حمایت از تولید شاه بیت بسته پولی است

عکس: حمید جانی‌پور

بسته تولید هم هفته آینده می‌رسد

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن به صنعتگران و معدنکاران می‌گوید که بسته حمایت از تولید این هفته نه، اما هفته آینده ابلاغ می‌شود. به دنبال انتشار مقاله خبری گروه صنعت و معدن از انتظار صنعتگران در خصوص اعلام جزئیات بسته حمایت از تولید، بر اساس خبری که به نقل از وزیر صنایع و معادن روی سایت خبری وزارتخانه مزبور قرار گرفت، بسته حمایتی هفته آینده اعلام می‌شود.

وزیر صنایع و معادن، مهندس علی‌اکبر محرابیان می‌گوید: «پشتیبانی از صنعت، شاه‌بیت جهت‌گیری بسته حمایتی است.»

وزیر صنایع و معادن، می‌افزاید: با توجه به رشد بسیار خوب تولید و صنعت در سال گذشته، اولین بسته حمایتی از این بخش که با هدف تداوم رشد تولید طراحی شده است، ارائه خواهد شد.

رییس کارگروه حمایت تولید، با اشاره به اینکه بخش تولید و صنعت کشور در سال ۸۷ توانست رشد بسیار خوبی را تجربه کند، اظهار کرد: در حالی که وضع اقتصادی در بیشتر کشورهای جهانی به ویژه کشورهای غربی با بحران روبه‌رو بود، بخش صنعت و تولید در ایران با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب، کمترین اثر را از این وضعیت داشت و روند رو به رشد خود را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروانه‌های صنعتی صادره بیش از ۲۴هزار و ۶۰۰میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال ۸۶ بیش از ۹۰درصد رشد نشان می‌دهد که نشان دهنده سیاست‌گذاری‌های مناسب و هدایت درست سرمایه‌ها به سمت تولید و صنعت بوده است.

مهندس محرابیان دستیابی به رشد مناسب در بخش صنعت کشور در حالی که غالب کشورها با بحران اقتصادی روبه‌رو بودند را یک نعمت‌الهی توصیف کرد و افزود: تمامی تلاش وزارت صنایع و معادن و دست‌اندرکاران تولید در کشور این خواهد بود که این روند در سال‌جاری نیز حفظ شود که ارائه بسته حمایتی از تولید از جمله تدابیر اتخاذ شده است.

وزیر صنایع و معادن، با اشاره به لزوم حمایت نظام بانکی از بخش تولید کشور بیان کرد: در بسته سیاستی نظارتی شبکه بانکی کشور نیز پشتیبانی از صنعت اولویت اصلی و شاه بیت جهت‌گیری‌ها خواهد بود و تمامی تلاش‌های مجموعه کارگروه حمایت از تولید که ریاست محترم جمهوری اواخر سال گذشته دستور تشکیل آن را دادند، در همین جهت خواهد بود.

رییس کارگروه حمایت از تولید توضیح داد: رییس‌جمهوری نیز در دستور خود مبنی بر تشکیل کارگروه مزبور تاکید کردند که این کارگروه «به منظور بررسی و چاره‌اندیشی برای رفع موانع و مشکلات فرآروی تولید از جمله در بخش صنعت و اتخاذ ساز و کار مناسب با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی جهت ایجاد انگیزه، امید و تحرک بیشتر نزد فعالان عرصه تولید» تشکیل می‌شود.

از سوی دیگر به گزارش «برنا» به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران‌، «علی اکبر محرابیان» با حضور در جمع معاونان و مدیران این سازمان گفت‌: در سال اصلاح الگوی مصرف سازمان استاندارد با تعیین الگوی مصرف در تمامی زمینه‌ها، و نظارت بر اجرای صحیح الگوهای تعریف شده‌، پیشتاز دیگر سازمان‌ها در تحقق شعار امسال است.

وی افزود‌: وزارت صنایع و معادن تصمیم دارد با توجه به نامگذاری سال جدید بخشنامه‌ای تدوین کند تا این بخشنامه الگویی برای مصرف صحیح و اصلاح الگوی مصرف باشد.

محرابیان با اشاره به تعیین آیین نامه و بسته سیاستی جدید جهت کنترل میزان مصرف انرژی در تولیدات صنعتی در سال جاری افزود‌: با استفاده از این آیین نامه و تعیین معیار استاندارد برای میزان مصرف انرژی و دیگر هزینه‌های تولید‌، از آغاز طرح‌های صنعتی پر مصرف جلوگیری به عمل آید.

به گفته وزیر صنایع و معادن‌، آیین نامه مذکور باید طوری اجرا شود تا از تولید محصولات پرمصرف جلوگیری شود.

وی تعیین حد مجاز برای طرح‌های صنعتی پرمصرف را برعهده سازمان استاندارد دانست و اعلام کرد‌: اعطای جواز تولید منوط به تولید محصول با میزان مصرف تعیین شده از طرف سازمان استاندارد خواهد بود.

محرابیان در رابطه با صنایع موجود تکلیف کرد‌: اجرای این طرح در تمامی صنایع موجود طبق زمانبندی مشخص و معین و به‌صورت پلکانی باید انجام شود‌.

وی نوسازی و استانداردسازی صنایع را از اهداف اصلی وزارت صنایع و معادن دانست و تصریح کرد‌: به این منظور تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی صنایع در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که با نوسازی صنایع بخش عمده‌ای از ضایعات از بین خواهد رفت و این کمک بزرگی به چرخه تولید خواهد بود.

وی حضور مستمر سازمان استاندارد را در مراحل تولید‌، توزیع و عرضه از مطالبات خود از این سازمان اعلام کرد و گفت‌: این اقدام باید به گونه ای باشد که تولید کننده‌، توزیع‌کننده و مصرف کننده همواره این سازمان را حاضر و ناظر بر اعمال خود بداند تا از هرگونه تخطی جلوگیری بعمل آید.وزیر صنایع و معادن ابراز امیدواری کرد‌: در سال جاری شاهد تولید کالای با کیفیت و استاندارد باشیم تا از این طریق افزایش صادرات و کاهش واردات را در کشور داشته باشیم‌.وی با تاکید بر اینکه با اعمال استاندارد باید کالای ایرانی مرغوب صادر شود گفت‌: با افزایش سطح استاندارد و کنترل کالاهای صادراتی باید به جایی برسیم که کشورهای هدف گواهی استاندارد ایران را برای تضمین کیفیت کالا طلب کنند.