به گزارش «ایسنا»، محمود سیجانی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه در استان تهران سیاست و راهبرد اصلی، ایجاد واحدهای دانش‌بنیان و شرکت‌های تولیدی با دانش فنی روز است، بیان کرد: در استان برخی صنایع مثل چوب، پوشاک و کفش که آلایندگی ندارند و مصرف آب آنها نیز بالا نیست و با سرمایه کم اشتغال بالا ایجاد می‌کنند، بومی شده و در اولویت است. در حوزه قطعات خودرو هم در راستای تکمیل زنجیره تامین اقداماتی انجام شده و صنایع غذایی هم از صنایع مجاز در این استان است.

وی با بیان اینکه نباید بیشتر از این صنایعی که بار محیط‌زیستی ایجاد می‌کنند در تهران گسترش یابند، اظهار کرد: محدودیت سرمایه‌گذاری در شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران وجود دارد، اما برخی صنایع از جمله پوشاک، بتن و دانش‌بنیان‌‌‌ها در این شعاع هم مجاز بودند. اما دغدغه امکان توسعه یا بازسازی و نوسازی صنایع قبلی وجود داشت که باعث ساماندهی این قانون شد. بر این اساس سال گذشته تصمیم گرفته شد در بعد اول واحدهایی که قبلا در لکه‌‌‌ها ایجاد شدند در قالب شهرک‌‌‌های صنعتی خصوصی شکل جدیدی بگیرند، دوم اینکه امکان توسعه و به‌روز شدن واحدهای موجود در رشته فعالیت خودشان فراهم شد. سیجانی افزود: بخش دیگری از این مصوبه هم مربوط به شناسایی صنایع است تا بدون مجوز رشد نکنند و ۳۸ لکه صنعتی تعیین‌تکلیف شود. پیشنهادهایی هم داریم؛ از جمله اینکه صنایعی مثل کفش، پوشاک، قطعات خودرو و لوازم‌خانگی که آلایندگی ندارند و به ارز‌آوری کمک می‌کنند بتوانند در تهران در راستای توسعه زنجیره تامین پیش بروند.

چند واحد صنعتی در تهران فعالند؟

به گفته این مقام مسوول در حال حاضر ۱۰‌هزار و ۲۵۰واحد صنعتی دارای پروانه در تهران فعال هستند. همچنین ۱۰‌درصد مجوزهای صنفی در بخش صنعت فعالیت می‌کنند.

۱۰‌درصد واحدهای صنفی مجوز ندارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه با بیان اینکه در بخش اصناف شناسایی واحدهای بدون پروانه شروع شده است، گفت: این مسوولیت‌‌‌ برعهده اتحادیه‌‌‌هاست و آنها وظیفه دارند واحدهای بدون پروانه زیرمجموعه خودشان را شناسایی کنند. در مرحله اول به این واحدها اخطار داده می‌شود، اگر رسیدگی نشود در مراحل بعدی به ترتیب معرفی به اماکن و پلمب انجام می‌شود. در حال حاضر طرح برخورد با واحدهای بدون مجوز به صورت جدی در حوزه املاک شروع شده است. به گفته این مقام مسوول، برآورد می‌شود که حدود ۱۰‌درصد واحدهای صنفی در تهران بدون مجوز فعالیت می‌کنند. بر این اساس از بین ۴۲۸‌هزار واحد صنفی فعال در تهران ۳۰ تا ۴۰‌هزار واحد صنفی، مجوز ندارند. سیجانی در ادامه تاکید کرد: حفظ وضعیت موجود واحدها از طریق کارگروه رفع موانع تولید، بازسازی و نوسازی صنایع برای بالا بردن تیراژ تولید و کاهش آلودگی هوا و محیط، بهره‌‌‌برداری از ظرفیت‌‌‌های خالی ۴۶۰واحد تولیدی، احیای ۲۲۰واحد راکد و اتمام طرح‌های صنعتی بالای ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی از جمله برنامه‌‌‌های این سازمان در سال‌جاری است.