پرونده انتخابات اتاق بسته می‌شود؟

پس از اعلام ناگهانی بر‌‌گزاری انتخابات اتاق ایران در موعد مقرر، کمتر کسی انتظار داشت که گروهی فرصت این را داشته‌باشند که میتینگ انتخاباتی برگزار کنند؛ جز فراکسیون تشکل‌ها که با تغییر دستور جلسه خود آن را به میتینگی انتخاباتی تبدیل کردند، آن‌هم یک روز مانده به انتخابات. حسین‌‌‌‌ سلاح‌‌‌‌ورزی و عمده اعضای هیات‌رئیسه نیز در این نشست حاضر بودند. سلاح‌‌‌‌ورزی در این جلسه نطق کوتاهی کرد و خبر مهمی داد. او برخی گمانه‌‌‌‌زنی‌‌‌‌ها درباره اختلاف میان هیات‌‌‌‌رئیسه را نادرست دانست و گفت بر‌‌گزاری انتخابات در موعد مقرر از طرف دولت به این دلیل بوده‌است که در جلسات آخر با اعضای شورای‌عالی نظارت به این مساله علم پیدا می‌کند که تصمیم‌گیری درباره انتخابات مجدد ریاست اتاق ایران دیگر در ید اختیار وزیر صمت و رئیس شورای‌عالی نظارت نیز قرار ندارد و خواست شخص رئیس‌‌‌‌جمهور است. او همچنین گفت در انتخابات رای خواهد داد و از دیگر اعضا نیز خواهد خواست که حضوری شایسته و پرشور در انتخابات داشته باشند. سلاح‌‌‌‌ورزی در بخش دیگری مقاومت خود در‌برابر خواست‌‌‌‌های فراقانونی را به منظور دفاع از کیان بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی ایران توصیف کرد و گفت چنانچه بنا بر تسلیم در‌برابر خواست‌‌‌‌های فراقانونی و خلق صلاحیت‌‌‌‌ها باشد، این کار به عرف بدل می‌شود و حد یقفی برای آن متصور نیست. در ادامه این جلسه، دیگر اعضای شاخص اتاق بازرگانی و تشکل فراکسیون‌‌‌‌ها به ایراد سخنانی پرداختند و نیز کاندیداهای ریاست که در جلسه حضور داشتند، مواضع انتخاباتی خود را برای اعضای این فراکسیون تاثیرگذار تشریح کردند.

 هجمه به تشکل‌ها؛ لشکرکشی انتخاباتی

رئیس فراکسیون تشکل‌ها در ابتدای این جلسه از حملاتی به این فراکسیون خبر داد؛ ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی گفت: درباره دلیل تشکیل این جلسه باید گفت که مربوط به پیش از اتفاقات هفته اخیر بوده‌است و در آن اصلا دستور انتخابات وجود نداشته و پس از اینکه قرار شد انتخابات برگزار شود، قرار آن را گذاشتیم. او ادامه داد: تشکل‌ها معمولا مورد هجمه داخل و خارج از اتاق قرار دارند؛ در حالی‌که اتاق در ماده‌۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مکلف است که تشکل‌ها را ساماندهی کند. این مسوولیت مهمی برای اتاق است که تشکل‌ها را جمع‌‌‌‌آوری کرده و تبدیل به فراکسیون کند.  روغنی‌گلپایگانی همچنین اظهار کرد: انگیزه اصلی تشکیل این جلسه مشورت برای دفاع از کیان تشکل‌ها، این رکن اساسی اتاق، بود؛ هم در‌ رابطه با  دولت و هم در رابطه با  اتاق. در برخی از رسانه‌‌‌‌ها این جلسه تشکل‌ها را لشکرکشی پیش از انتخابات خواندند که منصفانه و واقعی نیست، بلکه به دلیل اتفاقات چند روز گذشته و مسائل انتخاباتی، بنا بر این شد که فضایی برای کاندیداهایی که قصد شرکت در انتخابات رئیس را دارند به‌وجود بیاوریم. رئیس فراکسیون تشکل‌ها تذکر داد: تشکل‌ها در انتخابات مورد اقبال هستند اما پس از آن فراموش می‌شوند. در نهایت از زحمات آقای سلاح‌‌‌‌ورزی تشکر می‌کنم که از قانونمندی دفاع کردند.

