرداد ماه در مراسم معارفه سرپرست وزارت صنایع و معادن به خبرنگاران گفت: «دولت، بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن توافق کرده‌اند که رشد بخش صنعت به ۸درصد رسیده است». وی این موضع را در برابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر رشد ۵/۴درصدی بخش صنعت اعلام کرد.

پیش‌بینی برنامه چهارم

طبق پیش‌بینی برنامه چهارم توسعه، متوسط نرخ رشد بخش صنعت و معدن در طول سال‌های ۸۴ تا ۸۸ باید به ۱/۱۲درصد برسد. بنابراعلام مرکز آمار ایران بخش معدن توانسته با رشد ۷/۹درصدی، ۵/۱درصد بیش از بخش صنعت رشد پیدا کند.

دکتر مدد همچنین رشد سایر شاخص‌های کلان اقتصادی را اعلام کرد که در میان آنها هیچ یک از شاخص‌ها به رشد دورقمی دست نیافتند.

بر همین اساس، بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی، برق و گاز، هتل و رستوران، حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات به ترتیب به ۷/۲، ۹، ۶/۴ و ۶/۹درصد رسید. از سوی دیگر بخش‌های مستغلات، کرایه و کسب و کار ۴/۸، آموزش ۴/۶ و بهداشت و مددکاری اجتماعی به ۹/۸درصد را تجربه کردند.

نیمی از ارزش افزوده در سه‌ استان

تحلیل‌های استخراج شده این مرکز نشان می‌دهد، بیش از نیمی از ارزش افزون صنعت کشور در سه استان تهران، اصفهان و خوزستان ایجاد می‌شود.

علاوه‌بر این نیمی از ارزش افزوده بخش هتل و رستوران نیز متعلق به سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی است.

دکتر مدد همچنین گفته است، برای برطرف کردن تناقض آماری بین دستگاه‌های مختلف، به روسای این دستگاه‌ها اعلام می‌شود نسبت به تشکیل و تقویت واحدهای آمار اقدام کنند.