در واقع باید نگاه ما همسو با این افق تنظیم شود. ایران به‌عنوان کشوری در حال توسعه که مصرف‌کننده تولیدات فولادی خارجی است، باید به‌نحوی از تولیدات خود در صنعت فولاد استفاده کند که این موضوع در خدمت توسعه صنعتی کشور قرار گیرد. مصرف فولاد و سیمان پیش‌نیازهای ایجاد هر جامعه صنعتی است. جای خوشحالی دارد که ایران در هردو صنعت وضعیت مناسبی دارد و زمینه کافی برای توسعه صنعتی را از این جنبه مهیا کرده است. از این زاویه تحلیل عرضه و تقاضای فولاد در بازار داخلی و نیز بازارهای صادراتی حائز اهمیت است.

از آنجا که تولید سالانه کشور با رشدی مناسب در سطح ۳۱ میلیون تن قرار دارد، بررسی میزان نیاز بازار داخلی به فولاد یک گزاره حیاتی برای فهم آتیه صنعت فولاد است. بررسی‌ها از نیاز ۱۸میلیون تنی بازار داخلی به فولاد حکایت دارد. این مربوط به همه مقاطع فولادی است. از آن سو ما در همه بخش‌ها با مازاد تولید روبه‌رو هستیم. اگر عینک توسعه اقتصادی روی چشم ما باشد و تلاش کنیم رشد اقتصادی سالانه ۸درصد را برای تداوم رقابت با بازیگران منطقه‌ای در کشور محقق سازیم، باید به این مازاد تولید توجه داشته باشیم. این موضوع البته باید با لحاظ کردن افق چشم‌انداز ۲۰۳۵ صورت گیرد.

با عنایت به کمرنگ شدن پاندمی و تاثیر سوء آن بر تولید و مصرف در جهان، باید آینده را ترسیم و به آن توجه کنیم. البته باید به یک سوال نیز پاسخ دهیم. اینکه ما چه سهمی از تامین نیاز بازارهای جهانی را برعهده می‌گیریم؟ از آنجا که تامین مواد اولیه تولید فولاد برای تامین تقاضای داخلی و خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار است، توجه به پیش‌نیازهای تولید فولاد در افق ۲۰۳۵ و حتی ۲۰۵۰ ضروری است. در واقع حیاتی است بدانیم با توجه به رشد تقاضا برای فولاد، صنایع سنگ‌آهن چگونه خود را طی ۱۵ و ۳۰ سال آینده با شرایط جدید تطبیق می‌دهند؟ در دوره کوتاه‌مدت یعنی ۴ تا ۵سال آینده هم لازم است مواد اولیه موردنیاز این بخش به دقت تامین شود. از آنجا که شرایط اقتصادی کشور از نظر درآمدهای ارزی ناپایدار است، لازم است به حضور در بازارهای هدف صادرات فولاد دقتی دوچندان داشته باشیم تا وضعیت خود را تثبیت کنیم. طراحی سیاست فولادی با لحاظ افزایش پیوسته تولید موضوعی است که برای تثبیت افق‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صنعت فولاد و سنگ‌آهن کشور حیاتی است. توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد و سنگ‌آهن به‌ویژه در بخش مقاطع تخت می‌تواند یکی از مواردی باشد که جایگاه کشور را در زمینه تحقق اهداف کلان تثبیت کند.

یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران چهارم تا ششم اسفندماه‌ به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود. «بررسی عرضه و فروش داخلی (بورس‌کالا) و قیمت‌گذاری محصولات فولادی»، «توسعه فناوری، ارتقای بهره‌وری، تحول دیجیتال و نسل چهارم انقلاب صنعتی در صنعت فولاد»، «توازن پایدار تولید، تعامل سازنده، میزان سرمایه‌گذاری و سهم سود ارکان چرخه تولید فولاد»، «بازنگری، تدوین استراتژی و به‌‌روزآوری طرح جامع فولاد»، «ارتباط دوسویه بازار سرمایه و ارکان چرخه فولاد، فرصت‌ها و تهدیدها»، «توسعه اکتشاف و راه‌اندازی معادن راکد سنگ‌آهن و زغال‌سنگ» و «مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی حوزه فولاد» هفت محور اصلی همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های۶- ۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به سایت events.den.ir مراجعه کنند.