وی با بیان اینکه مدل همکاری بین این دو مجموعه، دسترسی به اطلاعات مرتبط با اکتشاف و استخراج محصولات معدنی را تسهیل خواهد کرد، گفت: تهیه نقشه‌های توپوگرافی برای دریافت اطلاعات خصوصیات فیزیکی محدوده‌ها، نقش مهمی در راهبری این حوزه دارد. رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: با توجه به اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو مبنی‌بر توسعه عملیات اکتشاف طی سال‌جاری، شناسایی نواحی با پتانسیل بالای مواد معدنی، برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی افزود: در این زمینه تفاهم‌نامه و همچنین قرارداد همکاری بین ایمیدرو و سازمان فضایی ایران همسو با سیاست‌های مورد توجه بخش معدن و صنایع معدنی، طی ماه‌های آتی به امضا خواهد رسید.

در این نشست رئیس سازمان فضایی ایران طی سخنانی گفت: سازمان فضایی ایران برنامه‌ریزی برای استفاده از فضا و گسترش فناوری‌های فضایی در کشور با استفاده از دانش بومی را مورد توجه قرار داده است. مرتضی براری افزود: ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد، کشاورزی، صنعت و معدن، محیط‌زیست و... در شمار خدمات این سازمان قرار دارد. وی گفت: سازمان فضایی از سال ۵۱ تاکنون در حال پایش اطلاعات ماهواره‌ای است. براری افزود: ظرفیت ارائه کل داده‌های سرزمینی با تمرکز بر شناسایی محدوده‌های دارای پتانسیل بالای مواد معدنی امکان‌پذیر است. رئیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: در این راستا سازمان فضایی می‌تواند در کنار ایمیدرو، در توسعه امر اکتشاف موثر واقع شود. وی ابراز امیدواری کرد، ارائه تصاویر ماهواره‌ای به‌صورت دینامیک به ایمیدرو مهیا است و با تامین این داده‌ها می‌توان به دستیابی به اهداف حوزه معدن و صنایع معدنی سرعت بخشید. در این نشست مقرر شد با تشکیل کمیته مشترک بین سازمان فضایی ایران و ایمیدرو، ظرفیت‌های دو طرف بررسی شود. سپس با تعیین یک مدل همکاری، در قالب یک تفاهم‌نامه به امضا برسد و در نهایت به قرارداد تبدیل شود.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بانک‌ها باید با بهره‌برداران معادن در ارائه تسهیلات همراهی کنند، گفت: براساس ماده ۹ قانون معادن، بانک‌ها موظفند پروانه بهره‌برداری را به‌عنوان وثیقه بپذیرند؛ اما هنوز اقدامی نشده است. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، کاووس قاسمی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی این ریسک را پذیرفته است و با همه این شرایط، بانک‌ها رغبتی برای ارائه تسهیلات ندارند. مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بهره‌برداران معدن در کشور حمایت مالی نمی‌شوند و به‌دلیل محدودیت منابع مالی، تسهیلات بیشتر به معادن زغال سنگ پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: بانک‌ها به‌طور کلی درحد انتظار با بخش معدن همراه نیستند و ریسک آن را نمی‌پذیرند.

قاسمی با اشاره به پایین بودن عمق اکتشافات معدنی گفت: عمق اکتشافات معدنی در کشور ما زیر ۵۰ متر است؛ در‌حالی‌که متوسط اکتشاف عمقی در جهان، بیش از ۲۵۰ متر است. وی افزود: برای رسیدن به این عدد، نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. در حال حاضر به ذخایر نزدیک به زمین اکتفا کرده‌ایم؛ در‌حالی‌که توان اکتشافی ما بالاتر است. مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بهره‌برداری از ذخایر موجود آهن، موفق عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: در سال ۹۵ حدود ۱۷ میلیون تن صادرات سنگ‌آهن صورت گرفته، اما اکنون به کمتر از ۷ میلیون تن رسیده است. وی با بیان اینکه اکنون، در حال حرکت به سمت زنجیره ارزش و کاهش صادرات‌خام سنگ‌آهن هستیم، اظهار کرد: در زمینه فولاد، کاشی و سیمان بسیار موفق بودیم و در سایر صنایع دارای مزیت نظیر سرب، روی و مس، بخش خصوصی وارد شده است.