۶۰‌درصد ماشین‌آلات معدنی فرسوده است

وی افزود: در حال حاضر مطالعات اکتشافی کافی در کشور در زمینه ذخایر سنگ‌آهن انجام نشده؛ اما طبق برآوردها ۸/ ۲میلیارد تن ذخیره در کشور داریم که تاکنون ۵۰۰‌هزار تن آن در معادن بزرگ مصرف شده و روی کاغذ ۳/ ۲میلیارد تن باقی مانده است. رئیس انجمن سنگ ایران گفت: اگر روی بخش سنگ‌‌‌آهن کشور کار شود، با توجه به وجود ذخایر هماتیت، ذخایر سنگ‌آهن کم‌‌‌عیار، ذخایر اکتشاف‌نشده و در نظر گرفته‌نشده و همچنین ذخایر موجود فعلی، حدود ۵میلیارد تن ذخیره سنگ‌‌‌آهن تخمین زده می‌شود.

وی ادامه داد: عمق مطالعات ما زیاد نیست و در حد متوسط ۶۰ تا ۷۰متر باقی مانده است، در حالی که اگر بتوانیم به اعماق چند صد متری نفوذ کنیم، به‌‌‌طور قطع به ذخایر خوبی دست خواهیم یافت. در مرکز ایران و کویر لوت و استان یزد، مناطق بسیار امیدوارکننده‌ای برای ذخایر سنگ‌آهن می‌‌‌توان متصور بود که امیدواریم آیندگان بتوانند به‌‌‌خوبی از این ذخایر استفاده کنند.

اکبریان همچنین به کنار گذاشته شدن ذخایر کلانی از سنگ‌‌‌آهن‌های با عیار پایین در کشور اشاره کرد و گفت: اگر این ذخایر روزی توجیه اقتصادی داشته باشد، به‌طور قطع مورد استفاده و استخراج قرار خواهند گرفت. وی در ادامه در مورد تامین ماشین‌آلات معدنی نیز گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۳۰‌هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی وجود دارد که بیش از ۶۰‌درصد آنها فرسوده است و با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا کار می‌کنند. بنابراین دست‌‌‌کم ۱۵‌هزار دستگاه ماشین‌‌‌آلات جدید برای جایگزینی آنها و رفع نیاز کشور و توسعه معدن‌‌‌کاری در کشور نیاز است که ضمن حمایت کامل از تولید داخلی ماشین‌‌‌آلات و استفاده حداکثری از توان آنها، در یک سال آینده نیازمند واردات ماشین‌‌‌آلات هستیم و راهی جز واردات نداریم.

به گفته اکبریان، اگر قرار است به اهداف سند چشم‌‌‌انداز بخش معدن و صنایع معدنی ۱۴۰۴ برسیم، نیازمند ۷۰۰میلیون تن عملیات خاکبرداری هستیم و با ماشین‌‌‌آلات موجود چنین هدفی قابل تحقق نیست. رئیس انجمن سنگ ایران همچنین در مورد معدن‌کاری دیجیتال گفت: معدن‌کاری در دنیا به این سمت حرکت می‌کند اما هنوز گام‌‌‌هایی از دنیا عقب هستیم. البته شرکت‌های دانش‌بنیان کارهایی را در این حوزه شروع کرده‌اند اما فعلا نمی‌‌‌توانیم بگوییم کار عملیاتی خاصی انجام شده است.

اکبریان در مورد شورای آهن و فولاد نیز بیان کرد: این شورا از انجمن سنگ‌آهن ایران، انجمن نوردکاران فولادی و انجمن تولیدکنندگان فولاد تشکیل شده و جلساتی نیز برگزار کرده است. منتهی این سه‌انجمن اعضای اصلی هستند و به مرور انجمن‌‌‌ها و تشکل‌های دیگری نیز به این شورا اضافه خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش تخصصی سنگ‌‌‌آهن ایران، اظهار کرد: معدن‌‌‌کاری سبز با کمترین خطر تخریب محیط‌زیست و کمترین اثر سوء باقی‌مانده برای نسل‌‌‌های آینده همراه است. بنابراین معدن‌‌‌کاری نسل۴ و محیط‌زیست و معدن‌کاری سبز، یکی از محورهای پنج‌گانه این همایش است که نهم بهمن‌‌‌ماه در تهران برگزار خواهد شد. اکبریان گفت: برای تحقق این مهم در کشور، باید همه بهره‌‌‌برداران، معدن‌‌‌کاران، مکتشفان و حتی مسوولان بخش معدن، با اصول معدن‌‌‌کاری سبز آشنا شده و آن را فرابگیرند.