به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا شاه‌‌‌میرزایی در پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌‌‌های ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی این وزارتخانه، یادآور شد: به اجرای فرآیند دریافت کد رهگیری توسط توزیع‌‌‌کنندگانی که به‌‌‌صورت سازمان‌‌‌یافته عمل می‌کنند (تولیدکنندگان بزرگ لوازم‌‌‌یدکی، خودروسازان یا فروشگاه‌‌‌های اینترنتی) کمک می‌‌‌کنیم و مجوزهای لازم را برای موضوعاتی مانند خدمات پس از فروش، گارانتی و... به آنها می‌‌‌دهیم.

شاه‌‌‌میرزایی تصریح‌‌‌کرد: از سرمایه‌گذاری برای توزیع قطعات و زنجیره کردن خدمات تعمیرکاران حمایت می‌‌‌کنیم؛ زیرا این کار به جلوگیری از کالای قاچاق و تقلبی کمک می‌کند.

شاه‌‌‌میرزایی با بیان اینکه مردم باید به قطعه‌سازان داخلی اعتماد کنند، تصریح‌‌‌ کرد: مردم باید نتایج مثبت کارها را احساس کنند تا بازار شاهد بهبود جایگاه لوازم‌‌‌یدکی ایرانی باشد و در این حوزه اطلاع‌‌‌رسانی بسیار مهم است.

در این نشست، معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: به دنبال ارزیابی و رتبه‌‌‌بندی تامین‌کنندگان داخلی هستیم و این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا بازار باید شفاف و پایدار باشد تا بتواند در مواجهه با تنش‌‌‌های احتمالی آینده، حفظ شود.

محمدمهدی برادران افزود: قطعه‌‌‌سازان باید بتوانند اعتماد مردم را به خود جلب کنند و مجموعه اقدامات انجام‌‌‌شده در افکار‌سنجی مردم خود را نشان دهد.

وی بیان کرد: احیای نمایندگی‌های خدمات پس از فروش لوازم‌‌‌یدکی خارجی نیز در دستور کار است. این موضوع در دفتر خدمات فنی و مهندسی در زیرمجموعه معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت، پیگیری می‌شود.

درخواست از اتحادیه‌‌‌ها برای ساماندهی اصناف بدون مجوز

معاون وزیر صمت، با بیان اینکه بیش از ۶‌هزار واحد صنفی بدون مجوز وجود دارد، اعلام‌‌‌کرد: این موضوع کار را برای نظارت بر این واحدها و قانونمند کردن بازار سخت کرده است، بنابراین اتحادیه‌‌‌ها با همراهی مدیریت شهری سریع‌‌‌تر برای ساماندهی مجموعه اصناف و واحدهای بدون مجوز وارد عمل شوند.

برادران تصریح‌‌‌کرد: در مراحل بعدی از شهرداری تهران و سایر کلان‌شهرها برای ساماندهی انبارها و واحدهای صنفی بدون مجوز و اطلاع‌‌‌رسانی لازم به شهروندان دعوت خواهیم کرد.

در این جلسه، گزارشی از پایش برنامه عملیاتی مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم‌‌‌یدکی خودرو و شیوه‌‌‌نامه مدیریت و نظارت بر کالای قاچاق لوازم‌‌‌یدکی در سطح عرضه ارائه شد. همچنین انجمن‌‌‌های تخصصی لوازم‌‌‌یدکی و باتری به ارائه آخرین گزارش‌‌‌های خود در این حوزه پرداختند و سازوکار نحوه امحای لوازم‌‌‌یدکی قاچاق و تقلبی با محوریت انجمن قطعه‌سازان و هماهنگی دستگاه قضایی موردبحث و تبادل‌‌‌نظر قرار گرفت.

پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌‌‌های ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی وزارت صمت با حضور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قائم‌‌‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، معاون تجارت و خدمات و معاون صنایع عمومی وزیر صمت، رئیس سازمان ملی استاندارد و نمایندگانی از ناجا برگزار شد.

چهار جلسه پیشین این سلسله‌نشست‌‌‌ها با همراهی نهادهای مختلف ازجمله قوه قضاییه، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان ملی استاندارد، گمرک، سپاه و... برگزار شده بود.