به گزارش «ایسنا»، مصطفی رجبی‌مشهدی، با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای گذر از بحران خاموشی در کشور، اظهار کرد: در برنامه اول ۶۱۰۰مگاوات وارد مدار شد و اکنون مقرر شده است تا تابستان امسال ۷۷۸۷مگاوات دیگر وارد مدار شود که تمهیدات لازم برای این مساله نیز درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به جزئیات این مساله، گفت: از این میزان ۳۰۲۶مگاوات مربوط به احداث نیروگاه‌‌‌های حرارتی است، ۱۴۷۸مگاوات نیروگاه‌‌‌هایی هستند که توسط صنایع احداث می‌‌‌شوند، ۷۳۰مگاوات رفع مشکل نیروگاه‌‌‌های حادثه‌دیده و حدود هزارمگاوات نیز مربوط به نیروگاه‌‌‌های دارای محدودیت است که اکنون در حال رفع محدودیت آنها هستیم تا در حداکثر تولید از آنها استفاده کنیم.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه علاوه‌‌‌بر این ۸۵۰مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۸۸مگاوات نیروگاه کوچک‌مقیاس احداث خواهد شد و ۵۱۵مگاوات نیز مربوط به ارتقای توان نیروگاه‌‌‌های موجود است، گفت: تمام تلاش وزارت نیرو تحقق این اعداد بوده، البته این یک هدف چالشی است اما وزارت نیرو خود را تحت فشار می‌‌‌گذارد تا این اعداد محقق شود.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۷۰۰مگاوات محقق شده است، گفت: براساس برآوردهای صورت‌گرفته برای تابستان سال‌جاری و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در میان‌مدت دمای هوا در تابستان حدود نیم تا یک‌درجه گرم‌‌‌تر از نرمال خواهد بود و این درحالی است که هر یک‌درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰مگاوات افزایش مصرف را به دنبال دارد.

نصب کنتورهای هوشمند برق در دوماه به مرز ۹۰‌هزار دستگاه رسید

براساس اطلاعات شرکت توانیر، کنتورهای برق هوشمند کنترل‌‌‌پذیر نصب‌شده در سطح کشور طی دوماه گذشته به مرز ۹۰‌هزار دستگاه رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس اطلاعات شرکت توانیر، آمار نصب کنتورهای هوشمند کنترل‌‌‌پذیر در کشور ظرف دوماه آخر سال ۱۴۰۱ به ۸۹‌هزار و ۵۵۰دستگاه رسید. مطابق این اطلاعات ۴۳۹۲کنتور برای مشترکان صنعتی، ۱۴هزار و ۹۰۲کنتور برای مشترکان اداری، ۱۹هزار و ۴۶۱کنتور برای مشترکان کشاورزی، ۲۸هزار و ۲۰۷کنتور برای مشترکان تجاری، ۲۲هزار و ۳۴۶کنتور برای مشترکان خانگی و ۲۴۲کنتور هوشمند برای مولدها نصب شده است.

کنتورهای هوشمند برق امکان رویت‌‌‌پذیری و کنترل‌‌‌پذیری مصرف برق مشترکان را فراهم کرده و ابزار اجرای سیاست‌‌‌های مدیریت مصرف را برای مدیریت شبکه برق فراهم می‌کنند.