به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمود کمانی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری اظهار کرد: در راستای برنامه‌‌‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای اقدام به بهینه‌‌‌سازی مصرف برق و تاکید ریاست‌جمهوری و وزیر نیرو بر آغاز پرداختن به موضوع بهینه‌‌‌سازی از سوی وزارت نیرو، برنامه‌‌‌ریزی لازم صورت گرفت.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌‌‌هایی که باعث مصرف بالای برق می‌شود روشنایی معابر است. بنابراین برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های لازم صورت گرفت که طی مدت زمانی مشخص، کلیه چراغ‌‌‌های روشنایی معابر شهری و برون‌شهری که عمدتا چراغ‌‌‌های پرمصرف گازی اعم از بخار سدیم یا بخار جیوه است با چراغ‌‌‌های فوق کم‌مصرف LED جایگزین شود.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و در قالب‌ سازوکار‌‌‌ بازار بهینه‌‌‌سازی انرژی و محیط‌زیست فراخوان منتشر شد. سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت شدند و با توجه به اعتمادی که سرمایه‌گذاران و مردم به دولت سیزدهم و وزیر نیرو داشته‌‌‌اند، استقبال خوبی شد و در نهایت در فاز اول در شهرهای یزد و کردستان، قرارداد مربوطه در این زمینه منعقد شد.

وی از امضای قرارداد‌های مربوط به بهینه‌سازی روشنایی هشت شهر و استان دیگر کشور با حضور وزیر نیرو خبر داد و خاطرنشان کرد: قرار است اصلاح و تعویض چراغ‌‌‌های معابر شهری در هشت‌شهر و استان به میزان ۱.۵میلیون چراغ طی حداکثر دوسال انجام شود.

کمانی عنوان کرد: طی چند وقت اخیر نیز برای هشت‌استان دیگر شامل تهران بزرگ، آذربایجان‌غربی، البرز، ایلام، گیلان، چهارمحال و بختیاری، گلستان و مرکزی، سرمایه‌گذاران به صورت رسمی برای بهینه‌سازی روشنایی معابر اعلام آمادگی کردند. سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده بالغ بر ۳‌هزار میلیارد تومان است و نتیجه آن، نزدیک به ۲۰۰مگاوات کاهش توان مصرفی برق را در بر خواهد داشت.