به گزارش «شاتا»، مدیر پژوهش سازمان زمین‌‌‌شناسی و اکتشافات‌‌‌ معدنی کشور گفت: یکی از نخستین مطالعات فنی و علمی سازمان زمین‌‌‌شناسی و اکتشافات ‌‌‌معدنی کشور درباره ژئوپارک‌‌‌ها در جزیره قشم بوده که هم‌اکنون در فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو قرار دارد.

نازنین بدری، یادآوری کرد: در دو منطقه طبس و ارس نیز فعالیت‌‌‌های راه‌‌‌اندازی ژئوپارک و انجام مطالعات تخصصی زمین‌‌‌شناختی و نظارت فنی بر این مطالعات در حال انجام است که پتانسیل‌‌‌یابی و معرفی اولیه آنها در فهرست ۳۰منطقه اولویت‌‌‌دار در کشور توسط سازمان زمین‌‌‌شناسی و اکتشافات‌‌‌ معدنی کشور صورت گرفته است.

به گفته این کارشناس زمین‎شناسی، علاوه بر معرفی و شناسایی ژئوسایت‌‌‌ها و میراث زمین‌‌‌شناختی، سایر الزامات فرآیند تاسیس ژئوپارک، شامل برنامه‌‌‌های مدیریتی، امور حفاظتی، تفسیر، برنامه‌‌‌های توسعه گردشگری و آموزش جامعه محلی مدارس است که پس از انجام این امور توسط دست‌اندرکاران ژئوپارک و مسوولان ذی‌‌‌ربط، پرونده این دو منطقه به یونسکو ارسال شده است.

مدیر پژوهش سازمان زمین‌‌‌شناسی و اکتشافات‌‌‌معدنی کشور گفت: برای اینکه منطقه‌ای به‌عنوان نامزد ژئوپارک مطرح شود، براساس ضوابط یونسکو در مرحله نخست، باید از لحاظ جاذبه‌‌‌ها، پدیده‌‌‌ها و سایت‌‌‌های زمین‌‌‌شناختی غنی باشد.