نشست کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران به ریاست فرشید شکرخدایی برگزار شد. در ابتدای این نشست اخبار روز حوزه محیط‌زیست، آب و توسعه پایدار بررسی شد. شکرخدایی درباره مدل‌‌‌های صرفه‌‌‌جویی انرژی در ساختمان‌‌‌ها گفت: سرانه مصرف انرژی، تولید انرژی خورشیدی، هدررفت انرژی و بازیافت از مواردی هستند که در اتاق‌‌‌های سبز مورد توجه قرار می‌گیرند. این اتاق‌‌‌ها گواهی تایید می‌‌‌گیرند؛ ولی در ایران گواهی ارائه‌شده بین‌المللی نیست و ممکن است در دنیا هم رویه واحدی برای اتاق‌‌‌های سبز وجود نداشته باشد.

وی افزود: البته درباره IOT یا اینترنت‌اشیا شاید در ساختمان‌‌‌ها توجهی به گواهی نشده است. اتاق تهران در این حوزه به دنیال مدل‌سازی است و به نظر می‌رسد باید ساختمان از ابتدا بر پایه اتاق سبز ساخته شود.

در ادامه این نشست، نایب‌‌‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران گفت: سال گذشته درباره فرآیندهای مجوزدهی گفت‌‌‌وگوهایی داشتیم و قرار است در این زمینه مطالعاتی انجام شود. اولین مطالعه انجام‌شده به فرآیند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‌‌‌ها مربوط می‌شود؛ اینکه چه تعارض منافعی وجود دارد و باید چگونه آن را اصلاح کرد.

حسن فروزان‌‌‌فرد، ادامه داد: گزارش دوم درباره بررسی جایگاه نهادهای مالی بود؛ اینکه چگونه می‌‌‌تواند اثرات زیست‌محیطی را جبران کند؛ در دنیا چگونه کار می‌کند و نحوه هزینه منابع آنها چگونه است. البته نمونه این را در قوانین داخلی داریم و باید می‌‌‌دیدیم که در دنیا از صندوق‌ها چگونه استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: محور سوم بیمه مسوولیت اجتماعی بود که در آن مفهوم خسارت مورد توجه بود. البته صندوق‌ها برای جبران خسارت زیست‌محیطی طراحی نشده‌اند. می‌‌‌توانیم در این زمینه پیشنهادهایی را ارائه کنیم تا در مدل‌‌‌های دیگر از این پیشنهادها هم استفاده شود. البته این گزارش به صورت رسمی ارائه خواهد شد.

فروزان‌‌‌فرد در ادامه افزود: وجود نا‌هماهنگی‌‌‌ در صدور مجوز باعث سردرگمی‌‌‌ شده است.

در این نشست همچنین عنوان شد که کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران با همکاری کمیسیون انرژی اتاق ایران، سلسله نشست‌‌‌های آموزشی را در حوزه حفاظت از اقلیم برگزار می‌کند. تدوین و بررسی نقشه انرژی کشور و موضوع خودروهای فرسوده از دیگر مواردی است که در دستور کار این دو کمیسیون قرار دارد و در قالب اوراق نفتی بررسی خواهد شد.

شکرخدایی نیز عنوان کرد که قرار است با همکاری کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران، کمیته مشترکی تشکیل شود تا در آن برخی موضوع‌‌‌های مشترک آب و محیط‌زیستی بررسی شوند.