با توجه به شرایط اقتصادی کشور، احداث نیروگاه‌‌‌های حرارتی جدید به دلیل زمان‌بربودن فرآیند احداث و ناترازی سوخت درکشور، به‌تنهایی نمی‌‌‌تواند پاسخگوی نیاز فعلی و رشد بار سالانه شبکه باشد، به همین منظور احداث نیروگاه تجدیدپذیر می‌‌‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با این مشکلات بوده و امکان دسترسی به برق پایدار را در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن فراهم سازد. وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌‌‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرده است که یکی آنها برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است؛ برنامه‌‌‌ای که در آن تولید ۴هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه بادی خورشیدی، ۳هزار مگاوات نیروگاه بادی و ۳هزار مگاوات احداث نیروگاه خودتامین صنایع در آن پیش‌بینی شده است.

اخیرا نیز احداث ۳۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی پنج‌سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که از آینده‌‌‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در کشور خبر می‌دهد. آنطور که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اعلام کرده، با دستور رئیس‌جمهور که تاکید و پشتیبانی بسیاری بر بحث توسعه نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر دارد و همچنین در شورای‌‌‌ عالی انرژی نیز مطرح شده موافقت شد ۴۵۰۰مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید احداث و راه‌‌‌اندازی شود که مناقصات آنها انجام شده، شرکت‌های برنده مشخص شده‌‌‌اند و تضامین لازم هم ارائه می‌‌‌شوند.

به گفته وی هم‌‌‌اکنون مجوز شورای اقتصاد اخذ شده است و امیدواریم بیش از ۱۱‌هزار مگاوات نیروگاه اعم از نیروگاه تجدیدپذیر که عمدتا خورشیدی هستند، ظرف چهار سال آینده در مدار تولید قرار بگیرند. سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: تشریک مساعی و همکاری بسیار خوبی در صندوق توسعه ملی برای استفاده از وام یا تسهیلات صندوق به وجود آمده است و سایر ارکان نظام به‌‌‌ویژه رئیس‌جمهور و وزیر نیرو پشتیبانی خوبی از آن دارند. توجه دولت سیزدهم به انرژی‌های تجدیدپذیر در شرایط ناترازی برق می‌تواند یک نقطه قوت حساب شود، اما باید دید برنامه‌‌‌های تدوین‌شده تا کجا اجرایی می‌شود و تجدیدپذیرها پس از این برنامه چهارساله چقدر در سبد انرژی نقش دارند.