حوضه‌‌‌های آبریز اصلی کشور شامل خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، دریای خزر، فلات مرکزی، قره‌قوم و مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آذرماه ۴/ ۳۵میلی‌متر بارش دریافت کرده‌‌‌اند و این در حالی است که میزان بارش‌‌‌های آن در دوره بلندمدت ۵۴ساله ۳/ ۵۹میلی‌متر بوده است. سال گذشته حوضه‌‌‌های آبریز یادشده در مدت مشابه ۷/ ۳۸میلی‌متر بارش دریافت کرده بودند که اختلاف ۳/ ۳میلی‌متری را نشان می‌دهد. حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آذرماه ۳/ ۷۵میلی‌متر بارش دریافت کرده که بالاترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز اصلی به شمار می‌رود.

میزان بارش‌‌‌های این حوضه در دوره بلندمدت ۱۲۶میلی‌متر بوده است که ۷/ ۵۰میلی‌متر کاهش دارد. در مدت مشابه سال گذشته حوضه آبریز دریای خزر ۸/ ۹۸میلی‌متر بارش داشت که امسال ۵/ ۲۳میلی‌متر کاهش‌‌‌یافته است. میزان بارش‌‌‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰آذرماه ۶/ ۵۱میلی‌متر بوده، این در حالی است که در دوره بلندمدت این میزان ۸/ ۸۵میلی‌متر بوده که کاهش ۲/ ۳۴میلی‌متری را نشان می‌دهد. حوضه آبریز دریاچه ارومیه سال گذشته ۴/ ۸۴میلی‌متر در مدت مشابه بارش داشت که نسبت به امسال ۸/ ۳۲میلی‌متر کاهش‌‌‌یافته است. خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان هم از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آذرماه ۸/ ۵۰میلی‌متر بارش به خود دیده است که در مقایسه با بارش ۴/ ۹۴میلی‌متری دوره بلندمدت کاهش ۶/ ۴۳میلی‌متری دارد. در مدت مشابه پارسال حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان ۴/ ۵۳میلی‌متر بارش داشت که بارش‌‌‌های امسال ۷/ ۲میلی‌متر کاهش دارد.

حوضه آبریز قره‌قوم از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آذرماه ۲۱میلی‌متر بارش داشته و این در حالی است که میزان بارش‌‌‌های این حوضه آبریز در دوره بلندمدت ۴/ ۳۸میلی‌متر بوده که اختلاف ۴/ ۱۷میلی‌متری دارد. میزان بارش‌‌‌های این حوضه آبریز در مدت مشابه سال آبی پارسال ۸/ ۱۳میلی‌متر بوده که رشد ۳/ ۷میلی‌متری داشته است. حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی نیز از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آذرماه ۴/ ۱۴میلی‌متر بارش داشته که در مقایسه با بارش ۹/ ۳۰میلی‌متری دوره بلندمدت ۵/ ۱۶میلی‌متر کاهش دارد. پارسال هم این حوضه آبریز در مدت مشابه ۷/ ۱۹میلی‌متر بارش داشته که در مقایسه با امسال ۳/ ۵میلی‌متر کاهش نشان می‌دهد. حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آذرماه با دریافت ۲/ ۴میلی‌متر پایین‌‌‌ترین میزان بارش را در بین حوضه‌‌‌های آبریز داشته و درعین‌‌‌حال نسبت به دوره بلندمدت که ۲/ ۱۷میلی‌متر بوده، کاهش ۱۳میلی‌متری داشته است.