برات قبادیان در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه توضیح داد: اجرای طرح توانمند‌سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (طرح ملی) که با موفقیت همراه شد، به‌عنوان دیگر آثار عملکرد سال گذشته به حساب می‌آید. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، عموم شاخص‌های پژوهشی و توسعه فناوری حوزه صنعت، معدن و تجارت را در سال ۹۸، افزایشی و توام با رشد مناسب معرفی کرد.

قبادیان با اشاره به دریافت مجوز برای جذب ۲۰۰ نفر سرباز در سال جهش تولید در صنایع بزرگ کشور افزود: سال ۹۹ پروژه طراحی و استقرار مدل چرخه مدیریت بهره‌وری برای حداقل ۲۰ واحد صنعتی بزرگ در دستور کار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست گفت: سال ۹۸ حجم تجارت ایران بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار بود و حدود ۱۳۴ میلیون تن صادرات کالا از کشورمان انجام شد و شاخص وزنی صادرات کشور در سال گذشته نیز ۱۴ درصد افزایش یافت. وی یادآور شد: سال گذشته در حوزه تجارت خارجی با توجه به الگوی «رونق تولید» به اهداف تعریف‌شده، دست یافتیم.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده و اولویت‌گذاری در افزایش صادرات به کشورهای همسایه، بیش از ۶۰ درصد از صادرات ایران را این کشورها به خود اختصاص داده‌اند و این رویکرد در سال ۹۹ نیز تداوم خواهد داشت. زادبوم تصریح کرد: پارسال صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به لحاظ شاخص ارزشی بیش از ۷۵ درصد، کشورهای عضو اکو ۵/ ۲۴ درصد و کشورهای عضو سی‌آی‌اس ۲۲ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: عمده واردات کالایی ایران در سال ۹۸ شامل کالاهای اساسی، واسطه‌ای، تجهیزات و ماشین‌آلات بوده است.

وی افزود: ترویج برند و برگزاری جشنواره برند در چارچوب توسعه صادرات کالا و خدمات و همچنین توسعه زیرساخت‌های صادراتی لازم برای افزایش صادرات در کشور در سال جهش تولید با جدیت دنبال خواهد شد و برگزاری میزهای کالایی و میزهای کشوری در سطح کشور و میزهای تخصصی اصناف و دانش‌بنیان که از سال ۹۸ عملیاتی شده‌اند، امسال نیز در دستور کار است.