‌سید زمان حسینی‌ در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در خصوص جزئیات احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه توسط بخش صنایع اظهار کرد: در ۱۹ مهر امسال تفاهم‌نامه احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید از طریق صنایع بین وزارتخانه نیرو و صمت مبادله شد. سرمایه‌گذاری این بخش توسط سرمایه‌گذاران صنعتی و معدنی کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه صنایع معدنی شامل صنایع تولید فولاد، مس و آلومینیوم است، اضافه کرد: طرح احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی در ۱۴ پروژه و با هدف تامین برق پایدار و مستمر برای این صنایع معدنی است، به عبارت دیگر صنایع بتوانند خودشان برق موردنیاز خود را تامین کنند.

مجری طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع با اشاره به پیش‌بینی احداث ۱۴ پروژه در ۱۵ استان کشور، اظهار کرد: این پروژه‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، مرکزی و هرمزگان احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای احداث نیروگاه سه مرحله پیشبرد، عملیات اجرایی و تست و سنکرون وجود دارد، افزود: مرحله اول قسمت پیشبرد بوده که یک مرحله مقدماتی و مطالعاتی است به عبارتی دیگر در این قسمت احداث نیروگاه از نظر محیط زیست، سوخت، گاز، زمین، آب و سایر مشخصات فنی بررسی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه با توجه به تاکید وزیر نیرو و اهمیت بالای موضوع تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر بعد از گذشت ۵۰ روز از امضای تفاهم‌نامه در دوره پیشبرد برای هر ۱۴ پروژه حدود ۳۷ درصد پیشرفت داشتیم که این رقم در بحث احداث نیروگاه، در مقایسه با گذشته دارای پیشرفت چشمگیری است.

وی در خصوص استقبال صنایع از این طرح با اشاره به اینکه ۱۴پروژه در مرحله پیشبرد قرار دارد، گفت: با توجه به پشتیبانی‌هایی که از سوی وزارتخانه‌های نیرو و صمت شده، صنایع معدنی استقبال خوبی از طرح احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات کرده‌اند.  مجری طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع اظهار کرد: با آمادگی برخی شرکت‌های صنعتی و معدنی همچنین با انجام برخی اقدامات موازی همزمان با دوره پیشبرد حدود ۶ هزار مگاوات نیروگاه در آستانه انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی است.

به گفته وی، مسوول نظارت بر اجرا و پیگیری امور این تفاهم‌نامه از سوی وزارت صمت شرکت ایمیدرو و از سوی وزارت نیرو شرکت توانیر است. حسینی همچنین با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری صنایع اظهار کرد: برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع حدود ۵ میلیارد یورو معادل حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.