داده‌ها و آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در ۱۰ماه منتهی به دی امسال، در مجموع به ۱۹ هزار و ۹۱۱ فقره درخواست در قالب طرح رونق تولید، تسهیلات ارزان پرداخت شده است. مطابق ارزیابی‌ها مجموع رقم تسهیلات پرداختی به متقاضیان از ابتدای سال ۹۸ تا پایان دی‌ماه، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است. علاوه بر طرح رونق تولید برای سال جاری، اعطای تسهیلات با هدف تولید و اشتغال (موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸) نیز در دستور کار متولیان و سیاست‌گذاران صنعت کشور قرار گرفته است. این طرح برای اولین بار در سال جاری به مرحله اجرا گذاشته شد. براساس جزئیات اعلام‌شده، برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت و معدن حدود ۲۰هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل موضوع بند تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.

براساس داده‌های اعلام‌شده از ابتدای اسفند سال ۹۷ تا پایان دی‌‌ماه امسال، در مجموع ۵ هزار و ۱۱ درخواست از سوی استان‌ها برای دریافت تسهیلات تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) ثبت شده است که از این تعداد در مجموع ۲ هزار و ۱۲۵ درخواست به‌منظور دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد از این تعداد درخواست ثبت‌شده در بانک‌ها، تسهیلات فقط برای ۴۲۳ مورد پرداخت شده است. این در حالی است که تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی از مهم‌ترین برنامه‌های تبصره ۱۸ برای سال جاری به‌شمار می‌رود.

با توجه به داده‌های اعلام‌شده از سوی وزارت صمت، استان‌‌های «آذربایجان شرقی»، «آذربایجان غربی»، «اردبیل»، «اصفهان»، «البرز»، «ایلام»، «بوشهر»، «چهارمحال و بختیاری»، «خراسان جنوبی»، «خراسان رضوی»، «خوزستان»، «زنجان»، «سمنان»، «سیستان و بلوچستان»، «تهران»، «فارس»، «قزوین»، «قم»، «کردستان»، «کرمان»، «جنوب کرمان» «کرمانشاه»، «کهکیلویه و بویر‌احمد»، «گلستان»، «گیلان»، «لرستان»، «مرکزی»، «هرمزگان»، «همدان»، «مازندران» و «یزد» استان‌هایی بوده‌اند که توانسته‌اند به این تسهیلات دسترسی پیدا کنند. در این میان تنها استان «خراسان شمالی» نتوانسته‌ از تسهیلات تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) استفاده کنند. اما کدام استان‌ها توانسته‌اند در صدر لیست تسهیلات‌گیرنده‌ها قرار گیرند. مطابق ارزیابی‌ها استان‌های «اصفهان و البرز»، «سمنان»، «زنجان»، «تهران و قم» و «یزد» به‌ترتیب بیشترین تعداد تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در استان‌های «اصفهان» و «البرز» هر کدام ۳۵ فقره درخواست ثبت شده است. سهم تسهیلات پرداختی تولید و اشتغال به استان «سمنان» نیز برابر با ۲۰۶۹ میلیارد ریال بوده که به ۳۰ فقره درخواست اختصاص یافته است. اما برای استان «زنجان» هم ۱۱۸۹ میلیارد ریال تسهیلات برای ۲۹ فقره درخواست پرداخت شده است. استان «تهران و قم» هم هر کدام با ۲۵ فقره درخواست در مجموع ۳۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرد‌ه‌اند. همچنین برای استان «یزد» برای ۲۳فقره درخواست، ۱۰۵۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال و تولید (تبصره ۱۸) پرداخت شده است.

جزئیات طرح رونق

در قالب طرح رونق تولید نیز تا پایان دی سال‌جاری در مجموع حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این میزان تسهیلات برای ۱۹ هزار و ۹۱۱ فقره درخواست بوده است. براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای سال جاری رقم ۳۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای صنایع در قالب طرح رونق تولید در نظر گرفته شده است. نحوه توزیع این وام‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، همچنین تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی است. در دستورالعمل اعلامی از سوی صمت، پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده مشمول بنگاه‌هایی می‌شد که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، مالی و اقتصادی باشد. همچنین دریافت تسهیلات براساس دستورالعمل پیش‌بینی شده مشمول محصولاتی می‌شد که در بازار فروش قابل‌قبولی داشته باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند. از سوی دیگر، تسهیلات مذکور مشمول بنگاه‌هایی می‌شد که تولید آنها به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شده باشد یا فعالیت آنها به کمتر از ظرفیت اسمی رسیده باشد.  کارنامه پرداخت تسهیلات از طریق طرح رونق تولید نشان‌دهنده آن است که از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه امسال در مجموع ۱۹ هزار و ۹۱۱ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که بخشی از این متقاضیان از طریق فرآیند رونق (ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب) یا مراجعه مستقیم به بانک خواستار دریافت تسهیلات شده‌اند.

آمار اعلام شده بیانگر آن است که بیشترین پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید مربوط به درخواست‌ استان‌های «مرکزی»، «مازندران»، «گیلان»، «خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی» و «تهران» است. با توجه به داده‌های اعلام‌شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲ هزار و ۹۵ متقاضی در استان «سمنان» موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. تسهیلات پرداختی به این استان ۱۷۷۶۲ میلیارد ریال بوده است. در استان «مازندران» هم هزار و ۷۰۷ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. براساس آمار اعلام‌شده تسهیلات پرداختی به این استان در دوره زمانی مورد بررسی ۱۱۹۶۴ میلیارد ریال بوده است. تسهیلات پرداختی به استان «گیلان» به‌عنوان سومین استان در مدت زمان مورد بررسی ۱۱۹۵۳ میلیارد ریال بوده که این میزان تسهیلات به هزار و ۵۶۵فقره درخواست ثبت شده پرداخت شده است. مجموع تسهیلات پرداختی به استان‌های «خراسان جنوبی» و «آذربایجان شرقی» به‌ترتیب ۳۱۰۰ میلیارد ریال و ۱۶۰۵۶ میلیارد ریال بوده که این میزان تسهیلات برای هر کدام از استان‌ها به هزار و ۴۸۷ متقاضی پرداخت شده است. تسهیلات پرداختی به استان «تهران» هم برابر ۶۷۲۶۴ میلیارد ریال بوده که این میزان تسهیلات به هزار و ۴۲۷فقره درخواست پرداخت شده است.