محمدحاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا بازنگری سدها پایان یافت گفت: تقریبا تمام سدهای کشور مورد بازنگری قرار گرفت و تعیین تکلیف شد. او افزود: از ۱۰۶ طرح و سد، ۳۸ سد تخصیص آب آنها تعدیل شد و از کشاورزی به شرب و صنعت تبدیل شد. پس این تعداد سد از لحاظ ابعاد فنی تغییر کرد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین به افزایش دو برابری تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش

از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده است.

حاج‌رسولی‌ها افزود: پیش از این هر سال به‌طور متوسط حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده که این رقم و از ابتدای ۹۸ تاکنون با افزایش حدود چهار برابری به یک هزار ۴۰۰ کیلومتر رسیده است. او با اشاره به افزایش دو برابری تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها در سال ۹۸ ادامه داد: سالانه ۲هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور تعیین حریم و بستر شده که از ابتدای سال تاکنون این رقم به ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده و درصدد هستیم تا پایان امسال این عدد به حدود چهار هزار کیلومتر برسد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به افزایش ۸۳ درصدی آب خروجی از سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: امسال با تدابیر صورت گرفته شاهد شرایط بسیار مناسبی برای کشت پاییزه کشاورزان بوده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه از میان ۶۰۹ دشت کشور هم‌اکنون ۳۸۹ دشت دارای وضعیت بحرانی هستند، گفت: در حال حاضر میزان کسری مخازن آب‌ زیرزمینی به بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

بهره‌برداری از ۱۰ سد بزرگ تا پایان سال

وزیر نیرو هم روز گذشته از بهره‌برداری ۱۰ سد بزرگ در کشور تا پایان امسال خبر داد. به‌گزارش «ایرنا»، رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از سد ابیورد در شهرستان درگز گفت: تا پایان سال جاری در قالب ۲۲۷ طرح آب، برق و فاضلاب ۱۰ سد بزرگ نیز در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که سد زیبای ابیورد درگز  یکی از این سدها است. او افزود: در قالب پویش «الف.ب. ایران» افتتاح این تعداد طرح طی نیمسال دوم امسال برنامه‌ریزی شد که به خودمان و دنیا نشان دهیم طی نیمسال در حوزه آب و برق چه تحولی در جای جای کشور در حال شکل‌گیری است.

وزیر نیرو ادامه داد: در چارچوب این پویش، سه هزار مگاوات نیروگاه جدید در ۹ استان، ۲۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه‌خانه آب در شهرهای مختلف، آب‌رسانی به هزار و ۱۰۰ روستا و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ۳۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر نیرو گفت: ۸۶ طرح از مجموع ۲۲۷ طرح این پویش با حدود ۸۱ هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح شده است و بقیه در هفته‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد. او ادامه داد: در چارچوب پویش یاد شده ۱۳ طرح جدید هم با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در استان خراسان رضوی در حال افتتاح شدن است.

اردکانیان با بیان اینکه باید دستاوردهای خود را پاس بداریم و مردم حق لذت بردن از داشته‌های خود را داشته باشند افزود: ۴۰ سال قبل تنها چهار تصفیه‌خانه در کشور وجود داشت و هیچ شهری به‌طور کامل زیرپوشش تصفیه فاضلاب قرار نگرفته بود اما طی این مدت با وجود جنگ تحمیلی و تحریم‌ها و افزایش ۳/ ۲ برابری جمعیت کشور شمار تصفیه‌خانه‌ها به ۲۳۲ مورد رسیده است. او با بیان سایر پیشرفت‌های ۴۰ ساله کشور در حوزه آب، برق و نیرو اضافه کرد: چرا متناسب با دستاوردهایمان نتوانسته‌ایم سطح احساس رضایتمندی مردم را افزایش دهیم؟ شاید شیوه طرح مشکلات و مطالبات به اندازه کافی هنرمندانه نبوده که به افزایش سطح رضایتمندی مردم منجر نشده است.

وزیر نیرو همچنین در این مراسم به انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر وقوع بارش‌های سهمگین و سیل‌آسا طی هفته جاری در کشور اشاره و بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و پیش‌بینی‌هایی که از صحت بالایی برخوردار است تا اواخر هفته شاهد نزولات آسمانی در شمال غرب و شمال خواهیم بود که حجم آن خیلی زیاد نیست و امیدواریم این بارش‌ها تداوم داشته باشد و اعلام می‌کنم اخباری نظیر بارش‌های سهمگین که از سر ناآگاهی یا با هدف التهاب‌آفرینی در جامعه منتشر شده صحت ندارد.