کمانی ادامه دارد: متوسط ظرفیت نیروگاهی جهان در بخش انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر ۳۰‌درصد است که در برخی کشورها به ۷۰ تا ۸۰‌درصد نیز می‌رسد و روند کلی جهان رفتن به سمت تولید ۹۰‌درصد برق از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است. برخی کشورها تا سال ۲۰۳۰، برخی تا ۲۰۴۰ و برخی نیز تا سال ۲۰۵۰ اتمام استفاده از سوخت‌‌‌های فسیلی را اعلام می‌کنند.

وی افزود: وضعیت جهانی در مقایسه با کشورمان نشان‌‌‌دهنده آن است که ما نیز باید تلاش بیشتری برای استفاده از این نوع انرژی‌‌‌ها به کار ببندیم؛ زیرا دیگر نمی‌‌‌توان تنها به انرژی‌‌‌های فسیلی برای تامین برق متکی بود.

رئیس سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری برق ایران، ارزان و فراوان بودن سوخت‌‌‌های فسیلی را یکی از عوامل موردتوجه قرار نگرفتن استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: با وجود فراوانی سوخت گاز نیروگاه‌‌‌های ما در زمستان با مشکل روبه‌رو شده و تامین برق با مشکل روبه‌رو خواهد شد و علاوه بر آن آلودگی زیادی به همراه دارند.

کمانی گفت: دیگر نمی‌‌‌توان با تکیه صرف به سوخت‌‌‌های فسیلی برق تامین کرد و براین اساس دولت سیزدهم و وزیر نیرو تلاش خود را برای به‌‌‌کارگیری انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر با اعلام احداث ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نشان دادند.

وی از شناسایی یک‌‌‌صد‌هزار مگاوات ظرفیت در زمینه انرژی خورشیدی و ۴۰‌هزار مگاوات در زمینه انرژی بادی در کشور خبر داد که هنوز مورداستفاده قرار نگرفته است، سپس خاطرنشان کرد: ۱۰‌هزار مگاوات در مقابل این ظرفیت عظیم عدد چندان بزرگی نیست. معاون وزیر نیرو ادامه داد: دو اتفاق مهم در بخش هزینه‌‌‌های مرتبط با انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر رخ‌‌‌داده که استفاده از این نوع انرژی را مقرون به‌‌‌صرفه‌‌‌تر کرده است؛ از طرفی هزینه‌‌‌های تجهیزات موردنیاز آن رو به کاهش است. زمانی، تجهیزات موردنیاز برای تولید هر کیلووات ساعت برق حدود ۲‌هزار دلار هزینه بود، اما اکنون این رقم به ۶۰۰دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش یافته است.

کمانی اتفاق دوم را افزایش بهره‌‌‌وری تجهیزات عنوان کرد که زمان طولانی‌‌‌تری می‌‌‌توان از آنها استفاده کرد و گفت: بر این اساس اگر نرخ گاز با نرخ صادراتی آن مورد محاسبه قرار گیرد، استفاده از انرژی بادی و خورشیدی در رقابت با انرژی فسیلی مقرون‌به‌‌‌صرفه خواهد بود. رئیس سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری برق ایران ادامه داد: خرید تضمینی برق تولیدکنندگان انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر همچنان برای دارندگان مجوز و پروانه برقرار است و حمایت‌‌‌های لازم نیز از آنان انجام خواهد شد، اما این نوع تامین سرمایه برای احداث ۱۰‌هزار مگاوات جوابگو نیست، بنابراین به دنبال مدل جدیدی برای تامین سرمایه موردنیاز هستیم.

کمانی از اعلام فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذاران در این بخش خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۳۲‌هزار مگاوات درخواست دریافت شده و پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۵۰‌هزار مگاوات افزایش یابد.

وی ادامه داد: مسیر تازه‌‌‌ای که در نظر گرفته شده، استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و استفاده از تهاتر سوخت صرفه‌‌‌جویی شده است که کمک بسیار خوبی به سرمایه‌گذاران خواهد بود و اکنون در حال پیگیری مجوزها و آیین‌‌‌نامه‌‌‌های لازم هستیم تا اجرایی شود. به این ترتیب سود سرمایه‌گذاری طی مدت سه تا چهار سال برخواهد گشت و حدود شش تا هفت سال نیز تعهد تامین برق وجود دارد.

معاون وزیر نیرو افزود: از آن تاریخ به بعد به مدت ۲۰سال سرمایه‌گذار می‌‌‌تواند برق تولیدی خود را عرضه کند. به‌‌‌عبارت‌‌‌دیگر ما تعهد خرید تضمینی نداریم و خریدوفروش در بازار انجام می‌شود. وی درباره اجازه صادرات برق توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انرژی تجدیدپذیر گفت: یکی از راه‌‌‌های تشویقی برای ورود سرمایه‌گذاران به این بخش صادرات برق است، به همین دلیل اکنون در حال تدوین آیین‌‌‌نامه آن هستیم تا تولیدکنندگان بتوانند بخشی از توان تولیدی خود را صادر کنند.