 به صیانت از قانون اصرار دارم

پس از آن حسین سلاح‌‌‌‌ورزی در جایگاه ناطق حضور پیدا کرد و گفت: چند نکته به ذهنم می‌رسد که با شما درمیان می‌‌‌‌گذارم. اول از همه، از همه شما دوستان تشکلی و اعضای هیات‌نمایندگان به‌خاطر محبت و لطفی که در ۷ ماه گذشته درباره اتاق نشان‌دادید تشکر می‌کنم؛ این ارزشمندترین سرمایه است. او ادامه داد: نظر شما تشکل‌ها درباره انتخابات بسیار مهم است و می‌‌‌‌توانید با چشم باز درباره موضوعی که درباره سرنوشت خود شما است، بهترین تصمیم را بگیرید و قطعا مانند همیشه پرشور و با چشم باز این کار را انجام خواهید داد. سلاح‌‌‌‌ورزی در ادامه به شرح ماوقع این مدت پرداخت و بیان کرد: مختصری درباره اتفاق‌هایی که افتاد توضیحاتی بدهم؛ توضیحاتی که مربوط به ‌‌‌‌کیان اتاق و حیثیت تشکل‌ها است. آنچه که باعث شد من و هیات‌رئیسه بر مسیری که طی شد اصرار بورزیم، این بود که اتاق دارای قانون و ارکانی است و بر اساس آن ما مقید هستیم که بر اساس قانون عمل کنیم و هیچ‌کس خلق صلاحیت نکند تا بعدا عرف نشود و باعث اخلال امور اتاق نشود.

او اضافه کرد: ما بر این عهد صیانت ماندیم اما از چهارشنبه اتفاق‌هایی افتاد که برداشت‌‌‌‌های ناصوابی از آن شد و انگشت اتهام به‌سوی اعضای هیات‌رئیسه متوجه شد که می‌‌‌‌گفت ما در جمع خود دچار اختلاف هستیم که صحیح نیست. رئیس اتاق ایران خبر داد: این یک برداشت متفاوت حقوقی بود که منجر به نگارش آن نامه ۴صفحه‌‌‌‌ای شد. من اصرار به مقاومت و صیانت از حقوق دارم اما هرجا که تشخیص این باشد که این مهم محقق نمی‌شود، اصرار بی‌‌‌‌مورد نخواهیم کرد؛ از همین رو پس از اینکه در جلسه با وزیر به‌نظر رسید‌که تصمیم‌گیری دیگر در ید قدرت او هم نیست و خواست رئیس‌جمهور است، تصمیم به بر‌‌گزاری انتخابات اول بهمن اتخاذ شد و هیچ دودستگی و انشقاقی در هیات‌رئیسه وجود ندارد.

 مساله ما تقابل با نظام نبود

سلاح‌‌‌‌ورزی در بخش دیگری از سخنان خود  تصریح کرد: مساله دیگر آنکه پیشنهاد می‌کنم با تعقل و تعمق به موضوعات بپردازید؛ ریشه اتفاقات این مدت، اختلافات حقوقی میان اتاق و دولت بود و ابدا مساله تقابل با نظام مطرح نبود و نیست. این اختلاف حقوقی همچنان نیز وجود دارد. او در آخرین سخنرانی خود در کسوت رئیس اتاق ایران هشدار داد: بیم ما از این است که دایره دخالت دولت پیش‌‌‌‌روی کند و ما می‌پرسیم حد یقف این دخالت کجا است؟ اگر در قانون اتاق هیچ مرجعی جز هیات‌نمایندگان وجود ندارد، باید از این مساله بیم داشته باشیم که روال خلاف این قانون تبدیل به عرف ‌‌‌‌شود، این ترس وجود دارد که به امور دیگر تعمیم پیدا کند.

سلاح‌‌‌‌ورزی در توضیح این مطلب یادآوری کرد: امروز از پیش تصمیم می‌گیرند که بخشی از حق‌رای تشکل‌ها را بگیرند و اگر جلوی آن را نگیریم، فردا برای کوچک‌ترین مسائل جاری باید مراجع دولتی غیرمرتبط ورود پیدا کنند.  او در نهایت عنوان کرد: خوشحالم که از فردا ظهر به‌عنوان عضو هیات‌نمایندگان در کنار شما باشم.

