به گزارش «ایسنا»، تابش حبیب قراگوزلو، با اشاره به احداث پست ۶۳/ ۲۰کیلوولت فرهنگیان با ظرفیت ۸۰مگاولت آمپر افزود: با اقدامات جهادی و شبانه‌‌‌روزی کارکنان این شرکت پست دائم فرهنگیان قم پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل فعالیت‌های باقی‌‌‌مانده تا پایان سال آماده افتتاح و بهره‌برداری رسمی شود. وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت این پروژه و نقش ویژه آن در پایداری برق منطقه قم، تلاش مضاعفی برای تامین اعتبار و تجهیزات این پروژه با وجود محدودیت‌های موجود به عمل آمده است، اظهار کرد: پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران افزود: پروژه فرهنگیان قم به‌منظور تقویت شبکه برق کلان‌شهر قم و همچنین تامین برق مطمئن و پایدار برای شهرک‌های صنعتی، صنوف و چاپ و نشر که در حال حاضر نیاز مبرمی به تامین انرژی برای توسعه فعالیت‌های خود دارند ساخته شده است.

براساس این طرح دودستگاه ترانس با ظرفیت مجموع ۸۰مگاولت آمپر و اتصالات مربوطه در پست مذکور نصب شده‌اند که پس از تست و راه‌اندازی به زودی در مدار بهره‌‌‌برداری قرار خواهند گرفت. قراگوزلو با بیان اینکه علاوه بر این با توجه به پرباری ظرفیت پست‌های برق مجاور، در مدار قرار گرفتن این پروژه نقش ویژه‌ای در تعدیل بار پست حرم مطهر حضرت معصومه (ص) و پایداری و تامین برق مطمئن مشترکان به‌خصوص در آستانه سفرهای نوروزی به نقطه زیارتی قم و جمکران خواهد داشت، گفت: لازم به توضیح است براساس برنامه‌ریزی فشرده به‌عمل آمده، پست سیار موجود پس از جمع‌آوری در منطقه حساس دیگری برای تامین برق مسکن مهر منطقه در راستای پشتیبانی ویژه از نهضت ساخت مسکن استفاده خواهد شد.

همچنین به گزارش «ایرنا»، سخنگوی صنعت برق گفت: برنامه‌‌‌ریزی برای افزایش بیش از ۷مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌‌‌های جدید و ارتقای نیروگاه‌‌‌های موجود تا تابستان سال ۱۴۰۲ در حال انجام است. مصطفی رجبی مشهدی افزود: وزارت نیرو در سال دوم دولت مردمی سیزدهم برنامه‌‌‌ای مشتمل بر ۱۴۰اقدام را تنظیم کرده است که شامل سه‌بخش تولید و تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌‌‌های ضروری برای رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع کشور در تابستان ۱۴۰۲ می‌شود. وی ادامه داد: این ۱۴۰ برنامه در حوزه تولید منجر به افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌‌‌های جدید به میزان ۶‌هزار مگاوات و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌‌های موجود و رفع نیروگاه‌‌‌های آسیب‌‌‌دیده در مجموع به میزان ‌هزار و ۷۰۰مگاوات است و بر این اساس ۷‌هزار و ۷۰۰مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌‌‌های موجود افزوده خواهد شد تا بتوان تابستان را از لحاظ ظرفیت تولید به شکل مطمئن‌‌‌تری پشت سر گذاشت.