به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تقاضای بیش از حد در روز اول و به تبع آن روز دوم، مقداری خستگی در شبکه ایجاد شده، چون توزیع در شبکه اصلی اتفاق افتاده است، اما شبکه اصلی مثل فروشگاه زنجیره‌‌‌ای هنوز توزیع را به شبکه فرعی خود نداشت.

وی اضافه کرد: در برخی از اینها هم توزیع انجام شده، اما در قفسه‌های برخی مناطق ظاهر نشده است؛ هرچند بازدید میادین نشان می‌دهد که موجودی کالا در فروشگاه‌ها به اندازه نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۳هزار تن روغن را وارد بازار می‌کنیم، گفت: فرآیند تولید از توزیع متفاوت است؛ به‌ویژه در فروش که فضای روانی هم هست. بالاخره وقتی اتفاقاتی رقم می‌خورد و قفسه‌ها خالی می‌شوند، بلافاصله باید پر شوند و شبکه توزیع باید کالا را از کارخانه یا انبارهای اصلی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتقال دهد.

قربانی افزود: روزهای اول در هر جراحی بزرگ شاید کمی ناهماهنگی وجود داشته باشد، ولی با جلسات مشترکی که با وزارت صمت داشتیم، این روند رو به بهبود است و امیدواریم خیلی زود عملیات هماهنگی به صد برسد و عملا مصرف‌کنندگان دچار زحمت نشوند و آن چیزی که در روز اول و تا حدی در روز دوم اتفاق افتاده است، دیگر تکرار نشود.

وی گفت: براساس اطلاعات موثق، روزانه ۳‌هزار تن روغن، ۷‌هزار و ۶۰۰تن مرغ، ۱۵۰۰تن مرغ منجمد، حدود ۳۰تن شیر، حدود ۳‌هزار تن تخم‌مرغ، ۳۱۰تن گوشت قرمز و ۶۰تن شکر توزیع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی افزود: این فرآیندی بوده که سال‌ها انجام شده است، اما زمانی که تقاضا در مقطعی از زمان به اوج خود می‌رسد، در شبکه تولید، لجستیک و شرایط حمل‌ونقل، کمی وقفه ایجاد می‌شود. قربانی گفت: فرآیند قیمت‌گذاری هم مهم است؛ یعنی زمانی که قیمت را اعلام کردیم، کارخانه باید قیمت جدید را حک کند، جت پرینتش را عوض کند که زمان می‌برد.

وی افزود: با توجه به اعلام مصوبه‌ای مبنی بر اینکه همه محصولاتی که با قیمت قدیم هستند با قیمت جدید عرضه شوند، مشکل قیمت‌گذاری حل شد. قربانی با اشاره به اینکه باید تقاضا را کنترل کنیم و عرضه زیاد شود و دوقیمتی در بازار نباشد، اضافه کرد: در واقع هدف آزادسازی این بود که مصرف‌کننده با قیمت واحد محصول خود را خریداری کند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه احتکار هم موجب کمبود موقت یا مقطعی روغن شد، گفت: مثلا در یکی از استان‌ها ۲۵تن روغن جامد و ۶۳۱تن روغن مایع احتکار شده بود که خوشبختانه کشف شده است. قربانی افزود: در یکی از استان‌ها نیز ۷۱تن قاچاق و ۱۰تن آرد و ۱۹تن گندم احتکار شد. وی اضافه کرد: دولت و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت تلاش می‌کنند مردم به زحمت نیفتند و نارضایتی ایجاد نشود، اما برخی افراد در بازار اختلال ایجاد می‌کنند. قربانی با تاکید بر اینکه در کشور هیچ مشکلی در تامین کالا نداریم، افزود: پیش از اجرای برنامه و طرح آزادسازی، تمهیدات لازم را اندیشیدیم تا ذخایر راهبردی را بالای ۷۰ و ۱۰۰ داشته باشیم و در فرآیند اجرای طرح دچار مشکل نشویم. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مردم به خاطر اختلالی که در روز اول اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها رخ داد، عذرخواهی می‌کنیم. همچنین انتظار داریم اگر به خرید برخی از کالاها مثل روغن نیاز ندارند، حداقل یک تا دو روز این فرآیند خرید را به تاخیر بیندازند تا شبکه تولید، انتقال و توزیع و فروش، آمادگی داشته باشند و کالاها را به سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد انتقال دهند.

قربانی افزود: نظام عرضه و تقاضا کارکرد خود را خواهد داشت و ممکن است در روزهای آینده قیمت کالاهایی مثل مرغ، تخم‌مرغ و شیر که فاسد شدنی محسوب می‌شوند، کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: تشکل‌ها و تولیدکننده‌ها هیچ نگرانی نداشته باشند، زیرا شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد می‌شود و خرید را انجام می‌دهد تا تولیدکننده مطمئن، تولید خود را داشته باشد، هم ذخیره خواهیم داشت و هم صادرات انجام خواهیم داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آزادسازی شرایطی را فراهم کرده است تا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده سود ببرند.