وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم نسبت به متوسط پنج‌سال اخیر، در بیشتر مناطق کشور تغییر محسوسی نخواهد داشت. البته وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم نسبت به هفته گذشته در بیشتر مناطق کشور کاهشی خواهد بود. با این حال، شاهد رسمی وزارت نیرو از میزان بارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جوی کشور در سال آبی ۱۴۰۱ به‌‌‌خوبی اثر تغییرات اقلیمی بر افت بارندگی در ایران نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‌دهد. ایران در سال آبی منتهی به خرداد ۱۴۰۱ پذیرای بیش از ۲۹۹میلیون مترمکعب بارندگی بوده اما تا ابتدای تیرماه امسال چیزی معادل ۲۵میلیارد و ۸۵۰میلیون مترمکعب از آن پشت سدهای کشور جمع شده است. تنگنای آبی در کشور به حدی است که بیش از یک‌‌‌پنجم کل بارندگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از دست رفته و در دوره زمانی مهرماه ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱، بیش از ۲۱درصد از کل میزان خروج آب از سدهای کشور کاسته شده است. با این حال قرار است در دو هفته آینده میزان تبخیرهای کشور کاهش یابد اما این خبر خوب هم قرار نیست تنگنای آبی کشور را رفع کند. تبخیر آب در حوضه‌‌‌های آبریز کشور یکی از مهم‌ترین مسائل در به‌‌‌وجودآمدن کم‌‌‌آبی یا پرآبی است، به‌‌‌طوری‌که هرچه میزان تبخیر بیشتر باشد وضعیت تامین آب هم مشکلات بیشتری خواهد داشت.

پیش‌بینی اختلاف متوسط هفتگی پتانسیل تبخیر روزانه برای این هفته

بر پایه این گزارش، اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۲۹ مهر نسبت به هفته گذشته منفی ۳/ ۰ میلی‌متر است، در حالی که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر ۶/ ۰ میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۱/ ۰ میلی‌متر و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر ۳/ ۱میلی‌متر است. اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به ۲۹ مهر نسبت به هفته گذشته منفی ۷/ ۰ میلی‌متر است، همچنین این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی ۱/ ۰ میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز قره‌‌‌قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۷/ ۰ میلی‌متر و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج‌سال اخیر ۲/ ۰ میلی‌متر است. اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۲۹ مهرماه نسبت به هفته گذشته منفی ۴/ ۰ میلی‌متر و نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر ۲/ ۰ میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۹/ ۰ میلی‌متر و نسبت به دوره مشابه پنج‌سال اخیر منفی ۳/ ۰ میلی‌متر است.

متوسط هفتگی پتانسیل تبخیر روزانه در هفته آینده

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۶ آبان‌ماه نسبت به هفته گذشته منفی ۳/ ۱ میلی‌متر خواهد بود، در حالی که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیرمنفی ۱/ ۰ میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۵/ ۱ میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر ۴/ ۰ میلی‌متر خواهد بود. اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات‌مرکزی در هفته منتهی به ۶ آبان ماه نسبت به هفته گذشته منفی ۱/ ۱ میلی‌متر و نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر۲/ ۰ میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز قره‌‌‌قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۴/ ۱ میلی‌متر و نسبت به دوره مشابه پنج‌سال اخیر منفی ۱/ ۰ میلی‌متر خواهد بود. اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۶ آبان ماه نسبت به هفته گذشته منفی ۸/ ۰ میلی‌متر است، در حالی که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر ۴/ ۰ میلی‌متر است. این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۱/ ۱میلی‌متر  و نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر ۲/ ۰ میلی‌متر خواهد بود.