 هیات نمایندگان مرجع تدوین آیین‌نامه‌ است

در بخش دیگری از این نشست توحید صدرنژاد، سخنگوی فراکسیون تشکل‌ها پشت تریبون قرارگرفت و گفت: تشکل‌ها همیشه یک یار کمکی برای اتاق بودند و در تصمیم‌گیری‌ها پختگی فراکسیون‌‌‌‌ها موجب بهره‌‌‌‌مندی اتاق شد. او  ادامه داد: درباره جلسه به ناروا به برخی گفتند در این جلسه شرکت نکنید، چون می‌خواهند انتخابات را از رسمیت بیاندازند. ما همواره در انتخابات شرکت می‌کنیم و به تعیین سرنوشت خانه خود حساسیت داریم و آن را به‌دست غریبه نمی‌دهیم. صدرنژاد سپس خطاب به‌نامزدهای ریاست حاضر در جلسه گفت: نامزدها دو سه مورد را توضیح دهند؛ امر آمر اگر غیرقانونی باشد امکان اجرا ندارد. ما اکنون دچار تعارض هستیم: هیات‌نمایندگان مرجع تدوین آیین‌نامه است و شورای‌عالی نمی‌تواند آیین‌نامه وضع کند، یک‌بار این اتفاق‌افتاده است و معلوم نیست چندبار دیگر قرار است این اتفاق بیفتد. اگر این روال تبدیل به عرف شود اصلا مناسب نیست، از همین‌رو نامزدها توضیح دهند آیا به این باور رسیده‌‌‌‌اند که در‌برابر امور فراقانونی مقاومت کنند تا تبدیل با عرف نشود؟

 با تشکل‌ها مخالفند

فرشید شکرخدایی؛ دیگر سخنران این نشست بود که سخنان خود را به تشکل‌ها اختصاص داد و گفت: چرایی نگرانی در مورد تشکل‌ها این است که غیر‌از تشکل علمی و کارفرمایی و کارگری بقیه انجمن‌ها در سه حوزه جغرافیایی، تخصصی و سوم اتاق‌های مشترک فعالند. من می‌‌‌‌گویم تشکل‌ها باید زیاد شوند و می‌‌‌‌گویم اتاق‌های مشترک هم باید در هیات‌نمایندگان باشند؛ حداقل اتاق مشترک ۷کشور اصلی شریک تجاری. او سپس نگرانی خود را تشریح و بیان کرد: برای این با تشکل‌ها مخالفند که مجلس نیز بنا بر تقسیم‌بندی جغرافیایی است و با اتاق‌های شهرستان هماهنگی دارند اما با تشکل‌ها نه، درحالی‌که وقتی بحث‌های تخصصی مطرح می‌شود فقط انجمن تخصصی می‌تواند نظر بدهد. شکرخدایی تصریح کرد: حتی وکلا و پزشکان هم باید به انجمن‌های تخصصی و اتاق بازرگانی بپیوندند. هیچ‌یک از ارکان اتاق قابل حذف‌شدن نیست و نیز برای دفاع از کیان اتاق بهتر است قدرتمند حضور پیدا کنید.

 انسجام و وحدت

آخرین سخنران محمد لاهوتی، عضو هیات‌نمایندگان و رئیس کنفدراسیون صادرات بود. او گفت: همه می‌دانیم کسانی که در اتاق ورود می‌کنند به‌دنبال کسب‌وکار نیستند، بلکه برای حل مشکلات اعضای اتاق و ایفای نقش مشاوران ۳ قوه هستند‌‌‌‌، به‌همین‌دلیل کسی که در این شرایط از وقت و زندگی خود مایه می‌گذارد و فشارهای گوناگون را تحمل می‌کند، جای تقدیر دارد. او ادامه داد: نکته دوم مساله حذف برخی تشکل‌ها از هیات‌نمایندگان بود. انسجام تشکل‌ها برای برخی اثبات شده و برای همین قابل‌تحمل نیست و هجمه‌‌‌‌ها نشان از عزم برخی برای حذف تشکل‌ها دارد. لاهوتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: پتانسیل موجود در تشکل‌ها و حضور در هیات‌نمایندگان در کنار اتاق‌های استانی بسیار مطلوب است و حذف آنها لطمه می‌زند. این مسائل نباید مورد بهره‌‌‌‌برداری کسانی قرار بگیرد که با اصل وجود اتاق مخالف هستند. این جلسه در راستای انسجام است و ما هر قدمی که عقب بگذاریم، مخالفان اتاق قدمی به جلو می‌گذارند و این در راستای منافع ملی نیست؛ از همین‌رو با انسجام و وحدت در انتخابات شرکت می‌کنیم.