صدور مجوزهای جدید کسب‌وکار

امیرحسین اسدی در نشست خبری جایزه ملی فناوری ایران اظهار کرد: باید شاهد ورود فناوری‌‌‌های مساله‌محور با پاسخگویی به نیاز صنعت کشور در تولید محصولات باکیفیت و صادرات‌محور باشیم. نیاز است تا با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری در داخل صنعت شکل بگیرند تا تغییر فرآیند در فناوری را داشته باشیم. مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت از رتبه‌‌‌بندی شرکت‌های خدمات پس از فروش در آینده خبر داد و گفت: این یکی از طرح‌های وزارت صمت است که با جدیت پیگیری می‌شود. در قالب تفاهم‌نامه‌ای که از سوی وزارت صمت صورت گرفته است، ۱۵همت برای کسب‌وکارها اختصاص خواهد یافت تا کسب‌وکارها را از حوزه بهره‌وری و خدمات پس از فروش بررسی کنیم. اسدی با بیان اینکه تغییر شاخص‌های ارزش‌یابی در ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضروری است، بیان کرد: اکنون بیش از ۲‌هزار دانشگاه با ۳میلیون دانشجو و ۵۰۰مرکز رشد در کشور داریم که متولی توسعه علم و فناوری هستند. شاخص‌‌‌های ارزیابی صنعت و دانشگاه با یکدیگر متفاوت است، در حالی که باید از ظرفیت‌های موجود در راستای حل مشکلات صنعت کشور استفاده کرد. همچنین آمارها نشان می‌دهد ۴میلیون کسب‌وکار در کشور داریم که این بازار بزرگ برای فناوران است.

وی با اشاره به فراخوان جایزه فناورانه گفت: این جایزه در راستای ارزیابی فناوری از دیدگاه صنعت است. بر این اساس طرح‌های فناورانه برتر که قابلیت تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری داشته باشند ارائه می‌شود. هدف این جایزه نگاه خاص به فناوری است که در محورهای نوجوان فناور، مدرسه فناور، دانشگاه فناور، رسانه و فیلم حامی فناور برگزار می‌شود که در نهایت ٢٠جایزه در چهار دسته در نظر گرفته شده که در راستای حل چالش‌های صنعت است. ضمن اینکه در این جشنواره، هدف‌‌‌گذاری و شاخص‌ها مبتنی بر صادرات‌محوری مورد تاکید است. اسدی در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در این باره که چه تسهیلاتی از سوی صنعت برای جلوگیری از مهاجرت در نظر گرفته می‌شود، گفت: هدف دانشجو مهاجرت نیست. هدف دانشجو و دانشگاه، بها یافتن و دیده شدن است. اما وقتی دانشجوی ایرانی به سمت صنعتی می‌رود که حقوق آن از حقوق تاکسی اینترنتی کمتر است، مشخصا چاره‌‌‌ای جز مهاجرت ندارد. صنعت باید یاد بگیرد از فضای دانش کشور استفاده کند و دانشگاه نیز یاد بگیرد دانشجویان را برای حضور در فضای کار و صنعت آماده کند. کجای دانشگاه دانشجویان را ویژه کسب‌وکار و صنعت آموزش داده‌اند؟

او افزود: زمانی که نظام آموزشی به‌درستی کار نمی‌کند، نتیجه‌ای جز مهاجرت دانشجویان ندارد. دلیل موفقیت و کارشناس شدن دانشجویان علوم پزشکی همین است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظام آموزشی هدفمندی برای دانشجویان خود تبیین کرده است. دانشجو هرچقدر هم که خلاق و نخبه باشد، زمانی که بستر رشدی درست برای پیشرفت نداشته باشد، ناامید شده و ترجیح می‌دهد مهاجرت کند. صنایع ما بستری برای رشد نیستند؛ چون زبان دانشگاه و زبان صنعت ما یکسان نیست. این دو بخش هدف یکسانی ندارند و دانشجویی که به دانشگاه می‌رود، هدف دقیقی برای پیشرفت در آینده پس از دانشگاه ندارد. از همین رو با حضور در بخش صنعت، نتیجه‌‌‌ای را که باید، به دست نمی‌‌‌آورد.

یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) از ۱۴ تا ۱۷ آذر در تبریز

رضا کریملو، مدیرعامل منطقه ویژه ربع رشیدی، در ادامه این نشست اظهار کرد: زمان برگزاری نمایشگاه رینوتکس از ۱۴ تا ۱۷آذرماه است. وی ادامه داد: فناوران از نقاط مختلف کشور به صورت منطقه‌ای و بین‌المللی در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد. مدیرعامل سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی بیان کرد: در این نمایشگاه جایزه فناورانه برای زیست‌بوم فناورانه کشور در نظر گرفته شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه نیازهای صنعت کشور را بررسی کنیم. به گفته وی، ‌هزار نیاز فناورانه در دبیرخانه این جشنواره و نمایشگاه فناورانه احصا شده است.

کریملو با بیان اینکه این جشنواره فناورانه در راستای شبکه‌سازی میان فناوران و بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور است، گفت: جذب و پرورش ایده‌های نوآورانه و فناوری‌های کاربردی، کمک به تجاری‌سازی فناوری، شناسایی و حمایت از فناوری‌های برتر و کمک به برندسازی، شناسایی نیازهای فناورانه صنایع کشور و تلاش برای ارتقای فناوری آنها از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره و نمایشگاه است. نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری‌سازی فناوری سالانه در تبریز برگزار می‌شود. این نمایشگاه در سال‌های گذشته با عنوان نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی برگزار می‌شد که از سال ۱۳۹۶ با تغییر عنوان به نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی و نام اختصاری RINOTEX به فعالیت خود ادامه داده است. دوره نخست نمایشگاه در سال ۱۳۸۴ برگزار شد و دوره‌های بعدی آن با فاصله‌ای ۹ساله از سال ۱۳۹۳ به طور مستمر برگزار شده است.

تجاری‌سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه و طرح‌ها و ایده‌های دانش‌محور، معرفی توانمندی‌های پژوهشی و فناوری و بسترسازی برای کاربردی کردن آنها، ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی، ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای نخبگان علمی و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی) برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان، از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.