«رضا رحمانی» در گردهمایی روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور با اعلام اینکه در اصل، صادرات را بخش خصوصی انجام می دهند، افزود: ما فقط باید بستر را فراهم کنیم و اولویت و اساس کار ما در صادرات ۱۵ کشور همسایه است.

وزیر صنعت یادآوری‌کرد: باید به توان و تجربه بخش خصوصی و تشکل‌ها اعتماد کرده و این بخش‌ها را بیش از پیش تقویت کنیم.

وی بیان‌داشت: افزایش رایزنان بازرگانی مستقر در کشورهای هدف صادراتی باید مدنظر واقع شود و ضرورت دارد بخش بازرگانی و سازمان توسعه تجارت پیگیری کنند.

رحمانی تاکید کرد: تامین مایحتاج و معیشت مردم در اولویت بوده و مهم این است که صادرات باید از مازاد تولید صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی انجام شود.

وی گفت: سیاست وزارتخانه این است که هر کالایی امکان ساخت داخل دارد، جلوی واردات آن گرفته شود یا با اعمال تعرفه واردات آن محدود شود.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: مرزنشینی در توسعه صادرات و تجارت کشور باید به عنوان موهبت و فرصت مورد توجه قرار گیرد.

وی قاچاق را از نظر قانونی و شرعی ممنوع برشمرد و اظهار داشت: قاچاق به تولید کشور آسیب جدی وارد می‌کند و با وجود کاهش آمار قاچاق ضرورت دارد در این خصوص بیش از پیش توجه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از شرایط سخت‌تر از این هم با تکیه بر ظرفیت‌های موجود می‌توان عبور کرد و هر مدیری این‌گونه فکر نکند مدیری جهادی نیست و باید کنار برود.

مشکلی در تامین گندم نداریم

رحمانی در خصوص گندم نیز گفت: از امروز تا فصل برداشت بعدی گندم داریم، مشکلی در تامین گندم نداشته و ذخیره سازی در انبارها بر اساس یک تکلیف قانونی انجام می‌شود.

مبارزه با رانت و فساد

وی در بخش دیگری از این گردهمایی افزود: امسال یکی از اولویت‌های ما مبارزه با رانت و فساد است، در این زمینه کارهای اساسی را شروع کردیم و مدیران باید در برخورد با این مسایل جدی بوده و با خاطیان برخورد کنند.

رحمانی درخصوص پیگیری اهداف برنامه ساخت داخل نیز گفت: موارد داخلی سازی شده در سامانه طراحی شده ثبت می‌شوند و نیازی به استعلام از وزارتخانه نیست.

وی ادامه داد: کتاب تعرفه در حال اصلاح است و بهترین فرصت برای ارایه نظرات بخش خصوصی و سازمان های استانی است.

وی در خصوص جذب نیرو در این وزارتخانه هم بیان کرد: جذب نیرو باید فقط با مجوز انجام شود، زیرا ضوابطی دارد که اگر کسی از این قانون تخطی کند خود باید پاسخگو باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.