به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: پیرو بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای اصلاح تعرفه‌‌‌های مشترکان خانگی، مراحل کارشناسی طرحی به پایان رسیده است که در صورت تصویب آن در هیات دولت، با کاهش یارانه برق پرداختی به این دسته از مشترکان، نرخ برق مصرفی مشترکان پرمصرف با قیمت تمام‌شده محاسبه خواهد شد.

وی اظهار کرد: رفتار مصرفی مشترکان پرمصرف به گونه‌‌‌ای است که گاه بین ۱۵ تا ۲۰برابر مشترکان کم‌مصرف، از برق استفاده می‌کنند. رجبی‌مشهدی با اشاره به بررسی‌‌‌های صورت‌گرفته درباره آثار منفی این روند مصرفی خاطرنشان کرد: بررسی‌‌‌ها نشانگر آن است که اگر این مشترکان در پیک تابستان امسال مصرف خود را مدیریت می‌‌‌کردند، دچار خاموشی نمی‌‌‌شدیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با تقسیم مشترکان به سه گروه کم‌مصرف یا خوش‌مصرف، پرمصرف و بسیار پرمصرف افزود: از بین ۳۰میلیون مشترک خانگی، ۸۵درصد یعنی حدود ۲۵میلیون مشترک در رده کم‌مصرف و خوش‌مصرف قرار می‌‌‌گیرند که قبض برق آنها به طور میانگین کمتر از ۳۰هزار تومان است. سخنگوی صنعت برق، تعداد مشترکان پرمصرف را حدود ۵میلیون مشترک عنوان کرد و افزود: از این بین حدود ۸۵۰هزار مشترک بسیار پرمصرف هستند که بیش از دوبرابر الگو برق مصرف می‌کنند.

رجبی‌مشهدی گفت: بر اساس طرحی که در حال بررسی کارشناسی است، هزینه برق مصرفی مشترکان بسیار پرمصرف با نرخ تمام‌شده و غیریارانه‌‌‌ای محاسبه خواهد شد که جزئیات آن پس از تصویب در هیات‌وزیران اطلاع‌‌‌رسانی خواهد شد.

وی با دعوت از همه مشترکان برای مدیریت در مصارف خود، افزود: این طرح نیز که در صورت تصویب از سوی هیات‌دولت اجرایی خواهد شد، در راستای تحقق عدالت و تغییر رفتار مصرفی مشترکان است؛ چرا که مشترکان پرمصرف در حال حاضر با مصرف بیشتر، از یارانه بیشتری بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران یکی از راهکارهای کنترل رفتار مشترکان بسیار پرمصرف را به‌کارگیری کنتورهای هوشمند عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه نصب ۵میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف برنامه‌‌‌ریزی شده است که امیدواریم با اجرای آن، این برنامه نیز در پیک تابستان سال ۱۴۰۱ مورد استفاده قرار گیرد.